Fortgensschool
van Beethovenlaan 10 a 2253 BE Voorschoten
- Basisonderwijs
- Protestants-christelijk
- Overige
- 220 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
Uitstroom in schooljaren
2023VWO: 11 leerlingen
VWO/HAVO: 3 leerlingen
HAVO: 5 leerlingen
HAVO/VMBO-T: 3 leerlingen
VMBO-T: 2 leerlingen
VMBO-K/T: 2 leerlingen
VMBO;B/K: 2 leerlingen
2024
VWO: 7 leerlingen
HAVO/VWO: 5 leerlingen
HAVO: 5 leerlingen
HAVO/VMBO-T: 5 leerlingen
VMBO-T: 1 leerling
VMBO-GL: 1 leerling
VMBO-K: 2 leerlingen
Referentieniveaus
Lezen
Doorstroomtoets: <1F: 0% 1F: 100% 2F: 92%
Schoolambitie: <1F: 0% 1F: 99% 2F: 86%
Taalverzorging
Doorstroomtoets: <1F: 0% 1F: 100% 2F: 77%
Schoolambitie: <1F: 0% 1F: 95% 2F: 66%
rekenen
Doorstroomtoets: <1F: 0% 1F: 100% 2F: 77%
Schoolambitie: <1F: 0% 1F: 95% 2F: 66%
1. Herkennen we de uitkomsten? Ja, de uitkomsten komen voor een groot deel overeen met het beeld dat wij van onze leerlingen hebben. 2. Kunnen we de uitkomsten verklaren? De uitslagen van de Doorstroomtoets komen over het algemeen goed overeen met de eerder geboekte resultaten op de Cito-toetsen in het leerlingvolgsysteem. 3. Beoordelen: wat vinden we van de uitslagen? Op een leerling na zien we geen grote discrepantie in de te verwachte score en de uiteindelijke resultaten. Wat wel opmerkelijk te noemen is, is dat deze groep leerlingen op de E7 toets een aanzienlijk lager groepsgemiddelde had. Deze groep leerlingen heeft in het leerjaar van groep 8 grote groei doorgemaakt ten opzichte van zichzelf. 4. Handelen: zijn er ontwikkelpunten? Ten aanzien van de opbrengsten van de huidige bovenbouwleerlingen is het goed om te blijven monitoren welke groei daar aankomend jaar wordt behaald. Op welk moment behalen de leerlingen het 1F en wanneer 1S en wat kunnen we doen op dit proces te beïnvloeden.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
2 x per jaar worden de landelijke (CITO) toetsen afgenomen. (groep 3-8)
Deze resultaten worden, in de hogere groepen, individueel met de leerlingen besproken en samen wordt gekeken naar de doelen waar de leerling voor de komende periode aan wil werken. Met elkaar worden haalbare doelen opgesteld.
In een gesprek met leerkracht, soms leerling en ouders wordt gekeken naar de resultaten en worden doelen gesteld waar het kind in de komende periode aan gaat werken. Het portfolio is de leidraad voor deze gesprekken.
2 x per jaar hebben de leerkrachten en intern begeleiders een gesprek over de resultaten van de groep. Aan de hand van de overzichten van de groep wordt gekeken naar de voortgang en worden doelen gesteld voor de groep.
Met het team wordt gekeken naar de resultaten tijdens een gezamenlijk teamoverleg.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Het schooladvies komt tot stand door een breed beeld te creëren van de leerling. Dit doen we door alle beschikbare informatie samen te brengen en zo een beeld te vormen. Informatie die we gebruiken om tot een advies te komen is:
- Observaties van de leerkrachten
- Registraties van de leerkrachten
- Ontwikkelingen die de leerling doormaakt
- Het in kaart brengen van onderwijsbehoeften, ondersteuningsbehoeften en instructiebehoeften
- Toetsgegevens op Citotoetsen en methodegebonden toetsen
- Het resultaat op de doorstroomtoets
- Eventueel aanwezige onderzoeksrapportages.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
Wij willen uw kind zo goed mogelijk begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Daarom maken we gebruik van instrumenten die zicht geven op de ontwikkeling van uw kind, zodat het onderwijs continu kan worden bijgestuurd. In alles wat wij doen zit de zorg voor onze kinderen verweven.
Leerkracht
De leerkracht is de eerste verantwoordelijke rondom de zorg over de leerling. Door middel van oudergesprekken, kindgesprekken, observaties en leerlingresultaten worden de onderwijsbehoeften van de leerling vastgesteld om zoveel mogelijk op maat onderwijs te kunnen aanbieden. De leerkracht maakt groepsplannen om kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften te clusteren. Zo wordt er bij elk vak op verschillende niveaus les gegeven. Dit is mogelijk door de verwerking van de lesstof in Gynzy, waarbij de leerlingen via hun Chromebook de opdrachten maken. Hierbij is veel aandacht voor adaptief onderwijs. De leerlingen worden zowel didactisch als sociaal emotioneel gevolgd. Didactisch door observaties, methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen en sociaal emotioneel door observaties en vragenlijsten.Intern Begeleider
De Fortgensschool heeft een intern begeleider. Zij begeleidt de leerkrachten bij de zorg rondom de kinderen. Dit kan zowel interne zorg als externe zorg zijn.Remedial Teacher
Wij onderscheiden ons als school door meer aandacht te geven aan extra ondersteuning voor kinderen met extra onderwijsbehoeften. Wij hebben een remedial teacher in dienst die twee dagen per week werkt met kinderen die extra instructie en begeleiding nodig hebben. Dit zowel voor kinderen die moeite hebben met de lesstof als kinderen die uitblinken. Ieder kind heeft immers instructie nodig op zijn eigen niveau om zo stappen te kunnen maken in zijn of haar eigen leerproces. Tevens hebben we onderwijsondersteuners die kinderen in groepjes of individueel kunnen begeleiden. Ook hebben we een leerkracht die zorg draagt voor de kinderen die behoefte hebben aan meer uitdaging. Zij krijgen instructie over extra uitdagend materiaal waarmee ze de rest van de week als weektaak werken.Leerlingen met extra zorg
Wanneer een leerling extra zorg nodig heeft proberen we samen met ouders de zorg te geven die het nodig heeft. We gaan dan graag met u in gesprek. Daarnaast worden kinderen met extra zorg door de leerkracht ingebracht tijdens het intern zorgoverleg. Dit overleg vindt ongeveer 5x per jaar plaats. In dit overleg worden door verschillende professionals binnen ons zorgteam handvatten aan de leerkracht gegeven hoe te handelen zodat de leerkracht de juiste zorg kan bieden aan de leerlingen. Wij vinden de driehoek ouder-leerkracht-kind erg belangrijk, en zien de zorg over de leerlingen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De indeling van de zorgniveaus zijn te vinden op onze website.Ondersteuningsteam
Wanneer er leerlingen zijn die extra zorg nodig hebben waarbij we externe zorg nodig hebben zetten we het ondersteuningsteam in van de school. Samen met ouders, leerkracht, intern begeleider, directie en externe zorginstanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, het samenwerkingsverband PPO Leiden en de Ambulante Educatieve Dienst plannen we een gesprekken zodat we de leerling de zorg kunnen geven die hij of zij nodig heeft.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.