Openbare Basisschool De Achtbaan

Distelweg 56 2215 DZ Voorhout

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Achtbaan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In dit hoofdstuk kijken we naar de resultaten die we hebben behaald met ons onderwijsaanbod. We stimuleren onszelf om vanuit een kritische blik tot waardevolle verbeteringen te komen voor ons onderwijs. We analyseren onze opbrengsten minimaal 2x per jaar. We hanteren een grote HGW-cyclus (handelingsgericht werken) op schoolniveau. De zelfevaluatie van de school vormt de schriftelijke uitwerking van deze cyclische aanpak. Op groepsniveau werken we met een kleine HGW-cyclus. Na elke methodetoets periode doorlopen we op groepsniveau de HGW-cyclus. Zo werken we cyclisch aan de verbetering en afstemming van ons onderwijs.

Door de resultaten te interpreteren weten we welke aanpak succesvol is en kijken we kritisch of de resultaten passen bij onze ambities en wat er van ons verwacht mag worden. De opbrengsten van 2022-2023 interpreteren we in dit document op hoofdlijnen. We gebruiken hiervoor de eindtoets. Onze school heeft een eindtoets score die gelijk ligt aan het landelijk gemiddelde. Hier zijn we tevreden mee, al moet gezegd dat we onszelf voortdurend uitdagen om te onderzoeken hoe we deze resultaten nog kunnen verbeteren.

Onze leerlingen scoren passend bij de verwachting van het fundamenteel niveau. Nu is geen jaargroep of leerling hetzelfde, waardoor er per schooljaar minimale verschillen kunnen zijn op dit niveau. We kunnen in zijn algemeenheid zeggen (beeld van de afgelopen 3 jaar) dat onze leerlingen gelijk aan het landelijk gemiddelde scoren. We hebben ambities voor het streefniveau. Momenteel merken we dat onze opbrengsten van het streefniveau dicht bij de verwachting liggen, maar onze opbrengsten liggen hier vaker iets onder de verwachting dan erop (of erboven). Uiteraard is het streefniveau een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Niet elke leerling zal dit niveau behalen. We willen onszelf uitdagen om ook op het streefniveau gelijk of hoger dan het landelijk gemiddelde te scoren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem. Wij hebben als school een bewuste keuze gemaakt om de overstap van CITO naar IEP te maken. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen.

IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht.

IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8 gebeurt dit in referentieniveaus.

De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij). De resultaten worden ook besproken door de ib'ers en de directeur.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een voorlopig schooladvies wordt gegeven in groep 7. 

In groep 8 volgt een definitief schooladvies.

Het schooladvies wordt opgebouwd door de inzichten van de leerkracht en de eindtoets.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen onze school zien we de sociale ontwikkeling als een onderdeel van burgerschap, hoewel we beseffen dat de sociale (sociaal-emotionele) ontwikkeling een voorwaarde is voor goed burgerschap. Alleen als je goed in je vel zit, en als je goed kunt omgaan met anderen en de omgeving waarin je leeft, kun je een actieve rol vervullen in de maatschappij. 

Het pedagogisch klimaat binnen de school is gericht op het creëren van een veilige leer -en werkomgeving. De school moet een plek zijn waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen kunnen werken. Onze visie is dat het inzetten van losse methodelessen alleen niet voldoende is om dit te bereiken. Dit klimaat moet doorweven zijn in de hele school en het didactisch klimaat moet inhaken op het pedagogisch klimaat. Binnen onze school hebben we dit gevonden in de principes van het daltononderwijs;

- zelfstandigheid;

- samenwerking en

- zelfverantwoordelijkheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfstandigheid
  • zelfverantwoordelijkheid
  • samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport spreekt voor zich.

Terug naar boven