Wij voelen ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school en een prettig pedagogisch klimaat waar kinderen fijn kunnen leren. Gaat het ondanks onze inspanningen toch anders dan verwacht, spreek ons hier dan op aan door contact op te nemen met de leerkracht of directeur.
Bespreek u klacht op school
We gaan ervan uit dat u met klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen nit uit, dan knt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden, dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.
Interne en externe vertrouwenspersoon
Indien bovenstaande echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kunt u verdere stappen ondernemen. Dit houdt in dat u de klacht ter sprake brengt bij de interne vertrouwenspersoon van de school ofwel de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal, informeert u over de klachtenregeling en ondersteunt u als ouder bij het zoeken naar een oplossing. De interne vertrouwenspersoon beschikt over contactadressen en kan desgewenst begeleiding bieden of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. De naam van de interne vertrouwenspersoon op onze school is Jacomijn Dijkstra. U kunt haar via SchouderCom benaderen.
De externe vertrouwenspersoon bespreekt met u de situatie en ondersteunt u bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en de gesprekken met deze persoon zijn vertrouwelijk.
Landelijke klachtencommissie
Als het nodig mocht zijn, kunt u een formele klacht indienden bij de landelijke klachtencommissie, de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten.
Indien de klacht nog niet met het bestuur is besproken, zal de landelijke klachtencommissie u eerst terugverwijzen naar het verstuur. Mocht de klachtenafhandeling bij het bestuur niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan zal de klachtencommissie uw klacht alsnog in behandeling nemen.
Documenten en contactgegevens
Het document met onze klachtenregeling ligt ter inzage op school en kunt u lezen op de website van Sophia Scholen.
De externe vertrouwenspersoon voor onze school (inzake klachtenregeling) is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: [email protected]
De externe vertrouwenspersoon voor onze school (inzake de klokkenluidersregeling) is te bereiken via GIMD-mevr. S. Koomen, telefoon: 06-18 69 25 21, e-mail: [email protected]
De Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs is te bereiken via Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, telefoon:070 392 5508 (van 9.00 tot 16.30 uur), e-mail: [email protected] regelement van de geschillencommissie kan worden opgevraagd via www.gcbo.nl. Op deze site kunt u ook het vragenformulier voor het indienen van uw klacht downloaden.