R.K. Basisschool Emmaüs

Bonekruidstraat 11 2215 BG Voorhout

Schoolfoto van R.K. Basisschool Emmaüs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school maken wij gebruik van het leerling- en onderwijsvolgsysteem van het CITO. Twee keer per jaar worden de leerlingen van groep 3 t/m 8 getoetst en worden de opbrengsten van ons onderwijs over de verschillende vakgebieden (technisch- en begrijpend lezen, spelling en rekenen) gemeten. Op deze manier kunnen wij in de gaten houden of de leerlingen zich voldoende ontwikkelen. Tevens is het een meetpunt om te zien hoe het met de kwaliteit van ons onderwijs is gesteld en waar nodig aanpassingen te doen in het onderwijsaanbod en/of het handelen van de leerkracht.

De normering van het CITO is landelijk vastgesteld. Op deze manier kunnen wij de leerlingen, de groepen en de school objectief vergelijken met andere leerlingen, groepen en scholen binnen Nederland. De uitslagen van deze toetsen ontvangt u twee keer per jaar bij het rapport.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe verloopt het proces naar het advies?

De procedure om tot een passend schooladvies te komen beslaat meerdere jaren. In juni/juli, bij het laatste rapport in groep 7 wordt op basis van de toetsen van het leerlingvolgsysteem, sociaal-emotionele ontwikkeling, motivatie en werkhouding een voorlopig schooladvies gegeven. Bij dit advies zijn de leerkrachten, de IB-er en de directeur betrokken. In januari (gr. 8) volgt het definitieve schooladvies. Het schooladvies geeft aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij een leerling past. In principe wordt een leerling geplaatst conform het schooladvies. Het voortgezet onderwijs mag een leerling, ondanks het advies van de basisschool, desgewenst hoger plaatsen. Lager plaatsen kan alleen op verzoek van ouders en leerling. 

Welke rol speelt de doorstroomtoets?

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.

Als u het er niet mee eens bent?

De staatssecretaris heeft bepaald dat het advies van de basisschool leidend moet zijn bij de toelating tot het voortgezet onderwijs. In de regio Duin- en Bollenstreek is daarop aangesloten door regionale afspraken te maken over de kwaliteit van het advies van het primair onderwijs. Concreet betekent dit, dat basisscholen de Plaatsingswijzer, zoals opgenomen in Onderwijs Transparant hanteren ter onderbouwing van hun advies. Bij de plaatsingswijzer wordt niet uitgegaan van ’één toetsmoment’, zoals bij de Cito-eindtoets wel het geval is, maar van toetsgegevens van groep 6 t/m groep 8. Daarnaast wordt ook gekeken naar het kind als geheel. Doorzettingsvermogen, gedrag, nauwkeurigheid, tempo, houding ten aanzien van leren en sociale vaardigheden spelen daarbij een rol. Wanneer ouders het niet eens zijn met het schooladvies, kunnen ze in gesprek gaan met de leerkracht of met de directeur van de school. Wanneer ouders en school er samen niet uitkomen, kunnen de ouders gebruik maken van de klachtenregeling van de school. Ook is er de mogelijkheid van bovenschoolse bemiddeling als ouders en de basisschool van mening verschillen over het schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven