Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van RKBS Emmaüs bestaat uit 16 leerkrachten, een intern begeleider (IB-er) en een directeur. Er zijn een aantal leerkrachten die zich hebben gespecialiseerd. Wij hebben twee vakdocenten gym, een muziekdocent, een vakdocent beeldende vorming, een NT2-begeleider (Nederlands als tweede taal), een gedragsspecialist en vier HB-specialisten (hoogbegaafdheidspecialist).
Er zijn twee reken- en twee taal/leescoördinatoren op school aanwezig. Tevens is er een leerkracht die Spaanse les geeft. Onze beide ICT-ers (alsook leerkrachten) verzorgen onze lessen mediawijsheid/programmeren en zorgen daarnaast voor de hard- en software op onze school.
Als school streven we naar een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen van groep 1 t/m 8 een continu ontwikkelingsproces doorlopen. De leerlingondersteuning richt zich in toenemende mate op het afstemmen van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van iedere leerling. In plaats van de ondersteuning op uitvallers te richten, proberen wij (preventief) systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelings- of leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl worden gesignaleerd.
Op onze school geven wij deze leerondersteuning in eerste instantie vorm in de klas. Leerlingen die naast de basisondersteuning nog extra instructie of begeleiding nodig hebben, worden door de eigen leerkracht individueel of in kleine groepjes begeleid. Waar blijkt dat een leerling, naast de basis- en extra ondersteuning in de groep, meer ondersteuning nodig heeft, kan dit buiten de groep worden aangeboden.
(Voor meer informatie en de gehele zorgroute kunt u ons zorgplan raadplegen).
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.