Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Naast de score van de centrale eindtoets, die een cijfer uitdrukt op schoolniveau, vinden wij het zeer belangrijk om naar de groei het individuele kind te kijken. Hierbij vergelijken wij elke leerling ten opzichte van zichzelf en van elke leerling wordt twee keer per jaar de groei in kaart gebracht. Daarna wordt een antwoord gezocht op: 'Wat heeft deze leerling nodig?'. Of wel: 'Wat zijn de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerling?' Het beantwoorden van deze vragen gebeurt in samenwerking met de leerling, de ouders en de leerkracht. Op deze manier stemmen wij ons onderwijs af op de behoeften van het individuele kind. Door werkhouding, gedrag en schoolresultaten (Cito en methodetoetsen) naast elkaar te leggen, bespreken we elke leerling om tot het schoolniveau te komen dat bij het kind past.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de eindscore van de Cito, die een cijfer uitdrukt op schoolniveau, vinden wij het zeer belangrijk om naar de groei het individuele kind te kijken. Hierbij vergelijken wij elke leerling ten opzichte van zichzelf en van elke leerling wordt twee keer per jaar de groei in kaart gebracht.
Daarna wordt een antwoord gezocht op: 'Wat heeft deze leerling nodig om verder te groeien?'. Of wel: 'Wat zijn de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze leerling?' Het beantwoorden van deze vragen gebeurt in samenwerking met de leerling, de ouders en de leerkracht. Op deze manier stemmen wij ons onderwijs af op de behoeften van het individuele kind.
Door werkhouding, gedrag en schoolresultaten (Cito en methodetoetsen) naast elkaar te leggen, bespreken we elke leerling om tot het schoolniveau te komen dat bij het kind past.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Aanbevelingen van de inspectie zijn direct opgenomen in het schooljaarplan 2016-2017.
Daar waar mogelijk is meteen actie ondernomen.