Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Professor Casimirschool telt ongeveer 245 leerlingen, verdeeld over 10 groepen. De school is verdeeld in twee ‘bouwen’. De onderbouw omvat groep 1 t/m 4, de bovenbouw groep 5 t/m 8. Groep 1 en 2 zijn ingedeeld in heterogene groepen, dat wil zeggen dat de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in één lokaal zitten. De groepen 3 t/m 8 zijn ingedeeld in jaargroepen, dit jaar zijn er geen combinatiegroepen. Soms wil het zo dat de groepsgrootte ons vraagt om combinatiegroepen te formeren.
Het aantal onderwijsuren in 8 jaar bedraagt 7520 uren. Per jaar hanteren wij 940 lesuren.
Vakgebieden die buiten onze basisvakken worden verzorgd door een vakleerkracht, tijdens de lesuren zijn:
-Bewegingsonderwijs-
-Engels*
-Levelwerk
*Voor de groepen 1 t/m 4 wordt Engels verzorgd door een collega-leerkracht binnen de school.
Het aantal onderwijsuren in 8 jaar bedraagt 7520 uren. Per jaar hanteren wij 940 lesuren.
Vakgebieden die buiten onze basisvakken worden verzorgd door een vakleerkracht, tijdens de lesuren zijn:
-Bewegingsonderwijs
-Engels*
-HVO/GVO
-Levelwerk/Plusklas
*Voor de groepen 1 t/m 6 wordt Engels verzorgd door een collega-vakleerkracht binnen de school. Voor de groepen 7 en 8 wordt de Engelse les verzorgd door de eigen leerkracht.
Op de Professor Casimirschool hebben we veel leerlingen met een ontwikkelvoorsprong c.q. hoogbegaafdheid. Daarnaast zijn leerkrachten bekend met het omgaan met kinderen met ADHD en dyslexie. Ook hebben verschillende leerkrachten trainingen gevolgd om het sociaal-emotionele aanbod goed te kunnen afstemmen op de leerlingen.
Voor leerlingen die meer aankunnen hebben wij twee "plus-leerkrachten", voor onze plusklas en voor het aanbod van "Level-werk". Overigens differentiëren wij binnen onze groepen, als onderdeel van een handelingsgerichte aanpak.
Voor leerlingen die buiten de aanpak in de groep toch iets meer nodig hebben, beschikken wij ook over 2 RT'ers.
In ons schoolgebouw is een locatie van Vlietkinderen gevestigd voor de verlengde peuteropvang (VPo)aan. Dit is er voor peuters van 2 tot 4 jaar. De VPo is tijdens de schoolvakanties gesloten. De werkwijze bij de VPo lijkt sterk op die bij de 'gewone' peuterspeelzalen. Spelen, ontmoeten, ontwikkelen en een goede voorbereiding op de basisschool. Anders dan bij de gewone peuterspeelzaal is er een langere opvangtijd.
De kinderopvang, de peuteropvang vallen onder verantwoordelijkheid van Vlietkinderen. Door samenwerking met Vlietkinderen streven wij naar het realiseren van een doorgaande (ontwikkelings)lijn.