Christelijke Basisschool De Vijverhof

Vijverhof 7 2271 GN Voorburg

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Vijverhof
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Vijverhof
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Vijverhof
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Vijverhof
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Vijverhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score die op de Eindtoets Basisonderwijs is gehaald, komt overeen met een HAVO-VWO niveau. De uitslagen van de Eindtoets Basisonderwijs kwamen grotendeels overeen met het vooraf gegeven basisschooladvies. In een klein aantal gevallen is het basisschooladvies naar boven bijgesteld op basis van deze uitslag. Op De Vijverhof behalen bijna alle leerlingen het fundamentele niveau aan het eind van groep 8. Dat is wat op basis van de leerling populatie ook van onze school verwacht mag worden. Daarnaast behaalt een groot deel van de leerlingen ook het streefniveau. In vergelijking met scholen met eenzelfde populatie behalen relatief meer leerlingen het streefniveau. Doordat de groep waarop deze percentages gebaseerd worden relatief klein is (ca. 30 leerlingen) kunnen deze percentages jaarlijks verschillen. Deze kunnen sterk beïnvloed worden door enkele leerlingen die zeer hoge of juist zeer lage scores behalen op de eindtoets. 

Onze bovengemiddelde resultaten bieden ons de ruimte om keuzes te maken in de lesstof en deze te compacten voor een deel van de leerlingen zodat deze aangevuld kan worden met meer uitdagende materialen. 

Op de website van onze school vindt u een omschrijving van de complete BOVO procedure. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd d.m.v. het observatiesysteem KIJK! Bij de oudste kleuters wordt het protocol dyslexie afgenomen. Vanaf groep 3 worden de resultaten van de leerlingen gemeten d.m.v. methode gebonden toetsen. Daarnaast wordt vanaf groep 3 twee keer per jaar een methode onafhankelijke CITO toets afgenomen. In schooljaar 2022-2023 is CITO in beeld (nieuwste versie CITO toetsen) ingevoerd. 

Aanvullend op de methode onafhankelijke toetsen wordt in groep 7 de NIO afgenomen. Deze toets geeft een indicatie van de capaciteiten van het kind. 

Naar aanleiding van deze toetsgegevens wordt intern 2 keer per jaar een schoolbespreking gevoerd, waarbij de resultaten van alle groepen worden vergeleken en geanalyseerd. Daarbij wordt ook gekeken naar het leergemak en het leerplezier dat kinderen ervaren. Aan de hand daarvan wordt voor elke groep het onderwijsplan geactualiseerd. In dit onderwijsplan is schoolbreed de aanpak per vakgebied beschreven. De leerkracht schrijft daarbij indien nodig de specifieke aanpak die nodig is voor de groep. 

Daarnaast wordt per groep 3 keer per jaar een groepsbespreking gevoerd met de intern begeleider, bouwcoördinator en leerkracht. Daarbij staat het bespreken van de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal. 

Wanneer resultaten aanleiding geven om doublure te overwegen, gaan wij in gesprek met ouders om gezamenlijk tot een goede beslissing te komen. Wanneer het niet lukt om in overeenstemming tot een besluit te komen, is het advies van school leidend en bindend. 

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. (o.v.v. schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In maart krijgen de leerlingen van groep 8 het definitief basisschooladvies. Dit advies wordt opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de directeur. In de afgelopen jaren lijken de gegeven adviezen hoger te zijn dan de jaren daarvoor. Dit is soms het gevolg van het gemiddeld hogere niveau van een groep en daarnaast zijn wij bij het adviseren steeds breder gaan kijken naar de mogelijkheden van het kind waarbij niet alleen de scores centraal staan.

Het definitief basisschooladvies is gebaseerd op de volgende informatie:

-              Werkhouding, concentratie, zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling etc.

-              De uitslag van de NIO

-              De uitslag van de doorstroomtoets

-              Het in groep 7 geformuleerde voorlopige advies

-              De gegevens uit het leerlingvolgsysteem (CITO)

-              De vorderingen op Snappet

-              De methodegebonden toetsen

-              Overige beschikbare informatie (indien van toepassing)

Voor de herfstvakantie worden ouders uitgenodigd voor een informatiemiddag over deze procedure en voor vragen kunnen zij terecht bij de leerkracht(en) van hun kind. Op onze website staat de complete BOVO procedure gepubliceerd. Op www.bovohaaglanden.nl staat ook veel informatie voor ouders. Hieronder in het kort een overzicht van de belangrijke data in de BOVO procedure:

- In de week na de kerstvakantie ontvangen ouders een overzicht van de VO scholen die passen bij het voorlopig advies van hun kind.

- Tussen 5 en 16 januari maken kinderen de CITO doorstroomtoets

- Tussen 15 en 24 maart wordt de uitslag van de doorstroomtoets gedeeld. Ouders wordt de mogelijkheid geboden om over de uitslag en het basisschooladvies in gesprek te gaan.

- In de periode tussen 25 en 31 maart melden ouders hun kind digitaal aan voor de middelbare school

- Op 15 mei na 15.00 uur ontvangen ouders bericht van plaatsing

- Ouders van kinderen die niet geplaatst zijn in de eerste ronde, worden door school begeleid in de volgende aanmeldronde


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen kinderen een prettige en geborgen omgeving bieden. Wij streven naar een veilige en vertrouwde sfeer in de school en vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Er heerst een klimaat van warmte, openheid, gezelligheid en zorgzaamheid. Door het organiseren van groepsdoorbroken activiteiten wordt het onderlinge gevoel van saamhorigheid gecreëerd of versterkt. De school is kleinschaling; dit vergroot het gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij elkaar. 

Op De Vijverhof werken wij met de Vreedzame School. De Vreedzame School is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. De lessen vormen de basis om het gezonde gedrag aan te leren. 

Inspraak van kinderen vinden wij belangrijk. Dit vindt plaats in de klas en dat maken wij onder andere mogelijk in het kinderkabinet waarin groep 4 t/m 8 vertegenwoordigd zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van zichzelf en leren om hun eigen keuzes te maken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Identiteit
  • Zelfbewustzijn

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de Inspectie van het Onderwijs heeft De Vijverhof het predicaat 'goed' gegeven. Dit arrangement is gegeven op grond van informatie bekend bij de inspectie. In feite wil het zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs op De Vijverhof, op grond van deze bij de inspectie bekendegegevens van de afgelopen jaren, bovengemiddeld is. Het rapport van dit bezoek is te vinden op de site van de Inspectie van het Onderwijs: https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/

Terug naar boven