Op welke manier informeert deze school de ouders?
Social Schools
Met ouders wordt o.a. gecommuniceerd via de Social Schools app. Dit is een digitaal communicatiesysteem waarmee de wekelijkse nieuwsbrief en andere berichten aan ouders worden gemaild. Via Social Schools krijgen ouders ook regelmatig een update van wat er in de klas van hun kind gebeurt. Aan het begin van elk schooljaar wordt ouders om toestemming gevraagd om foto's waarop hun kind staat via deze app te verspreiden.
Gesprekken
Ouders van kinderen die starten in groep 1, worden ca. 3 maanden voor aanvang uitgenodigd voor een intakegesprek.
Gedurende het schooljaar heeft elk kind een aantal keer tijdens schooltijd een kindgesprek met zijn/haar leerkracht. Ouders worden geïnformeerd d.m.v. verschillende gesprekken:
Voor de herfstvakantie:
1e gesprek (LOL = Leerkracht - Ouder - Leerling): kennismaken en afstemmen. Het kindgesprek dat in de periode daarop volgt is een verdieping op dit kennismakingsgesprek. Er worden afspraken gemaakt waar nodig.
Begin februari:
2e gesprek (oudergesprek): Hier worden de cito-scores, methode gebonden toetsen, Snappet gegevens, de sociaal emotionele ontwikkeling en executieve functies besproken. Er worden waar nodig afspraken gemaakt.
Rond meivakantie:
3e gesprek (LOL): voortgang: didactisch, sociaal- emotioneel en executieve functies. Het schoolfolio wordt gebruikt als ondersteuning.
NB: De planning van de gesprekken in de kleutergroepen wijkt iets af van het bovenstaande. U ontvangt informatie via de leerkracht.
Tijdens het LOL gesprek wordt de inbreng van de kinderen wordt opgebouwd. In groep 1 /2 ligt al het initiatief bij de leerkracht en in groep 3 kunnen de kinderen een onderwerp aangeven wat zij bespreken. Afhankelijk van de mogelijkheden van het kind wordt dit t/m groep 8 opgebouwd naar het voeren van het grootste gedeelte van het gesprek.
Digitaal Portfolio
De ontwikkeling van kinderen wordt bijgehouden in een digitaal portfolio in Social Schools. Vanaf groep 1 wordt informatie van de kinderen verzameld in een digitaal portfolio. Kinderen mogen zelf meedenken over wat er in hun portfolio komt. Dit kunnen foto's zijn van werk waar zij trots op zijn en wat later in de basisschool wordt daarin ook opgenomen welke doelen kinderen willen behalen op het gebied van leren en sociaal emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 3 delen wij daarnaast de resultaten van methode onafhankelijke (CITO) toetsen en vanaf groep 4 delen wij de vooruitgang op Snappet (d.m.v. grafieken) in het digitaal portfolio. Het digitaal portfolio vervangt sinds 2019 het traditionele rapport. Hiervoor is op De Vijverhof om meerdere redenen gekozen: Een portfolio biedt een breder beeld van de prestaties van een leerling. In plaats van alleen cijfers of beoordelingen op specifieke vakken, toont een portfolio een breder scala aan vaardigheden, interesses en groei van een kind. De persoonlijke ontwikkeling van een leerling, inclusief hun sociale vaardigheden, karaktervorming en probleemoplossend vermogen heeft een belangrijke plek in het portfolio. Doordat kinderen mee bepalen wat er in hun portfolio komt, zijn zij meer betrokken bij hun eigen ontwikkeling en krijgen zij meer zicht op waar zij goed in zijn en wat ze nog moeilijk vinden. Ouders zijn hierdoor vaak meer betrokken bij het leerproces van hun kinderen doordat ze continue de aanvullingen in het portfolio kunnen bekijken in plaats van een rapport dat 2 keer per jaar wordt meegegeven. Aan het eind van de schoolloopbaan kan het portfolio worden gedownload.