PCBS De Driemaster

Spinozalaan 175 2273 XG Voorburg

Schoolfoto van PCBS De Driemaster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op het moment dat deze schoolgids wordt geschreven, zijn de resultaten van eindtoets schooljaar 2022-2023 nog niet gedeeld met Mijn scholen op de kaart. Wanneer deze gegevens bekend zijn, kunt u de nieuwste cijfers teruglezen op onze schoolpagina van Mijn scholen op de kaart.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het bieden van goed onderwijs aan onze leerlingen staat centraal in onze school. Als de leerlingen zich prettig en gesteund voelen, is dit een stimulans voor hun leerprestaties. In onze school zijn er leerstofjaargroepen (kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar). Door middel van verschillende instructie-niveaus en goed klassenmanagement proberen we op die manier zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillende behoefte van elke leerling.

Voor de leerkracht betekent dit het volgende:                 

- De leerkracht houdt rekening met de persoonlijkheid van elk kind.
- De leerkracht stemt de activiteiten af op de ontwikkeling van het kind. 
- De leerkracht gaat uit van hoge verwachtingen passend bij elk kind.    

De leerkracht biedt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo, passend bij de eigen mogelijkheden, een basispakket binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen. De leerkracht voert deze differentiatie binnen de klas uit op drie instructieniveaus (basis, signaal, plus).   

Wij gebruiken de toetsen van de methodes en de nieuwste CITO-toetsen op het gebied van rekenen, taal, spelling, begrijpend- en technisch lezen. Deze toetsen zijn korter dan de oude toetsen en geven meer inzicht in eventuele moeilijkheden die de leerling ervaart. De toetsen zijn online, adaptief en kunnen op elk moment in het schooljaar worden afgenomen Nadat de aard van de eventuele problemen en de mogelijke  oorzaken zijn vastgesteld, bepaalt de leerkracht hoe de leerling(en) geholpen kunnen worden en houdt hij/zij bij hoe daaraan wordt gewerkt. Deze informatie wordt ingevoerd in Focus PO. Er wordt altijd volgens het zorgplan gehandeld. Deze informatie wordt tijdens de voortgangsgesprekken natuurlijk met u gedeeld. In het rapport kunt u de resultaten van de (tussentijdse) toetsen ook terugvinden. 

Kleuters nemen een bijzondere plaats in vanwege hun jonge leeftijd. Eind groep 2 wordt de toets beginnende geletterdheid afgenomen. De ontwikkeling van kleuters ontwikkelt zich sprongsgewijs en wordt door leerkrachten dagelijks gemonitord en vastgelegd in een geautomatiseerd kleutervolgsysteem (MijnKleutergroep). Dit zorgt ervoor dat we ook de ontwikkeling van kleuters op elk moment kunnen bekijken en bespreken met ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Driemaster benutten wij de talenten van kinderen optimaal. Wij bieden een veilige en leerrijke omgeving waarin ieder kind gezien wordt. Er is rust en structuur in de school waardoor wij zelfstandigheid kunnen bevorderen. Zo kan er binnen de groepen op verschillende niveaus gewerkt worden. Door de brede deskundigheid binnen ons team kunnen wij extra/uitdagende ondersteuning bieden op alle niveaus en kunnen leerlingen zich sociaal verder ontwikkelen. Voor de sociale ontwikkeling maken wij gebruik van de fysieke weerbaarheidstraining Rots- en water.

Tijdens deze lessen zullen leerlingen vooral ervaren (bewustwording) door te doen (bewegen). De lessen richten zich op bewustwording van de eigen kracht, mogelijkheden van het kind en het vermogen om met andere kinderen samen te leren spelen, werken en leven. Rots staat voor het onafhankelijk opstellen en het maken van eigen keuzes. Het element water staat voor het samenwerken, spelen en leven met anderen. Uw kind leert in welke situatie hij/zij kan kiezen voor het element Rots en in welke situatie voor het element Water. We zijn trots dat we deze wetenschappelijk bewezen effectieve methodiek aan kunnen bieden bij ons op school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • (Zelf)vertrouwen
  • Respect
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Met trots geven wij u inzage in ons inspectierapport. Wij zijn door de inspectie beoordeeld met een GOED! Hieronder volgt de samenvatting. Voor het volledige rapport verwijzen wij u naar de bijlage.    

Basisschool De Driemaster heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.  

• De school heeft goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen.  

• Het didactisch handelen heeft een heldere structuur en de leerlingen zijn betrokken.

• De extra ondersteuning voor zorgleerlingen is goed georganiseerd.

• Voor de veiligheid heeft de school een veiligheidsbeleid en er zijn afspraken om op te treden bij sociaal onveilige situaties.

• De onderwijsresultaten zijn sterk gestegen.

• De school werkt voor de ontwikkeling van de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen goed samen met ketenpartners.

• De schoolontwikkeling is gepland en wordt krachtig aangestuurd door de directie.

• Directie en team werken goed samen om talenten van leerlingen te ontwikkelen.

Terug naar boven