Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus

Wheeme 12 8325 AE Vollenhove

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Sint Martinus

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als een kind sociaal-emotioneel goed in zijn vel zit, is er op cognitief vlak optimale ontwikkeling mogelijk. Daarbij ervaren wij dat geen kind gelijk is en ieder kind uniek is. Wij proberen tegemoet te komen aan de verschillende mogelijkheden van kinderen, waardoor ieder kind zich vanuit zijn eigen kunnen zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

Werken met niveaugroepen

Binnen de St. Martinusschool werken wij bij de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling met 3 niveaugroepen. Door af te stemmen op de leerbehoeften en pedagogische behoeften van individuele kinderen en deze zoveel mogelijk te clusteren, worden er groepen gevormd met een zelfde zorg en / of aanpak. Deze manier van werken zorgt voor passend onderwijs; samen leren en toch ieder kind op zijn eigen niveau aanspreken. Hierdoor is op al deze vakken voor ieder individueel kind een optimale groei mogelijk.           

We hanteren de volgende groepen:

  • Basis: Deze kinderen krijgen de reguliere uitleg en maken de reguliere lesstof. Als zij klaar zijn met het werk, wordt er gekeken of zij de lesstof gaan herhalen of dat zij extra lesstof krijgen die past bij de ontwikkeling en interesses van het kind.
  • Extra instructie: Deze kinderen hebben meer instructie nodig dan de gemiddelde leerling. Daarom krijgen deze kinderen voorinstructie / extra instructie / verlengde instructie. Door deze extra instructies hebben zij minder tijd om de lesstof te verwerken. Daarom maken zij minder regulier werk. Zij herhalen de stof vaker zodat het niet wegzakt. De lesstof wordt meer eigen en hierdoor kan het zelfvertrouwen van kinderen groeien. Ook wordt tegemoet gekomen aan de behoefte naar een meer materiële / visuele ondersteuning. De uitleg die zij horen is daardoor anders.
  • Instructie onafhankelijk: Deze kinderen krijgen minder uitleg dan de basisgroep, werken vaker zelfstandig en doorlopen een compact programma. Zij maken minder herhalingsstof omdat dit voor (meer)begaafde kinderen funest is. De tijd die zij over houden, wordt gebruikt voor extra verdieping- en verrijkingsstof. Hiervoor krijgen zij een extra instructie, waardoor ook deze groep kinderen gemotiveerd blijft en zich volop blijft ontwikkelen. Het optimale uit ieder kind halen, geldt dus ook voor deze groep kinderen.
  • Eigen leerlijn: Er zijn kinderen die een eigen leerlijn hebben op één vakgebied, los van hun eigen jaargroep. Dit kunnen kinderen zijn met een leerlijn naar onderen (zij doen mee met een lagere jaargroep) en kinderen met een leerlijn naar boven (zij doen mee met een hogere jaargroep). Deze kinderen gaan mee in het groepsplan van de andere jaargroep en volgen ook de instructies van deze jaargroep. Zo blijft het kind onderdeel van een groep, en komt het niet alleen te staan. Het ‘samen groeien’ geldt immers ook voor deze kinderen. Voor deze kinderen wordt een eigen ontwikkelplan met bijgestelde (tussen)doelen opgesteld. Dit plan wordt altijd in samenspraak met de IB-er gemaakt en met de ouders besproken. Ieder half jaar wordt er geëvalueerd of de (tussen)doelen behaald worden. Zo blijven we doelgericht werken en wordt de optimale leerontwikkeling uit het kind gehaald.
  • Veergroep: Sommige kinderen in de instructie onafhankelijke groep hebben in hun weektaak tijd over. Deze kinderen krijgen extra werk aangeboden; dit noemen we “de Veergroep”. Deze kinderen krijgen hiervoor 1x per week instructie van een extra leerkracht in een apart groepje (klasoverstijgend). Gedurende de week plannen deze kinderen wanneer ze in hun eigen klas zelfstandig aan de extra opdrachten werken.
  • Qui Volant: Voor kinderen die meer-/hoogbegaafd zijn is er de mogelijkheid om vanaf groep 6 naar de plusklas van de stichting te gaan, Qui Volant. Dit is 1 keer per week in Emmeloord. Kinderen komen daar in aanraking met gelijkgestemden en krijgen tijdens dit dagdeel uitdagende opdrachten op hun eigen niveau. Alleen kinderen die op onze school in de Veergroep werken, kunnen in overleg met ouders en de intern begeleider door school opgegeven worden voor de plusklas.

Methoden en toetsen              

De St. Martinusschool is een reguliere basisschool en hecht veel waarde aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Op de competenties ‘zelfstandigheid’, ‘verantwoordelijkheid’ en ‘samenwerking’ ligt extra accent. Tevens maken wij gebruik van actuele methoden om een goede kwaliteit van onderwijs te kunnen bieden. Deze methoden voldoen aan de kerndoelen die door de overheid zijn opgesteld. Daarnaast maken wij gebruik van het CITO Leerling Volgsysteem (LVS). Ieder half jaar maken kinderen tussentijdse toetsen met betrekking tot de basisvakken. N.a.v. de uitkomsten wordt gekeken of ieder kind zich goed ontwikkelt (ook in vergelijking met landelijke resultaten). Leerproblemen worden zo tijdig ontdekt, waardoor er adequaat op gereageerd kan worden. In groep 8 wordt de eindcito gemaakt. De toetsen gebruiken we om ons onderwijs te evalueren en te verbeteren. Daarnaast kunnen de uitslagen van het Leerling Volgsysteem helpen bij de doorverwijzing naar het voorgezet onderwijs.

ParnasSys

De St. Martinusschool maakt gebruik van het digitale registratiesysteem ParnasSys. Ieder kind heeft in ParnasSys een digitaal dossier waarin alle gegevens van het kind worden opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de testresultaten (zowel methode gebonden toetsen als toetsen van het Leerling Volgsysteem), gegevens van kindgesprekken, gegevens van oudergesprekken, gegevens uit leerlingenbesprekingen, bijzonderheden uit observaties etc. Zo blijft alle informatie bij het kind en kan er een optimale ontwikkeling plaats vinden. Dit systeem is uitsluitend voor school bedoeld. Informatie wordt alleen aan derden verschaft indien er goedkeuring is van ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de St. Martinusschool worden alle leerlingen gevolgd via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld.

Er wordt een eindtoets van Cito gemaakt.

In gesprekken met de leerkracht komt een schooladvies voor het voortgezet onderwijs tot stand.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Zelfstandigheid

Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om op eigen benen te staan. Ieder kind, groot en klein, kan zelf keuzes maken, taken uitvoeren, opruimen, om hulp vragen etc. Binnen ons onderwijs leren we kinderen steeds meer zelfstandig te zijn. We willen dat kinderen ervaren dat ze dingen zelf kunnen (autonomie) en dat ze zich hier competent in voelen. Daarnaast leren we kinderen ook dat ze niet overal goed in hoeven te zijn en hierbij hulp kunnen vragen.

Verantwoordelijkheid

De mens is vrij om eigen keuzes te maken en is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Het is de taak van de school om dit proces te begeleiden en kinderen aan te spreken op de gevolgen van hun gedrag. Een mens heeft anderen nodig om te kunnen groeien. Een kind is dus niet alleen verantwoordelijk voor zichzelf, maar ook voor een ander, zijn omgeving en het materiaal.

Samenwerken

Kinderen leren met elkaar en van elkaar. Zo luisteren ze naar elkaar, ontdekken ze nieuwe dingen en gaan ze op zoek naar nieuwe oplossingen. Sterk door samen te leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven