Sint Petrusbasisschool

Schoklandstraat 73 1131 KX Volendam

Schoolfoto van Sint Petrusbasisschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is belangrijk dat het onderwijs op onze school voldoende kwaliteit bezit, zodat de kinderen zich kunnen ontwikkelen conform hun mogelijkheden. Centraal staan hierbij de vakken lezen, taal en rekenen, omdat het beheersen van deze primaire vaardigheden van groot belang is bij de aansluiting naar het voortgezet onderwijs en in het verdere leven. Om de kwaliteit in deze vakgebieden te waarborgen, beschikken wij over moderne leermiddelen en vindt er regelmatige scholing plaats van leerkrachten. Daarnaast worden de vorderingen per leerling en per groep gevolgd aan de hand van gegevens uit het cito-leerlingvolgsysteeem. Aan de inspectie van onderwijs en de ouders (via het jaarverslag op de schoolsite)  leggen wij jaarlijks verantwoording af over de schoolprestaties. Naast de genoemde elementaire vaardigheden heeft de school een ruimere taak om kinderen goed voor te bereiden op de samenleving.  De aandachtsgebieden verschillen door de jaren heen nogal eens op grond van maatschappelijke ontwikkelingen, maar de aandacht voor de zaakvakken, de creatieve vakken, de lichamelijke opvoeding en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen blijft een constante factor.

Voor de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling hebben we op schoolniveau onderwijsplannen ontwikkeld waarin het onderwijsaanbod staat beschreven en waarin tevens wordt aangegeven hoe de leerkrachten omgaan met de verschillende niveaus in onderwijsbehoeften. Halfjaarlijks worden de leeropbrengsten van de groep en van de leerlingen geëvalueerd en worden eventuele (aanvullende) interventies geformuleerd om het onderwijs nog beter af te stemmen en gestelde doelen te behalen. 

Voor leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben dan onder het kopje “intensiveringsaanpak” in het onderwijsplan staat beschreven, door hiaten/ leerachterstanden of specifieke onderwijsbehoeften, wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) of Doelenblad opgesteld waarin de gestelde doelen en de wijze waarop men die wil bereiken staan beschreven. 

Voor leerlingen met een grote leerachterstand en/of specifieke onderwijsbehoeften die intensieve begeleiding nodig hebben, wordt een ontwikkelingsperspectief geformuleerd, waarin wordt aangegeven welk eindniveau mag worden verwacht en welke ondersteuning daarvoor nodig is. Hieraan gaan besprekingen in het ondersteuningsteam (OT) en/of met (externe) deskundigen vooraf. 

Naast de expertise vanuit het ondersteuningsteam en het Samenwerkingsverband, is een ondersteuningsadviseur (OSA) aan de school verbonden voor advisering en ondersteuning. Een van de mogelijkheden van consultatie van de OSA is aan de hand van Handelingsgerichte procesdiagnostiek (hgpd). HGPD is een werkwijze, waarbij de leerkracht op een snelle en effectieve manier tot handelingsadviezen komt. Naast de moeilijkheden worden ook de positieve aspecten en mogelijkheden van de leerling en van het onderwijs belicht. Het resulteert in adviezen waarmee de leerkracht direct in de klas aan de slag kan gaan.  

Voor een beschrijving van de niveaus van zorg en de mogelijkheden van begeleiding is een kwaliteitskaart Ondersteuning opgesteld.Daarnaast wordt jaarlijks het schoolspecifieke ondersteuningsplan (SOP) geactualiseerd op de website van de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven