Basisschool de Schakel

Populierenstraat 39 4581 BR Vogelwaarde

Schoolfoto van Basisschool de Schakel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit is een  landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op:

·       hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen)

·       hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt

·       hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt.

We hanteren een toets kalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. De landelijk genormeerde toetsen die gebruikt worden zijn:  

Groep 1 en 2

- Er vindt een warme overdracht plaats zodra een peuter naar groep 1 doorstroomt.  Hiervoor maken we gebruik van de Kijk- registratie 0-7 jaar.     

Groep 3-4-5:     

-    Spelling

-    Begrijpend lezen (4-5)

-    Rekenen en Wiskunde

-    Technisch lezen: AVI en DMT

-    Woordenschat  

Groep 6-7-8:     

-    Spelling

-    Begrijpend lezen

-    Rekenen en Wiskunde

-    Technisch lezen: AVI en DMT

-    Woordenschat 

-    Eindtoets Route 8  (8)  

De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen.   Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind in beeld te brengen, maken we gebruik van de sociale veiligheidsmonitor “Vensters”, die ingevuld wordt door de leerlingen van groep 6 t/m8. Door deze gegevens bij elkaar te brengen en te vergelijken met het beeld dat de groepsleerkracht uit eigen observatie gevormd heeft, ontstaat een  beeld van de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied en kunnen er mogelijk acties ondernomen worden. In de komende schoolplanperiode stappen we over naar de monitor "Kindbegrip". Deze sluit goed aan bij de methode KWINK. Om te kunnen snappen wat deze gegeven ons vertellen, maken we gebruik van het  cyclisch proces van Handelingsgericht werken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Algemeen:

-  wij (leerkrachten, leerlingen en ouders) staan voor een veilige school

-  we spreken elkaar aan op een fatsoenlijke manier en luisteren naar elkaar

-  we houden ons aan afspraken

We willen een pedagogisch klimaat creëren, waarbinnen:

-        kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen

-        kinderen een positieve houding naar elkaar ontwikkelen

-        leraren een positieve,verwachtingsvolle houding naar kinderen toe hebben

-        leraren zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid bij kinderen bevorderen

-        duidelijkheid heerst inzake gedragsregels en onderlinge omgang

-        leraren het zelfvertrouwen van de kinderen versterken

-        rust, orde en regelmaat kernbegrippen zijn.

-        aandacht voor: normen en waarden, leren omgaan met problemen, ontwikkelen van zelfkennis, competentiegevoel, weerbaarheid, anderen kunnen accepteren en daarmee samen willen werken.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • eerlijkheid
  • rekening houden met elkaar
  • iedereen hoort erbij

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven