Basisschool de Schakel

Populierenstraat 39 4581 BR Vogelwaarde

Schoolfoto van Basisschool de Schakel

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft aan het begin van schooljaar 2023-2024 ongeveer 125 leerlingen, wat betekent dat we met 5 groepen gaan werken en extra ondersteuning inzetten in de combinatiegroepen. Samen met het team zijn we tot de volgende groepsbezetting gekomen:

groep 1/2 : ma-di juf Marian, di-woe juf Marjolein, woe-do-vrij juf Charlotte

groep 3    : ma juf Mieke, di-woe-do-vrij juf Quinty

groep 4/5 : ma-wo-do-vrij juf Belinda, ma-di-woe juf Nancy

groep 6/7 : ma-di-woe-vrij juf Rosita, di-do juf Mieke

groep 8    : ma-di-woe-do-vrij juf Kim

Ondersteuning groep 1 t/m 8: ma-di-woe-do meester Pieter 


Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, studieverlof of andere vormen van afwezigheid van leerkrachten, wordt een beroep gedaan op invalleerkrachten. Zoveel als mogelijk wordt, in een dergelijke situatie, de dagelijkse gang van zaken voortgezet. Als er geen vervanging geregeld kan worden, proberen we als team intern een oplossing te zoeken. Lukt dit ook niet, dan trachten we met de ouders een oplossing te zoeken. We zullen in ieder geval proberen te voorkomen, dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De onderwijstijd binnen Elevantio is vastgesteld om te voldoen aan de wettelijke eis van 7520 uur in een cohort van 8 jaar (min. 940 per jaar).
De onderwijstijd zoals vastgelegd door stichting Elevantio is voor onze school leidend.
We hanteren de volgende schooltijden voor alle groepen: (25 uur per groep)
Ma, di, do, vrij :  8.30 – 14.30 uur 
Wo: 8.30 – 12.30 uur

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd binnen Elevantio is vastgesteld om te voldoen aan de wettelijke eis van 7520 uur in een cohort van 8 jaar (min. 940 per jaar).  De onderwijstijd zoals vastgelegd door Stichting Elevantio is voor onze school leidend. We hanteren de volgende schooltijden voor alle groepen: (25 uur per )

Ma, di, do, vrij :  8.30 – 14.30 uur 
Wo: 8.30 – 12.30 uur

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan van Elevantio. 

Schoolondersteuningsprofiel

De ondersteuning die wij kunnen bieden:

Onze doelgroep zijn leerlingen van  4 tot 12 (13) jaar uit de kern Vogelwaarde en omstreken.

Het doel dat wij ons stellen is dat kinderen vanaf het moment dat zij op onze school komen totdat zij naar het voortgezet onderwijs gaan, volop kansen krijgen om zich op allerlei gebieden te ontwikkelen. Dit binnen de grenzen van onze mogelijkheden. We sluiten zoveel als mogelijk aan bij de mogelijkheden van de leerling en houden rekening met de eisen en verwachtingen die de samenleving heeft. De kwaliteit van ons onderwijs is zo dat ieder kind de ruimte krijgt om zich naar zijn capaciteiten en talenten zo optimaal mogelijk te ontwikkelen, zodat het kennis, vaardigheden en attitudes verwerft die erop gericht zijn zelfstandig te kunnen functioneren in een dynamische en veelvormige samenleving. We willen de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van kinderen bevorderen en we willen kinderen het gevoel geven dat ze geaccepteerd en gewaardeerd worden om wie ze zijn en wat ze kunnen. Daarbij onze grenzen als school in oog houdend. 

Doubleren

Op De Schakel kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op onze school blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Onze school probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.

Kleuterverlenging

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op 't Vogelnest vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.  Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Daar waar mogelijk proberen we zo inclusief mogelijk onderwijs te bieden. We denken vanuit kansen en mogelijkheden. Echter zijn er ook grenzen aan onze mogelijkheden, kijkend naar onze groepssamenstelling, de aanwezige kennis in het team en het schoolgebouw. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven