IKC De Paradijsvogel

Henk Lensenlaan 1 2114 ER Vogelenzang

Schoolfoto van IKC De Paradijsvogel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze kinderen in hun ontwikkeling. Met ingang van schooljaar 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen:

  • taalverzorging
  • rekenen
  • technisch lezen
  • begrijpend lezen
  • hart en handen

Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. 

Het definitieve schooladvies wordt in maart gegeven. Dit advies komt na zorgvuldig, intern beraad  tot stand. Mocht de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het voorlopig advies, dan zal het advies hierop worden aangepast. Hierbij zijn de groepsleerkracht(en) van groep 8 en de interne begeleiding betrokken. De directie wordt op de hoogte gesteld van de adviezen. Bij twijfel worden de leerkrachten van groep 7 betrokken. Het advies is gebaseerd op het pré-advies in groep 7 en voorlopig advies in groep 8, het leerlingvolgsysteem en de persoonlijkheidskenmerken van de leerling. 

Wat betreft het leerlingvolgsysteem: De toets-scores van de leerling in de groepen 6, 7 en 8  op het gebied van de toetsen begrijpend lezen, rekenen en wiskunde van het IEP-leerlingvolgsysteem worden binnen het overleg tussen basis- en voortgezet onderwijs (BoVo) als de belangrijkste gezien. Daarnaast worden de taalverzorging, technisch lezen en de methodegebonden toetsen meegewogen. Het definitieve advies is door de leerkracht vastgelegd op het daarvoor bestemde formulier of wordt gezet in de Overstap, dat door ouders en directie indien nodig wordt ondertekend, evenals het onderwijskundig rapport (OKR). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij voeden onze kinderen op tot nieuwsgierige en tolerante wereldburgers. Dat doen wij door:

- Het programma van De Vreedzame School

- Skillis

- Schoolplein14

- Kinderraad

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen in jezelf en elkaar
  • Samenwerken
  • Nieuwsgierige/tolerante burger

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Leren en ontwikkelen is leuk op IKC De Paradijsvogel! 

In 2017  hebben wij het predicaat “goed” gekregen van de onderwijsinspectie!  

Inspectie - Donderdag 7 december 2017 kwamen twee inspecteurs naar Vogelenzang om vast te stellen of ons IKC inderdaad het predicaat goed verdient.  We hebben voorafgaand schriftelijk onderbouwd waarom wij denken ons te onderscheiden van andere scholen. Tijdens de inspectie zijn lessen bijgewoond, beleidsdocumenten bestudeerd en gesprekken gevoerd met kinderen, medewerkers en ouders. De kinderopvang is ook nauw betrokken bij dit proces, gezamenlijk vormen we immers het integraal kindcentrum in Vogelenzang. 

Onderscheidend - De onderwijsinspectie deelt de mening van Jong Leren: “IKC de Paradijsvogel is een goede school! Het onderwijs is in zijn totaliteit op orde en onderscheidt zich op didactisch handelen, pedagogisch klimaat, zicht op ontwikkeling, samenwerking, kwaliteitscultuur, veiligheid en aanbod.” De inspecteurs waren sterk onder de indruk van de ontwikkeling van het IKC en de essentiële rol die de opvang vervult in de omgang met kinderen en ouders en het aanbod van activiteiten. Er wordt uitgegaan van de uniekheid van ieder kind en ingespeeld op de behoeftes van het individuele kind, waarbij kinderparticipatie duidelijk aanwezig is. Hierin wordt ook de samenwerking gezocht met externe partijen in het dorp, zoals de sportverenigingen en de zebrazorgboerderij. “It takes a village to raise a child.” 

Feestje! - We hadden vijf indicatoren opgegeven waarbij wij naar eigen inzicht aan het predicaat goed kunnen voldoen. Dat de onderwijsinspectie er voor acht goed heeft afgegeven, is dus dubbel zo veel reden voor een feestje! De inspecteur geeft aan: “Leren is leuk op de Paradijsvogel! Kinderen hebben zin om te leren en staan in de leerstand. Leerkrachten stralen uit dat leren leuk is.” Een dikke pluim voor het IKC team die dit met elkaar heeft bereikt! Ons team zal dit niveau borgen en zich blijven ontwikkelen in de toekomst. Uiteraard is het resultaat gevierd met alle medewerkers en kinderen van IKC de Paradijsvogel!


Terug naar boven