Cortemich Brede School Voerendaal

Cortemich 2 6367 CG Voerendaal

  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • Schoolfoto van Cortemich Brede School Voerendaal
  • De indelingen van de groepen is als volgt.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een groot aantal medewerkers (ongeveer 45 collega's) met diverse functies. Elk individu vormt een belangrijke schakel in onze organisatie. Indien u contact wilt opnemen met een van de teamleden, mail dan gerust naar de betreffende persoon: voornaam.achternaam@innovo.nl

Stagiaires
Cortemich is een opleidingsschool. Dit houdt in dat wij ook stagiaires begeleiden in hun ontwikkeling.
Jaarlijks hebben wij stagiaires van Fontys Hogescholen en Vista.  

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hanteren wij de verlofregeling volgens de CAO. Indien een leerkracht vervangen dient te worden vanwege ziekte of andere afwezigheid dan zoeken we altijd een oplossing en bekijken we wat er mogelijk is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groepen 1 en 2
De werkwijze in de groepen 1-2 verschilt met de werkwijze in de overige groepen. Kleuters leren vooral spelenderwijs. De leerkrachten werken met de methodiek Speelplezier. We integreren hierin diverse thema’s, bijvoorbeeld van Kleuteruniversiteit. Aan de hand van een thema of project komen de vak- en vormingsgebieden aan de orde. Wij gaan daarbij uit van de brede basisontwikkeling van kring, spelen, werken en sociaal functioneren. We volgen de methode Speelplezier met haar routines: voorbeeldspel, woordbeeldactiviteit, gezamenlijk net alsof spel, en het klankspel. Niet alle kinderen vragen om hetzelfde onderwijs.

Wij bieden de kinderen een rijke leeromgeving die aansluit bij hun ontwikkeling. Wij observeren de kinderen zorgvuldig en kijken welk ontwikkelingsschepje we er bovenop kunnen doen. Dit betekent dat wij soms iets extra’s doen, soms even wachten, iets overslaan, iets aanpassen. De begeleiding van de leerkracht is erop gericht dat kinderen zich veilig en competent voelen. Wij hechten waarde aan de zelfstandigheidsontwikkeling.

Wij houden van ieder kind de ontwikkeling in ‘Mijn Kleutergroep’ bij op het gebied van Seo & Spel, Rekenen, Taal en Motoriek.  Er wordt gewerkt met regenboogwerkjes, waarbij de kinderen zelf kunnen inplannen wanneer ze een activiteit willen leren. Hierbij wordt er gewerkt met een periode van een week.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen van basisscholen krijgen minimaal 7.520 uur les over acht schooljaren. Onze leerlingen gaan van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 14.15 uur naar school. Om even lekker buiten te spelen is er in de ochtend een pauze van een kwartier en tussen de middag een half uur. Voor het buitenspelen is er een lunchpauze. Gemiddeld krijgen leerlingen ongeveer 940 uur per jaar les.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Handle with Care 

De Zuid-Limburgse gemeenten doen met alle (speciaal) primair onderwijs scholen samen mee aan ‘Handle with Care’. Het doel van Handle with Care is om op school steun te bieden aan leerlingen die thuis geweld meemaken, waarbij politie aanwezig is geweest. Als kinderen iets ingrijpends meemaken geeft dat veel stress. Als het stressniveau hoog blijft, kan dit de ontwikkeling van een kind verstoren. Een betrouwbare volwassene, zoals een leerkracht, kan een kind helpen om met die stress om te gaan.

Onze school doet daarom ook mee aan Handle with Care. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan sturen zij een melding aan Veilig Thuis. Veilig Thuis stuurt vervolgens een Handle with Care signaal aan leerplicht. Dit signaal bevat alleen:
- de naam van het kind
- de geboortedatum van het kind
- het codewoord Handle with Care. 

Leerplicht zoekt op basis van de gegevens de juiste school, en stuurt het Handle with Care signaal door naar de intern begeleider/directeur, zodat ze samen met de leerkracht extra aandacht en steun aan het kind kunnen geven. 

Binnen Handle with Care worden dus geen details over het incident thuis gedeeld. De Handle with Care signalen worden ook niet geregistreerd in het schoolsysteem. Alle informatie met betrekking tot het Handle with Care signaal wordt na ontvangst gewist. 

Wilt u meer weten over dit project, neemt u dan gerust contact op met Lieke Rinkens, intern begeleider unit 5-8.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De schoollogopedie
Binnen de lokaal educatieve agenda van de gemeente Voerendaal is logopedie op de voorschool en de basisschool verankerd. Via school kunt u met de logopedist in contact komen. De schoollogopedie wordt op Cortemich als volgt ingevuld:  

Kleuters:

  • Vroegtijdig signaleren van spraak- en taalproblemen van kinderen die niet gezien zijn op de POV Voerendaal of op KDV Catootje.
    Aangezien slechts 80% van de kinderen die de basisschool bezoeken op de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf hebben gezeten, komt 20% ongescreend de basisschool binnen. Indien u akkoord bent geven de leerkrachten van de kleutergroepen aan welke kinderen dat zijn, zodat ze kunnen worden gezien door de logopedist.
  • Op aanvraag door de leerkrachten (en na toestemming van ouders) kan de logopedist bij kinderen een aantal toetsen afnemen, welke meer zicht geven op de leesvoorwaarden. Afhankelijk van de resultaten wordt met de leerkracht besproken of, waar en op welke manier zij de kinderen in de klas extra ondersteuning kan geven. In de tweede helft van het schooljaar wordt voor sommige leerlingen het programma BOUW! ingezet om deze leesvoorwaarden te versterken. Daarnaast kan er nog extra “voorschot” benadering ingezet dat is gericht op extra training van de leesvoorwaarden. Deze “voorschot” wordt gegeven door de leerkracht, logopediste of intern begeleider van groep 1-2. Hierbij wordt individueel of in kleine groepjes leerlingen gewerkt. In een latere fase kan de toets herhaald worden en wordt er geëvalueerd of de extra ondersteuning gewerkt heeft. Deze gegevens gaan in een rapport mee naar groep 3.

Leerlingen groepen 3 t/m 8:

  • Indien een leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van de leerling dan wordt dit besproken met de betreffende intern begeleider. Na bespreking met de ouder kan een logopedisch onderzoek worden aangevraagd en uitgezet. 

Terug naar boven