Basisschool Bergop

Bostenstraat 21 6367 HK Voerendaal

  • Schoolfoto van Basisschool Bergop
  • Schoolfoto van Basisschool Bergop
  • Schoolfoto van Basisschool Bergop

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf komend schooljaar verandert de Centrale eindtoets in een doorstroomtoets. Als centrale eindtoets hebben wij eerder gekozen voor Route 8. Dit schooljaar gaan we onderzoeken of Eindtoets Route 8 nog voldoet. We zullen Route 8 en Cito in beeld onderzoeken.  De uitslag van deze toets is niet bepalend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs; het schooladvies weegt het zwaarst. Deze doorstroomtoets wordt in februari afgenomen.

Dit schooljaar hebben de leerlingen wederom mooie resultaten op de eindtoets laten zien ; zowel bij de leesvaardigheid als bij de rekenvaardigheid wordt boven het landelijk gemiddelde gescoord. Om onze onderwijskwaliteit hoog te kunnen houden, maken wij elk jaar een diepteanalyse waarbij alle productgegevens geanalyseerd worden en waar wenselijk gerichte acties worden uitgevoerd. En worden de kwaliteitskaarten taal en rekenen bijgesteld en ambitie opnieuw bekeken. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als team willen wij onze leerlingen kansen bieden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. Tevens willen wij controleren of onze aanpak de juiste is en resultaat heeft. In eerste plaats zijn flitsbezoeken in de klassen van grote meerwaarderoot belang, wij kijken dan naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Zo groeit ook de professionalisering van onze leerkrachten.
Naast de professionalisering van onze leerkrachten, volgen we de leerlingen in de groepen nauw aan de hand van formatief handelen, observaties en data vanuit toetsen (summatief). Wat dienen mijn leerlingen te kennen en te kunnen (doelen), vervolgens hoe stel ik vast op de leerlingen op de juiste weg zijn of de doelen bereikt zijn (toetsing) en welke activiteiten zijn hierbij weer helpend (leeractiviteit). Dit is steeds een cyclisch proces. Tijdens de dataoverleggen, 1 keer per 6 weken wordt dit in samenspraak met de leerkrachten en expertiseteam op unitniveau gemonitord en bijgesteld. 

Tijdens de instructies zijn we ook bezig met formatief handelen, tijdens de instructies controle van begrip vragen en feedback. Het geeft leerlingen informatie over waar ze staan en geeft leerlingen houvast bij het werken aan en behalen van leerdoelen. Tijdens de instructies en zelfstandig werken stellen leerkrachten veel open vragen, het proces staat centraal, waarbij de cyclus van formatief handelen weer herhaald wordt.  Daarnaast gebruiken we de Cito in Beeld, deze toetsen hebben een landelijke normering en worden een a twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. Deze resultaten worden ook gebruikt in de rapportage naar ouders en, waar nodig, naar derden. 

De schoolzelfevaluatie: de schoolzelfevaluatie geeft ons antwoord op de 4 belangrijke vragen; 1. Leren de leerlingen genoeg (opbrengsten en kwaliteitszorg) 2. Voelen ze zich veilig (opbrengsten en pedagogisch handelen) 3. Krijgen ze goed les (didactisch handelen) 4. Krijgen ze een passend en rijk aanbod (leerstofaanbod). Dit geeft ons tevens antwoord om ons handelen op schoolniveau aan te passen of bij te stellen.

Toetsen groep 1 en 2:

Sinds vorig schooljaar worden in de groepen 1 en 2 geen CITO toetsen meer afgenomen. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen middels het observatie instrument behorend bij de methode Onderbouwd. Onderbouwd volgt onze kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Door dagelijkse een paar kinderen te observeren en de ontwikkeling van deze kinderen vast te leggen ontstaat er een volgmodel. 

Naast dit observatie instrument maken we ook gebruik van protocol preventie van leesproblemen. Dit in het kader van preventie van latere leesproblemen, is aandacht voor taal in ruime zin al op jonge leeftijd noodzakelijk. 

Wanneer er twijfel bestaat of aan alle voorwaarden om door te stromen naar groep 3 is voldaan, wordt het “schoolloopbaan-protocol” gevolgd. Dit protocol is een hulpmiddel om te bepalen of het kind rijp is om naar groep 3 te gaan. Alles speelt zich af in goed overleg met de ouders.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kansrijk schooladvies 2022

Het ministerie van OCW heeft scholen gevraagd om net als in 2021 ‘kansrijk’ te adviseren. De minister vindt het belangrijk dat leerlingen het voordeel van de twijfel krijgen en op de plek terecht komen die het beste past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Het schooladvies is belangrijk bij de schoolkeuze.
Proces van schooladvies op onze school:

* Eind groep 6 wordt er samen met het kind een uitstroomprofiel opgesteld. Hierin wordt precies benoemd waar staat het kind, aan welke doelen wil het kind de komende periode werken. Wat is zijn wens t.a.v. schooladvies/ schoolkeuze. 
Groep 7 gedurende het jaar wordt het uitstroomprofiel steeds in samenspraak met de leerling bijgesteld en werkt het kind aan zijn of haar doelen. 
Eind groep 7 
volgt een voorlopig advies. De leerkracht vormt een advies aan de hand van zowel de zachte (observaties in de klas, werkhouding, etc) als de harde cijfers (toetsresultaten), los daarvan vormt de intern begeleider ook een advies. In samenspraak komen ze tot een gemeenschappelijk voorlopig advies voor de leerling. Tevens wordt met de leerling gekeken aan welke doelen moet hij of zij het komende half jaar werken. 
Advies is om in groep 7 al breed te gaan kijken naar de diverse scholen en opendagen te bezoeken. 
* Groep 8 eerste half jaar wordt aan de gestelde doelen gewerkt. Waarna ze in januari een advies krijgen. Dit advies ontvangen de leerlingen voorafgaand aan de opendagen van de middelbare scholen. Zodat ze gericht kunnen gaan kijken of in gesprek gaan met de desbetreffende scholen. Bij zorgleerlingen of leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kan het zijn dat er een zorggesprek met de middelbare school wordt gepland. In de eerste week van februari maken ze de nieuwe doorstroomtoets. In maart volgt de uitslag en ontvangen leerlingen het definitieve advies. 
Tussen 25 - 31 maart melden alle leerlingen zich aan op de middelbare school. 
In mei/juni volgt een warme overdracht tussen leerkracht en school. En kinderen maken een eigen ik prestatie en deze wordt gepresenteerd aan de nieuwe school. 

Onze leerkrachten hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties van doorslaggevend belang, maar ook zijn of haar persoonlijkheid, de zin in studeren, de wil zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby’s en vrije tijd. 

Onze leerlingen hebben een ruime keuze in tal van mogelijkheden voor V.O.- scholen in de omgeving van Heerlen. Een enkele leerling gaat naar Gulpen. 

Percentage uitstroomprofielen:
VWO: 22,%
Havo-VWO: 6%
Havo: 11%
VMBO T - Havo: 17%
VMBO T: 28 %
VMBO kader - VMBO T: 6%
VMBO kader: 5%
VMBO basis: 5%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor, de samenleving meegeven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 18 juni 2013 heeft het laatste vierjaarlijkse inspectie bezoek plaatsgevonden in het kader van een stelselonderzoek. De inspectie heeft wederom een welverdiend basisarrangement vastgesteld. Dit verslag is terug te vinden bij de overige rapporten. Aan de hand van dit verslag en de evaluatie van het schooljaarplan wordt gericht aan de verdere doorontwikkeling van het kwaliteitssysteem.

Terug naar boven