Basisschool Bergop

Bostenstraat 21 6367 HK Voerendaal

  • Schoolfoto van Basisschool Bergop
  • Schoolfoto van Basisschool Bergop
  • Schoolfoto van Basisschool Bergop

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit:

Karin Janssen - Schoolleider met intern begeleiders taken. Zowel de taak van de schoolleider als intern begeleider is het onderwijs dagelijks verbeteren, gericht op het primair proces. 

Leerkrachten & onderwijsondersteuners: 
"De hoofdrolspelers in het onderwijsproces, zij kunnen voor onze leerlingen het verschil maken".

Unit 1; groep 1 en 2. 

Angeline Spekreijse - leerkracht groep 1/2 verantwoordelijk voor groep 1 en onze instromers. Di -Wo-Do-Vr
Amy van Schaijk  -    leerkracht groep 1/2 verantwoordelijk voor groep 2 Ma - Wo - Do -Vr

Unit 2; groep 3,4 en 5.

Onderstaande leerkrachten zijn verantwoordelijk voor deze unit: 

Elvira Strijthagen   leerkracht groep 3/4 Ma - Di- Wo - Do - Vr
Romee Neven        leerkracht groep 4/5 Ma - Di - Wo -Do -Vr

Debbie Pierik         onderwijsondersteuner unit 2. Ma - Di- Do 
Kelly Pauli             onderwijsondersteuner unit 2. Ma - Di- Wo - Vr

(Daisy Jacobs)

Unit 3
Onderstaande leerkrachten zijn verantwoordelijk voor deze unit:


Pia Steijns            leerkracht groep 6 Wo - Do - Vr
Manon Vos            leerkracht groep 6 Ma - Di 
Roel Huijnen         leerkracht groep 7- 8 Ma - Di- Wo - Do - Vr

Anouk Vasmeer     onderwijsondersteuner unit 3 Ma- Di - Do - Vr

---

Audrey van Egdom  administratieve kracht Wo ochtend - Vr ochtend
Berry Oberje           conciërge Donderdag

Binnen basisschool Bergop benutten we de kwaliteiten van de medewerkers, expertiseteam. Het expertiseteam bestaat uit leerkrachten met een specifieke kennisbasis die er vanuit een professionele houding zorg voor dragen dat er een goed leer- en ontwikkelingsklimaat wordt gecreëerd voor de leerlingen. Het expertiseteam bewaakt hun expertisegebied en borgt de doorgaande lijn. 

Expertiseteam taal & rekenen, ondersteuning IB werkzaamheden 

Juf Pia Habets - taal/leesspecialist
Juf Amy van Schaijk - rekenspecialist

Expertise:

Juf Angeline Spekreijse - jonge kind
Meester Roel Huijnen -  meer- en hoogbegaafde leerlingen 
Juf Elvira Strijthagen en juf Manon Vos  - sociaal emotionele ontwikkeling. 
Juf Romee Neven - ontdekkend leren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De groepsleerkracht kan afwezig zijn wegens ziekte, cursus of ander buitengewoon verlof. 

Op dit moment is er een toenemende schaarste aan vervangers. Scholen proberen zoveel mogelijk te werken met een flexibele schil waarmee ze een vervanging proberen op te lossen. Indien er geen geschikte medewerkers meer beschikbaar zijn, wordt op school- en clusterniveau gezocht naar oplossingen. 

Inzet van onderwijsondersteuners of leerlingen verdelen over de andere groepen zijn mogelijkheden. De inzet van intern begeleiders en directieleden wordt tot een minimum beperkt en is van kortdurende aard.

Uiteraard proberen wij de wisselingen tot een minimum te beperken. Het is niet altijd mogelijk vervangingen in een bepaalde groep door dezelfde personen te laten invullen.   

In het uiterste geval wordt het besluit genomen om de ouders te verzoeken om hun kind(eren) thuis op te vangen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder taal vallen de vakgebieden; taal/ begrijpend lezen/ spelling. Maar bepaalde onderdelen van taal worden ook weer weggeschreven bij het ontdekkend leren in de middaguren. Integratieve aanpak; WO/taal/schrijven/lezen. Zelfstandig verwerken zit weggeschreven binnen het vakgebied. 

Invulling onderwijstijd voor meer informatie:

  • https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

Gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten:

  • https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?

In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.

We bieden extra ondersteuning aan leerlingen met rekenproblemen, dyslexie en aan kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn.

Op onze website vindt u het integrale schoolondersteuningsplan.

Meer nuttige informatie vindt u: www.innovo.nl/schoolondersteuningsprofiel-sob.html
www.innovo.nl/verwijsindex-regionale-aanpak-kindermishandeling-rak.html
www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn op school gestart met dataoverleggen. Tijdens de dataoverleggen wordt op unit niveau gekeken waar staan de groepen t.o.v. de doelen, hoe gaat de ontwikkeling. Dataoverleggen vinden 1 keer per 6 weken plaats. Volgens een vaste cyclus geven we vorm aan deze overleggen. In onze kwaliteitskaart "kwaliteitszorg" staat dit nader uitgelegd. Onze ambitie is om deze dataoverleggen, expertiseteam en formatief handelen verder te verdiepen en te optimaliseren. 

Tijdens de dataoverleggen worden de middellange en grote lusdoelen besproken, zowel product als proces wordt aan elkaar gepresenteerd.
- Pedagogiek en klassenmanagement
- Na data overleg wordt indien nodig het groepsplan bijgesteld.
Verdere verdieping is te vinden in de kwaliteitskaart.         

                                                                               

                                

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen zijn van nature leergierig en nieuwsgierig, vanaf het begin hebben zij behoefte aan sociale verbinding en het verwerven van kennis en vaardigheden. Kinderen zijn betrokken en kunnen gemotiveerd werken en spelen wanneer zij zich op hun gemak voelen. Welbevinden staat bij ons bovenaan, wij vinden het belangrijk dat kinderen gelukkig zijn. Jezelf kunnen zijn en lekker in je vel zitten, is voorwaardelijk om te tot leren te komen. Kinderen leren de wereld om zich heen herkennen en begrijpen, dit bevorderen wij middels spel. Het samen met de kinderen ontwikkelen van een rijke betekenisvolle leeromgeving lokt uit tot spel. Spelen is de meest natuurlijk bezigheid van jonge kinderen en van spelen leren ze over zichzelf, over de ander en over de wereld om zich heen. 

Wij zijn vorig schooljaar gestart met de methode Onderbouwd bij de kleuters. Onderbouwd volgt kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van effectieve korte instructie aangeboden, waarbij de handpoppen centraal staan. Elk kind kan werken en leren op het niveau waar het kind op dat moment aan toe is. Zo wordt het mogelijk de kleuters voor langere tijd eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces. Het kind leert het verschil kennen tussen spelend leren en lerend spelen.

Door de rijke thematische leeromgeving gaan onze jonge kinderen uit betrokken- en nieuwsgierigheid leren hoe ze antwoorden op hun vragen kunnen vinden en samen situaties uit de wereld om hen heen ontdekken en nabootsen.

Terug naar boven