We werken met de coachlijn. Onze ambitie hierin is om leerlingen (mede) eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces, dit draagt bij aan een optimale ontwikkeling, vergroot de intrinsieke motivatie en bevordert de leerprestaties. Daarnaast ontdekken kinderen hun kwaliteiten en talenten. Waarbij vanuit educatief partnerschap ingezet wordt op wat het kind hierin nodig heeft om zich optimaal breed te kunnen ontwikkelen.
Startgesprekken; gesprek tussen leerling - ouder - leerkracht, met als doel een goede relatie en wisselwerking met thuis komt de ontwikkeling ten goede. De leerling kan zelf aangeven wat in het afgelopen jaar goed of minder goed is gegaan. Het is een door de leerling geleid oudergesprek.
Relatie: basis voor duurzame en opbouwende relatie tussen ouder, leerkracht en leerling (verbondenheid, omgang en interactie). Competentie: de leerling kan zelf aangeven wat in het afgelopen jaar goed of minder goed is gegaan en kan plannen voor een bepaalde periode > wat zijn mijn onderwijsbehoeften.
Autonomie: de leerling kan laten zien waar hij trots op is en waaraan hij wil gaan werken. Het vergt een goede relatie tussen kind-ouder. Om het contact te bevorderen proberen wij de ouders zoveel mogelijk bij het onderwijs te betrekken.
Inloopmomenten: deze vinden plaats in november en mei. Dit is een tweetaktgesprek, een gesprek tussen leerling en ouders, leerkracht heeft een begeleidende rol. De leerling presenteert het portfolio/ werkjes, wat waren de doelen waaraan ik gewerkt hebt, waar sta ik nu.
Ontwikkelgesprekken; deze vinden plaats in februari en aan het eind van het schooljaar. Dit gesprek is een door de leerling geleid oudergesprek, het zogeheten drietact gesprek; leerling – leerkracht – ouder. De leerling heeft een actieve rol en de leerkracht begeleidt (Hoe hoger de groep, hoe meer de verschuiving is van leerkracht naar leerling).
Om de twee jaar vindt er op school een algemene informatieavond plaats. Tijdens deze avond worden ouders meegenomen middels workshops in de ontwikkelingen van de school.
Tussentijds zijn altijd gesprekken met de leerkracht(en) mogelijk. Wij vragen u dan wel tijdig een afspraak te maken. Meestal worden deze gesprekken aansluitend aan schooltijd gepland. U begrijpt dat er tijdens de lesuren geen persoonlijk of telefonisch contact met de leerkracht mogelijk is. Zorggesprekken worden ook tussentijds gepland, bij zorggesprekken kan het zijn dat de intern begeleider of iemand van het expertise team aansluit.
Via ons interne communicatiesysteem Isy en de website houden wij de ouders steeds op de hoogte van actuele gebeurtenissen.
Bij bijzondere gelegenheden zoals de voorbereiding op de Eerste H. Communie en het H. Vormsel worden extra ouderavonden vanuit de Parochie georganiseerd.
Informatievoorziening aan gescheiden ouders
Indien de ouders van een leerling gescheiden zijn, is het belangrijk dat er duidelijkheid is over de manier waarop de communicatie en consultatie over de vorderingen van de leerling verloopt. De school volgt hierin de wettelijke regels met betrekking tot de informatieplicht ten aanzien van gescheiden ouders. De school onthoudt zich van betrokkenheid bij conflicten tussen de ex-partners en doet geen uitspraken. Zij richt zich primair op haar pedagogisch-didactische verantwoordelijkheid ten opzichte van de leerling. De school gaat ervan uit dat de ouder die belast is met het gezag, de andere ouder die niet met het gezag belast is, op de hoogte stelt van gewichtige aangelegenheden met betrekking tot het kind. De uitnodiging voor een ouderavond betreft een gezamenlijk gesprek voor beide ouders. In bijzondere situaties kan van de gezamenlijkheid worden afgeweken.
Voor meer informatie: https://www.innovo.nl/informatievoorzieningen-gescheiden-ouders.html
Privacywetgeving
Op school gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Op de website van INNOVO kunt u meer lezen over de privacyverklaring, persoonsgegevens bij aanmelding en privacy in de klas en tijdens online lessen.
Meer info: https://www.innovo.nl/privacy.html
Handle with Care
De Zuid-Limburgse gemeenten doen met alle (speciaal) primair onderwijs scholen samen mee aan ‘Handle with Care’. Het doel van Handle with Care is om op school steun te bieden aan leerlingen die thuis geweld meemaken, waarbij politie aanwezig is geweest. Als kinderen iets ingrijpends meemaken geeft dat veel stress. Als het stressniveau hoog blijft, kan dit de ontwikkeling van een kind verstoren. Een betrouwbare volwassene, zoals een leerkracht, kan een kind helpen om met die stress om te gaan.
Onze school doet daarom ook mee aan Handle with Care. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan sturen zij een melding aan Veilig Thuis. Veilig Thuis stuurt vervolgens een Handle with Care signaal aan leerplicht. Dit signaal bevat alleen:
-de naam van het kind
-de geboortedatum van het kind
-het codewoord Handle with Care.
Leerplicht zoekt op basis van de gegevens de juiste school, en stuurt het Handle with Care signaal door naar de intern begeleider/directeur, zodat ze samen met de leerkracht extra aandacht en steun aan het kind kunnen geven.
Binnen Handle with Care worden dus geen details over het incident thuis gedeeld. De Handle with Care signalen worden ook niet geregistreerd in het schoolsysteem. Alle informatie met betrekking tot het Handle with Care signaal wordt na ontvangst gewist.
Wilt u meer weten over dit project, neemt u dan gerust contact op met Karin Janssen/ Directeur.