Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij in kaart gebracht wat wij aan mogelijkheden, grenzen en ambities hebben ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Elke leerling is echter uniek, dus zullen we altijd per leerling nagaan welke onderwijsbehoeften de leerling heeft en of en hoe wij daar aan kunnen voldoen. Indien nodig kunnen wij voor extra ondersteuning een beroep doen op het samenwerkingsverband passend onderwijs in onze regio. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat beschreven welke ondersteuning alle scholen zelf moeten bieden (basisondersteuning) en voor welke ondersteuning, onder welke voorwaarden, we bij het samenwerkingsverband terecht kunnen. Alvorens we hulp van buitenaf inroepen gaan we aan de slag binnen onze eigen mogelijkheden. Op De Wissel gebruiken we voor het beleid van onderwijs en ondersteuning deze uitgangspunten: Een goede basisondersteuning: kinderen blijven, eventueel met hulpmiddelen, op de eigen school en zoveel mogelijk in de eigen groep. Dat gebeurt door toepassing van instructievormen, leerstrategieën, differentiatie, extra aanbod voor meerbegaafde kinderen, e.d.Lichte ondersteuning in de eigen school; inzet onderwijsassistenten, remediërend of aangepast aanbod of via ontwikkelingsperspectiefExtra voorzieningen: arrangement via ambulante begeleiding, of ondersteuning door instellingen als jeugdzorg of schoolmaatschappelijk werk. Bovenschoolse voorzieningen: waar kinderen tijdelijk gebruik van kunnen maken (bijv. observatiegroep); Voorzieningen voor speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs: bijv. voor een aanbod van gedragsarrangementen;Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zal de focus liggen op het onderwijs op De Wissel in het algemeen waarbij het begrip 'afstemming' een centrale rol speelt. Door het onderwijs nóg beter op leerlingen af te stemmen voorkomen we eventuele achterstand of uitval.
Daarnaast werken we hard aan het uitbreiden van het aantal specialisten op school om meer kennis en kunde binnen school beschikbaar te hebben. Van hieruit zullen alle collega's steeds beter toegerust worden om binnen de groep voor de essentiële ondersteuning te zorgen. En dan kunnen we ook altijd terug vallen op de extra ondersteuning zoals hierboven beschreven.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.