Archipelschool De Branding

Bouwen Ewoutstraat 51 4381 PP Vlissingen

Schoolfoto van Archipelschool De Branding

Het team

Toelichting van de school

De groepsleerkrachten geven dagelijks les aan de kinderen. Zij zijn verantwoordelijk voor de sfeer en het leren in de groepen. Zij onderhouden de contacten met ouders over de kinderen.

Groep 1: Marga Woltering en Eefje van den Driest

Groep 2: Megan Anssems

Groep 3: Ellen Swiers

Schakelklas groep 3: Christianne Overgaauw

Groep 4: Manon Spanjer en Jolanda Schout

Groep 5: Jochem Bruijnooge

Groep 6: Cynthia Blumink en Angelique Zwemer

Groep 7: Ingrid de Pagter en Imke Florie

Groep 8: Matthijs Ingelse en Barbara Lijnbach

De groepsleerkrachten worden ondersteund door onderwijsassistenten. Daisy Vermeulen en Brigitte Lord ondersteunen in de klassen en begeleiden groepjes leerlingen wanneer zij extra instructie en/of begeleide inoefening nodig hebben.

Barbara Lijnbach is van dinsdag tot en met donderdag aanwezig als intern begeleider. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft coördinerende en begeleidende taken. Zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen en voert zo nodig gesprekken met ouders, leerkracht en eventueel externen over het kind.

Naast bovengenoemd personeel hebben wij op school ook een administratief medewerkster. Bea Melse is aanwezig op woensdag en donderdag, zij is verantwoordelijk voor de leerlingenadministratie. Nilson van Bochoven is conciërge, hij is op maandag-, dinsdag- en vrijdagochtend aanwezig voor allerlei hand- en spandiensten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van nascholing of ziekte van een leerkracht zorgt de directeur voor vervanging. Daarvoor wordt een beroep gedaan op de vervangers die bekend zijn bij Archipel Scholen. Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn, zorgt de school zelf voor een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat medewerkers met ambulante taken worden ingezet, leerkrachten worden gewisseld of dat groepen worden gecombineerd. De directeur zorgt ook voor vervanging als een leerkracht onder schooltijd deelneemt aan een nascholingscursus of opleiding. Bij een vervanging worden de ouders van de betreffende groep door de directeur per mail en/of Parro op de hoogte gesteld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met de methodes Schatkist en Kleuteruniversiteit komen in groep 1 en 2 alle vakgebieden aan bod:

Taal > spreken en luisteren, woordenschat, verhaal oriëntatie en -begrip, taalbewustzijn en fonologischevaardigheden, oriëntatie op lezen en schrijven

Rekenen > getalbegrip, meten, meetkunde

Sociaal-/emotionele ontwikkeling > zelfbeeld en persoonlijke ontwikkeling, ontwikkelingzelfstandigheid, sociaal gedrag en ontwikkeling van sociale vaardigheid, werkhouding en concentratie

Motoriek > basiskwaliteiten, fijne motoriek, schrijfhouding, grove motoriek, gezonde leefstijl

Kunstzinnige vorming > beschouwen en reflecteren, beeldende-/muzikale-/ dramatische vorming, dans

Op De Branding willen we kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen leren begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op De Branding wordt met moderne methodes gewerkt die voldoen aan de kerndoelen van het basisonderwijs. Binnen de methodes wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde herhalings- en verdiepingsstof en het compenseren en dispenseren van de leerstof. Wij vinden het belangrijk dat de lesstof zo actueel en uitdagend mogelijk wordt aangeboden. De verwerking van de lesstof kan op verschillende manieren tot stand komen: individueel, in kleine groepjes en in grotere groepen, schriftelijk, mondeling, via het werken op de chromebooks, creatief of middels kleine projecten.

Vanaf groep 3 werken we met Snappet voor rekenen en vanaf groep 4 werken we met Snappet voor de vakken rekenen en taal/spelling. Via Snappet werken de kinderen via Chromebooks adaptief (op hun eigen niveau) aan de doelen voor rekenen en taal/spelling. Hierdoor wordt iedere kind uitgedaagd om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. 

Wij gebruiken de volgende methodes:

- Technisch lezen: groep 3: Veilig Leren Lezen, groep 4 tot en met 8: Estafette Lezen.

- Begrijpend lezen: vanaf groep 4: Estafette Lezen en Nieuwsbegrip. 

- Taal: Snappet. 

- Schrijven: Pennenstreken.

- Rekenen: Snappet. 

- Engels: Blink Engels.

- Wereldoriëntatie: groep 1/2 Schatkist, groep 5 tot en met 8 Faqta.

- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kiva en de Gelukskoffer.

- Muziek, drama, dans: Eigenwijs Next.

- Wetenschap en techniek: Mad Science.

Naast de reguliere methodes werken we met Junior Einstein. Dit is een online leeromgeving waar kinderen op hun eigen niveau kunnen oefenen aan alle vakken. 

Ieder schooljaar kiezen we culturele activiteiten uit het 'cultuurmenu' van KEW (Kunst Educatie Walcheren) en gaan we met alle groepen naar Film by the Sea. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Branding biedt regulier onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar. Alle leerkrachten hebben hun eigen talenten en kwaliteiten om de leerlingen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. De leerkrachten hanteren een vorm van klassenmanagement waarin verlengde instructie wordt verzorgd. Waar nodig wordt er een beroep gedaan op specifieke deskundigheid van een collega, de intern begeleider of orthopedagoog. Externe ondersteuning is gewenst en nodig bij het opvangen van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Dit kan zijn in de vorm van ambulante begeleiding. 

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP), met een algemene beschrijving die een zo actueel mogelijk beeld geeft van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, is te vinden op scholenopdekaart.nl.   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doordat De Branding veel leerlingen opvangt met Nederlands als tweede taal, staat taal in alle groepen centraal.

In het schooljaar 2023-2024 is er extra aandacht voor:

- rekenen: we gebruiken Bareka en Rekensprint om tegemoet te komen aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften op het gebied van automatiseren (rekenen);

- het vergroten van de woordenschat door het zichtbaar maken van woorden, de inzet van Bee-Bots en consequent te werken volgens het  Viertaktmodel van Verhallen; 

- begrijpend lezen, door aandacht te schenken aan boekpromotie, leesmotivatie, het vergroten van de woordenschat, het aanbieden van leesstrategieën en naast de methode Estafette ook te werken met Nieuwsbegrip. 

- bewegend leren, met name tijdens de rekenlessen.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is een peutergroep van KOW gevestigd in onze school: Peutergroep Zeerovers is er voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De kinderen die deze peutergroep bezoeken, raken zo alvast bekend met de school, de leerkrachten en het schoolplein. Dat maakt dat zij zich verder kunnen ontwikkelen in een voor hen al vertrouwde omgeving. Bij Zeerovers wordt gewerkt met de methode Uk en Puk, wij sluiten daar op De Branding bij aan met onze methode Schatkist. Zo ontstaat een doorgaande lijn van de peuter- naar de kleutergroep. Wanneer er een peuter doorstroomt naar de kleutergroep, vindt er altijd een overdrachtsgesprek plaats.

Ook is er op De Branding een VVE-traject (kerngroepoverleg) om zo een doorgaande lijn te behouden van peuter (KOW) naar kleuter (School). Dit traject wordt ondersteund door Bazalt. 

Terug naar boven