Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Om ervoor te zorgen dat ieder kind de aandacht krijgt die het nodig heeft, hebben we de volgende schoolorganisatie:
In de onderbouw zitten de kleuters in de groepen 1 en 2. De groepen 3 en 4 vallen ook nog onder de onderbouw. In de bovenbouw zitten de kinderen van groep 5 t/m 8. De kinderen hebben les in hun eigen groep, waar ze soms alleen werken en soms in groepjes. Onderwijsassistenten en of een leerkracht verzorgen ook extra instructie- en begeleidingsmomenten voor individuele kinderen of groepjes kinderen. Dit kan plaatsvinden in het lokaal of een aparte ruimte.
De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt extra lessen aan kinderen die motorisch extra ondersteuning kunnen gebruiken.
Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders een digitale jaarinformatie, waarin naast groepsbezetting, een overzicht van ontwikkelingen en vakken en de jaarkalender ook het rooster staat.
Ook hangt het rooster in de klas.
Vanuit het SOP.
De Branding geeft aan een voldoende tot goede basis te hebben voor wat betreft differentiatie, instructiemodel en klassenmanagement. Er is in de school een werkwijze opgezet, waarin inspiratiegroepen in feite projectgewijs bezig zijn met schoolbrede ontwikkeling op verschillende gebieden. De Branding werkt Handelingsgericht en Opbrengstgericht. De Branding heeft inmiddels ervaring met het werken met groepsoverzichten voor diverse vakgebieden. Op de Branding staat Taal centraal. Op school zitten leerlingen die zijn opgegroeid met Nederlands als tweede taal. Deze leerlingen hebben een extra ondersteuningsbehoefte ten aanzien van hun taalontwikkeling. In groep 5/6 is er voor twee dagen een Schakelklas. De Branding is van mening dat zij voor veel leerlingen een passend aanbod heeft.
Indien het gaat om lichamelijke beperkingen, ziet de Branding belemmeringen in de opvangbaarheid. Er is nog weinig ervaring mee. Ook voor de toekomst geeft het team duidelijk grenzen aan. Opvang van kinderen met extra hulpvragen op fysiek/medisch gebied zullen alleen worden opgevangen wanneer het team vertrouwen heeft in de kansen van het geboden arrangement in combinatie met de inschatting of de opvang geen belangrijke belemmeringen geeft voor de gang van zaken in de groep. Bij werkhoudingsvragen heeft de school een passend aanbod. De school werkt o.a. samen met SMW als er sprake is van behoefte aan ondersteuning in de thuissituatie.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.