Wij houden - naast de gebruikelijke kanalen, zoals onze website, mail vanuit ons leerlingadministratiesysteem en losse brieven die af en toe meegegeven worden - de ouders/verzorgers van onze school op de hoogte door middel van ISY.
Met Isy zijn de ouders altijd op tijd en volledig op de hoogte van wat er in de klas en in en rond de school gebeurt.
Groep 1 en 2:
In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van uw kind gevolgd met het observatiemodel “KIJK’registratie. Aan de hand van dit observatiemodel wordt u geïnformeerd over de ontwikkeling van uw zoon/dochter op de ouderavonden in februari en eind juni. De data van de ouderavonden worden middels de jaarplanning gecommuniceerd. Groep 3 t/m 8: Dit schooljaar ontvangen de leerlingen vanaf groep 3 twee keer per jaar een rapport. De ouders van de leerlingen worden tijdens een schooljaar minimaal 2 keer uitgenodigd door de groepsleerkracht om de ontwikkeling en de vorderingen van hun kind te bespreken tijdens zogenaamde 10-minuten gesprekken. Deze gesprekken vinden plaats in februari en eind juni, gelijktijdig met het rapport. Al eerder - na de herfstvakantie - worden ouders uitgenodigd om over hun kind te praten. Deze keer niet aan de hand van een schriftelijke rapportage, maar veel meer om over de eerste periode in het schooljaar te praten (hoe verloopt alles, informatie van ouderavond duidelijk, welbevinden van kinderen, vragen beantwoorden die bij ouders leven). De gesprekken zijn tegelijkertijd met de gesprekken voor ouders van groep 1-2 over de Kijkrapportage. Voor deze gesprekken worden alle ouders uitgenodigd. Uiteraard kunt u ook zelf aangeven dat u graag een afsluitend gesprek wilt hebben.Via de mail ontvangen de ouders nieuwsbrieven. Hierin staat recente informatie over de organisatie, activiteiten en onderwijs.
Contact en informatie aan gescheiden ouders:
Soms zijn ouders van leerlingen gescheiden. Als school zijn wij neutraal en kiezen uitdrukkelijk geen partij voor één van de ouders. Wij proberen geen onderscheid in de communicatie en informatievoorziening naar ouders te maken. Wij vinden het belangrijk dat beide ouders goed en volledig geïnformeerd zijn. De hoofdregel is dat ouders en verzorgenden elkaar informeren. Wij vinden het in het belang van het kind belangrijk dat ouders samen afspraken maken over de communicatie met school en elkaar informeren over schoolse zaken. Hierbij hoort ook de informatie betreffende de school, zoals de schoolgids, nieuwsbrieven en mededelingen. Wij nodigen ouders uit bij voorkeur samen aanwezig te zijn bij gesprekken over uw kind, zoals de rapportgesprekken. Wanneer dit in zwaarwegende omstandigheden onmogelijk is, kan (na overleg met de directeur) een afzonderlijk gesprek plaats vinden. Alleen bij akkoord van beide ouders is een eventuele nieuwe partner welkom bij het oudergesprek. De uitnodiging voor schoolactiviteiten (bijvoorbeeld een musical) waarbij ouders welkom zijn (twee volwassenen) geldt voor beide ouders. Wij verzoeken ook hierbij dat ouders hier samen afspraken over maken. Alleen in uitzonderlijke gevallen (bijvoorbeeld als de veiligheid op school in het geding is) zal de school separate afspraken met gescheiden ouders maken. Indien één van de ouders separaat een activiteit met zijn of haar kind onder schooltijd wil ondernemen, dan is dat onder voorwaarden na schriftelijke toestemming van de schoolleiding mogelijk. Een harde eis is dat een dergelijke aanvraag pas behandeld wordt als de handtekeningen van beide ouders voor akkoord op het formulier vermeld staan. Soms zijn er situaties dat het ouders niet lukt om onderling goed te communiceren. In dat geval stelt de school zich in het kader van de neutraliteit passief op. Indien de toestemming en/of handtekening van één van de ouders ontbreekt, dan geeft de schoolleiding geen toestemming voor de aangevraagde activiteit.
Tenslotte, indien medewerkers het vermoeden hebben dat het welbevinden van de kinderen op school door de scheiding en / of thuissituatie negatief beïnvloed wordt, dan is de schoolleiding verplicht hierover een melding te doen bij Veilig Thuis.