Archipelschool Theo Thijssen

Troelstraweg 471 4384 PA Vlissingen

Schoolfoto van Archipelschool Theo Thijssen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden d.m.v. Cito Leerling in Beeld verkregen.
Ze zijn richtinggevend bij bijstellen van ons onderwijs op individueel- en groepsniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In januari wordt het schooladvies opgesteld door de leerkrachten. Hierbij maken zij gebruik van hun eigen observaties op het gebied van werkhouding en executieve functies. Ook wordt er gekeken naar de resultaten van de afgelopen jaren en wordt er overlegd met de leerkrachten van groep 7. Het voorlopige advies wordt in januari met de ouders en de leerlingen gedeeld. Begin februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Indien uit de doorstroomtoets een hoger advies komt, wordt er desgewenst een nieuw gesprek ingepland waarbij ouders en leerkrachten samen overleggen of het advies naar boven wordt bijgesteld. Het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen zich fijn voelen op school. Omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen leren de kinderen tijdens onze lessen vanuit de methode "Kwink". 
Tijdens onze LEVO- dagen besteden we aandacht aan verschillen en overeenkomsten in de maatschappij. Ons doel hierbij is kinderen laten opgroeien tot zelfbewuste wereldburgers. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardigheid
  • Vrijheid
  • Ontmoeting

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Per maart 2016 heeft de inspectie van het onderwijs, net als in voorgaande jaren, voor onze school het zogenaamde basisarrangement vastgesteld. Dit betekent dat de inspectie geen aanwijzingen heeft dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Op 20 november 2017 bezocht de inspectie de school voor een thematisch onderzoek ‘theorie en praktijk in het didactisch handelen’.De inspectie had daarbij ook aandacht voor de eigen ambities van onze school.Naar aanleiding van de gesprekken en de klassenbezoeken kreeg de school zeer positieve feedback. Met name de relatie tussen het IOP (het door de school ontwikkelde individuele ontwikkelingsplan) en het lesgeven en de taakgerichte werksfeer in de groepen werden positief gewaardeerd.

Terug naar boven