Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de jongste kinderen hebben we er voor gekozen om met ‘basisgroepen’ te werken. Deze gemengde leeftijdsgroepen zijn qua ontwikkelingsniveau gelijkwaardig samengesteld. Gemiddeld zitten leerlingen twee jaar in een basisgroep. Hierna stromen zij door naar groep 3. Wij zien veel voordelen in het werken met basisgroepen. Onder meer:
-Door het heterogeen groeperen van de kinderen ontstaat een sociaal netwerk waarbinnen kinderen niet alleen van de leerkracht leren, maar ook van hun eigen medeleerlingen.
-De kinderen zijn optimaal te volgen in hun ontwikkeling vanaf 4 jaar totdat zij doorstromen naar groep 3.
-Onderwijsgevenden kunnen door een breder onderwijsbereik beter inspelen op de –vaak sprongsgewijze- ontwikkeling van kinderen op deze leeftijd.
-De taalontwikkeling bij jongste en middelste kinderen krijgt een enorme impuls, omdat de kinderen zich kunnen optrekken aan de oudere kinderen. Juist op deze leeftijd leren kinderen veel van elkaar.De groepen 3 t/m 8 werken volgens het leerstofjaarklassensysteem. Door de schoolgrootte is het niet nodig om met combinatieklassen te werken. Onder meer bij het afstemmen op de verschillende ontwikkelingsniveaus en ondersteuningsbehoeften van leerlingen, werken de parallelle groepen (bijvoorbeeld 5a en 5b) intensief samen.
* Activiteiten in de kleine groep omvatten (voorbereidend) rekenen, taal, (voorbereidend) lezen en schrijven.
Jaarlijks wordt bekeken wat de school kinderen kan bieden, dit beschrijven wij in ons schoolondersteuningsprofiel.
Mede op basis van het schoolondersteuningsprofiel wordt een inschatting gemaakt van de opvangbaarheid van leerlingen. Uitgangspunt is dat iedereen in principe welkom is en dat iedereen passend onderwijs verdient.
Onze school werkt nauw samen met kinderopvang Walcheren. De peutergroep "Zeehelden" is gevestigd naast onze school. De peuters spelen regelmatig samen met onze jongste kleuters, er worden gezamenlijke projecten gedaan en er is goed overleg over de kinderen die doorstromen naar de basisschool. Zo werken wij aan optimale zorg voor jonge kinderen.