Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De onderbouwgroepen van onze school zijn gesplitst, we hebben een groep 1 en een groep 2. Indien er aanleiding toe is, organiseren we in de loop van het jaar extra handen in de instroomgroep of starten we een extra groep op.
De groepen 3 tot en met 8 zijn enkele (stam)groepen. Onderling werken de groepen intensief samen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Waar nodig worden deze groepen ondersteund door een onderwijs- of zorgassistent.
Alle groepen krijgen één keer in de week muziekles van de vakspecialist muziek en twee keer in de week gymles van de vakleerkracht bewegingsonderwijs.
In de onderbouw leren de kinderen, vanaf het moment dat zij vier jaar zijn, spelenderwijs. Elk jaar staan diverse thema’s op het programma, zoals mensen, lente, verkeer, steeds op het niveau dat past bij de leeftijd van de kinderen.
Vanuit een veilige speel-leeromgeving ontwikkelen de kinderen zich op verschillende gebieden: taal, rekenen, motorisch en sociaal-emotioneel. Het is hierbij van groot belang dat kinderen zich veel kunnen en mogen bewegen. Dit doen we tijdens de gymlessen in de speelzaal, in de gymzaal en tijdens het buitenspel.
Kinderen die jarig zijn tussen de zomervakantie en 31 december starten na hun vierde verjaardag in groep 1. Kinderen die jarig zijn tussen 1 januari en de zomervakantie starten na hun vierde verjaardag in groep 0 en stromen na de eerstvolgende zomervakantie door naar groep 1. Voor beide groepen geldt vanzelfsprekend dat daarbij goed wordt gekeken naar wat aansluit bij hun ontwikkeling. In groep 2 wordt al steeds meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de kinderen en worden de in groep 1 geleerde vaardigheden uitgebreid. De interesse voor en de voorbereiding op rekenen, lezen en schrijven komen nadrukkelijker aan de orde, maar ook hier spelenderwijs en aansluitend bij de ontwikkeling van de kinderen.
Vanaf groep 3 ligt de nadruk op het schoolse leren. We werken met methodes voor lezen, taal, rekenen, sociale vorming & burgerschapsonderwijs en wereldoriëntatie waarbij ook het digibord een belangrijke rol speelt. In groep 4 tot en met 8 bieden we rekenen en spelling aan vanuit de methode. Alle andere vakken (zoals technisch lezen, Engels, wereldoriëntatie, begrijpend lezen, techniek en crea) zijn geintegreerd in het thema waar de groep over werkt.
We kunnen voldoen aan de basisbehoeften van onze leerlingen en, mits er voldoende ondersteuningsmogelijkheden zijn, ook aan verschillende specifieke onderwijsbehoeften.
We hebben deskundigheid in huis op het gebied van:
- gedrag
- leren (taal en rekenen)
- NT2 onderwijs
- muziekonderwijs
- bewegingsonderwijs
- groepsvorming en sociale veiligheid
Er zijn binnen de school twee interne vertrouwenspersonen (Jacodien) en een sociale veiligheidscoördinator (Maresha).
De grenzen van onze mogelijkheden wisselen per situatie en/of per groep. Een duidelijke grens ligt bij fysiek geweld of onveiligheid.
De opvangbaarheid van leerlingen hangt af van de zwaarte van de problematiek en daarbij behorende specifieke ondersteuningsbehoeften. Leerlingen kunnen opgevangen worden op school als er voldoende ontwikkelingsperspectief is, het kind gelukkig is op school, de veiligheid gegarandeerd kan worden en de begeleiding niet te intensief is.
Voor elke leerling geldt dat voortdurende monitoring en nauw overleg met ouders gewenst is. Per leerling wordt regelmatig gekeken of, in wisselwerking met alle factoren die van invloed zijn, deze leerling nog opgevangen kan worden op de Sint Jozefschool, in zijn of haar groep, met zijn of haar klasgenoten en leerkracht.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende tijd zullen we bepalen wat onze ambities zijn om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden.
De school werkt samen met peutergroep 'Windorgel' aan de vroeg- en voorschoolse educatie. Er is een aantal gezamenlijke activiteiten, kinderen uit de peutergroep komen op bezoek op school en er is een warme overdracht.