Kindcentrum De Vlechter

Constantijn Huijgensstr 1 5251 LW Vlijmen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Vlechter
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Vlechter
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Vlechter
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Vlechter
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Vlechter

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets groep 8

In de afgelopen jaren hebben de leerlingen deelgenomen aan de IEP Eindtoets van Bureau ICE. De IEP Eindtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat: dit gebeurt zo eerlijk mogelijk. De eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Zo krijgt de leerkracht  inzicht in welk referentieniveau (1F, 2F en 1S) de leerlingen beheersen. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan veel beter in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is. In het schooljaar 2023-2024 stappen we over op de DIA eindtoets omdat deze aansluit bij de jaarlijkse midden- en eindtoetsen die de school afneemt bij de leerlingen om de tussenresultaten te meten.

IEP eindtoets

  • Schooljaar 2018-2019: 86.7, landelijk gemiddelde: 81.8
  • Schooljaar 2019-2020: Geen eindtoets door Corona
  • Schooljaar 2020-2021: 82.4, landelijk gemiddelde: 79.7 
  • Schooljaar 2021-2022: 82.1, landelijk gemiddelde: 80.0
  • Schooljaar 2022-2023: 84,7, landelijk gemiddelde: 79,5


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de vorderingen van de leerlingen te volgen en vast te leggen maken wij gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem Esis. Op vaste tijden en/of na afloop van bepaalde onderwijsonderdelen worden de leerlingen getoetst en/of geobserveerd. De uitkomsten daarvan worden opgenomen in het systeem. Afname van de toetsen vindt plaats volgens een toetskalender. Deze toetsen staan los van de methoden die we gebruiken en hebben een landelijke norm. Leerkrachten bekijken deze gegevens en gaan voor elk kind na of de doelen bereikt zijn. De prestaties worden op leerlingniveau en op unitniveau  bekeken en worden ook vergeleken met het landelijk gemiddelde. Deze gegevens, samen met de observaties uit de klas, geven de leerkracht input om het onderwijs voor het kind en de kinderen binnen de unit nog beter af te stemmen. De leerkrachten overleggen met elkaar over de voortgang van hun leerlingen binnen de unit. Dit overleg levert suggesties op voor een nog betere begeleiding. De intern begeleider overlegt regelmatig met de leerkrachten over de leerlingen in de unit en de leerlingen die extra zorg krijgen. De geplande overlegmomenten zijn opgenomen in de zorgkalender. Behalve de resultaten van toetsen en observaties worden er ook gegevens vastgelegd over de leerling-besprekingen, gesprekken met de ouders, gesprekken met externe deskundigen, verslagen van speciale onderzoeken enzovoorts. Het leerlingvolgsysteem is alleen toegankelijk voor de leerkrachten en de directeur. Ouders kunnen na afspraak op school inzage krijgen in het leerlingvolgsysteem van hun kind. Tot 6 jaar worden de ontwikkeling- en leerprocessen van de kinderen beoordeeld door de leerkracht door middel van observaties. In het laatste schooljaar van de basisschool nemen de leerlingen deel aan de eindtoets. Twee keer per jaar ontvangen de leerlingen van de unit onderbouw en bovenbouw  een rapport. De jongste kinderen in de unit onderbouw krijgen het eerste twee jaar nog geen rapport mee naar huis, wel het plakboek met daarin een verslag van de ontwikkeling die uw kind heeft doorgemaakt. Wij zien het rapport als een middel om de ouders op de hoogte te stellen van de vorderingen van hun kind. Het rapport kan nooit alles volledig weergeven en daarom worden na het eerste en tweede rapport ouder/kind gesprekken georganiseerd. Het is begrijpelijk dat zulke gesprekken van groot belang zijn om het rapport toegelicht te krijgen en samen met u en uw kind de doelen waaraan uw kind de komende tijd gaat werken helder te krijgen. Iedere leerling die de school verlaat krijgt van de directeur een onderwijskundig rapport mee voor de school waar de leerling naar toe gaat.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 6 bespreekt de leerkracht in een kind-ouder gesprek het voorlopig schooladvies. Het voorlopig schooladvies is gebaseerd op de totale ontwikkeling van het kind gedurende de gehele basisschoolperiode. In groep 7 wordt het voorlopig schooladvies nogmaals besproken met ouder(s)/verzorger(s) en kind. Hoewel de leerprestaties een belangrijke basis vormen voor het advies, zijn zaken als gedrag, motivatie en werkhouding ook van groot belang. Het voorlopig advies is belangrijk, omdat we daarmee de ouders op het spoor zetten van de scholen die ze kunnen bezoeken op de zogenaamde open dagen. In februari vindt de doorstroomtoets plaats. De school geeft in januari het definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om positief gedrag te ontwikkelen en te versterken maken we op school gebruik van de methodiek Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. 

Vreedzaam streeft er naar om kinderen te leren: 

  • Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan.
  • Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen.
  • Constructief conflicten op te lossen.
  • Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
  • Open te staan voor verschillen tussen mensen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit het laatste inspectierapport (22 maart 2023 oordeel Goed):

Volgens het bestuur is Kindcentrum De Vlechter een goede school. Het bestuur heeft van deze school de onderwijskwaliteit in kaart gebracht en de inspectie gevraagd een onderzoek naar Goed uit te voeren. De inspectie is het eens met het bestuur dat De Vlechter een goede school is.

Wat gaat goed?

  • School geeft vanuit een duidelijke visie "Samen brengen, samen leren" het onderwijs vorm.
  • De school ademt een leercultuur.
  • De leerlingen op KC De Vlechter krijgen een breed onderwijsaanbod dat naast taal en rekenen aandacht besteedt aan wetenschap, techniek, creativiteit en gezondheid om zo goed mogelijk voorbereid naar het voortgezet onderwijs uit te stromen.
  • De leerkrachten houden goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en geven extra hulp en aandacht als dat nodig is.
  • De leerlingen in de hogere leerjaren zijn medeverantwoordelijk voor het eigen leerproces.
  • Op school zijn duidelijke omgangsregels.
  • Er is een sterk kwaliteitsbewustzijn op de school.

Terug naar boven