Welke doelen staan in het schoolplan?
Elke school binnen Scala geeft in het schoolplan/jaarplannen hier een eigen invulling aan. Onze invulling van de streefbeelden is in de speerpunten van de werkgroepen verwerkt.
Zelfstandig werken
De opdrachten voor de komende periode:
1. Onderzoek wat gepersonaliseerd verwerken inhoudt en hoe dat past bij de visie van De Wilgen. Bestudeer het “Invoeringsmodel ‘van leraar gestuurd onderwijs naar leerling gestuurd leren’". ??
2. Welke vakken we het gepersonaliseerd verwerken willen inzetten en op welk termijn. Maak hiervoor een implementatieplan. ?
3. Houd rekening met de volgende factoren; omgang met niveauverschillen - onderzoek dat is gedaan naar werken vanuit leerlijnen/doelen. Neem het stuk "inzicht in eigen kunnen en verantwoordelijkheid" mee.
Hoe gaan de leerlingen eigen doelen stellen?
Hoe maken de leerkrachten de doelen voor een bepaalde periode inzichtelijk voor de leerlingen?
Doen we dit voor de hele groep? Per leerling? Per vakgebied?
Hoe gaan we om met verschillen tussen leerlingen?
Hoe evalueren we het zelfstandig werken?
Dit onderzoek zou kunnen leiden tot een organisatieverandering
Instructies op maat /clustering
Onderzoek hoe we meer maatwerk op instructies kunnen geven waarbij we de werkdruk van de leerkracht en de begeleidingsmogelijkheden naar de leerlingen toe niet uit het oog verliezen. Blijven we werken met drie niveaus of gaan we dit anders inrichten? Kunnen we onderwerpen clusteren bij instrumentele vakken? Masterclasses? Zoek ook naar onderzoek op dit vlak, onderbouwingen etc.
Verantwoordelijkheid m.b.t het wel/niet bijwonen van instructies
Hoe gaan we dit organiseren?
Hoe vrij willen dit laten?
Welke vorm kiezen we hiervoor? Denk aan masterclasses etc.
Wat is de opbouw in de school –groep 1/2 - groep 3/4 - groep 5/6 - groep 7/8
Clusteren van onderwerpen bij bepaalde vakken
Bij welke vakken gaan we bepaalde onderwerpen clusteren?
Hoe gaan we dat vormgeven en registreren? (heeft ook raakvlak met portfolio)
Hoe ziet dat eruit? Themaweek van een bepaald onderwerp?
ICT
Goed werkende Ratho/ICT omgeving voor zowel leerlingen als leerkrachten, gekoppeld aan ontwikkelingen zelfstandig werken en portfoliowerkgroep.
Goed werkende Ipads en laptops. Op de Ipads mogelijkheden om apps te plaatsen.
ICT vaardigheden vergroten bij de leerkrachten
Thematisch werken
Onderzoek hoe we alle wereld oriënterende vakken in combinatie met de creatieve vakken, techniek en wetenschap combineren tot een samenhangend thematische invulling op de middag. Eventueel ook nog andere vakken koppelen (begrijpend lezen – taal – rekenen etc)
Integreer en denk aan:
De kieskasten
Toolboxen jong talent
21 eeuw vaardigheden
Welke doelen en vaardigheden we de leerlingen willen leren
Frequentie van themamiddag/thematisch aanbod?
Welke thema’s kiezen we?
School-breed, hal-breed, leerjaar-breed, klas-breed?
Welke vakken integreren wel?
Hoe ziet zo’n thema eruit qua aanbod? Instructies? Eigen doelen? Presentaties?
Pedagogische identiteit / kring + dagevaluatie
Verder uitwerken en verdiepen in de verantwoordelijkheid voelen/nemen/houding van de leerlingen.Hoe zorgen we ervoor dat elke leerling zich optimaal ontwikkelt in een veilige fijne omgeving en leert vertrouwen op zichzelf.
Er worden suggesties gegeven voor de invulling van de kring activiteit elke ochtend en voor de evaluatie aan het einde van de dag.
Wat vinden we belangrijk bij binnenkomst?
Welke zaken zou je kunnen bespreken?
Welke materialen oid zou je hierbij kunnen gebruiken?
Cultuur
Onderzoek en maak en plan (en ook begroting) over hoe we cultuureducatie voor schooljaar 2020-2021 gaan vormgeven.
Denk aan de verschillende disciplines en de opbouw van afgelopen jaren.
Denk aan de 21e eeuw vaardigheden.
Portfolio
Onderzoek een passend portfolio bij de Wilgen waarin leerlingen hun talenten kunnen laten zien, de leerkrachten de vorderingen kunnen noteren bij de leerdoelen en waar ouders altijd toegang toe hebben.