Willibrordschool

Pastoor Ohllaan 28 3451 CC Vleuten

  • Schoolfoto van Willibrordschool
  • Schoolfoto van Willibrordschool
  • Grote schoolpleinorkest
  • Schoolfoto van Willibrordschool

Het team

Toelichting van de school

Om structureel te werken aan de schrijnende tekorten in het onderwijs pakken wij op alle fronten door met het opleiden van onze toekomstige collega's.

Binnen het team zijn 3 collega's opgeleid als schoolopleiders, waarvan één in een bovenschoolse rol.

Zij coördineren het opleiden van zij-instromers , PABO studenten, ALPO studenten, onderwijsassistenten i.o en kwaliteitscöordinatoren i.o.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In de cao primair onderwijs is vastgelegd wanneer personeelsleden vakantieverlof en wanneer ze recht hebben op (buitengewoon) verlof. Als een groepsleerkracht verlof heeft, zorgen we voor vervanging voor de betreffende groep.

Als het geen groepsleerkracht is, wordt gekeken of vervanging op dat moment noodzakelijk is.

Vervanging bij ziekte: 

Als een groepsleerkracht zich heeft ziek gemeld gaat de school direct aan de slag om vervanging te regelen.

Om vervanging te krijgen doorlopen we een de volgende volgorde:

  1. Als er sprake is van een duo partner wordt die gevraagd voor de vervanging; indien nee
  2. De aanvraag wordt uitgezet in een vervangingspool (voor onze stichting zijn dat de PIO invalpool en Transvita vervangingspool); indien nee
  3. Binnen de ondersteuners op school wordt gekeken wie voor de groep kan staan; indien nee
  4. De directie/ het MT kijkt of ze voor de groep kunnen staan; indien nee
  5. De groep wordt opgedeeld; indien nee
  6. De groep wordt naar huis gestuurd Als door allerlei omstandigheden er gedurende meerdere dagen geen vervanging mogelijk is, zal niet telkens dezelfde groep naar huis gestuurd worden, maar zal dat elke mogelijke dag een andere groep zijn.

In het schooljaar 2022-2023 zijn meerdere groepen verzocht gedurende één dag thuis te blijven. Tevens hebben we voor het eerst gebruik gemaakt van Virtual Reality Learning Lab. Deze verzorgen een digitale dag voor de groepen 5 t/m 8.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Willibrordschool verdelen we de kinderen zoals op het grootste deel van Nederlandse basisscholen wordt gedaan. Kleuters van 4, 5 en 6 jaar zitten in één groep bij elkaar (de heterogene groep 1-2). Vanaf groep 3 werken de kinderen meer vanuit een centrale instructie. We kunnen dit organiseren vanuit homogene klassen (leerlingen van eenzelfde leeftijd zitten bij elkaar in een klas), maar incidenteel ook vanuit combinatieklassen. In schooljaar 2023-2024 hebben we geen combinatiegroepen. 

Het is onze opdracht een passend aanbod te geven aan de kinderen die ons zijn toevertrouwd.

Het samenwerkingsverband Utrecht PO

Het samenwerkingsverband ondersteunt scholen om voor ieder kind in Utrecht een passende onderwijsplek te kunnen bieden. Zij zijn een belangrijke partner in samenwerking met scholen, schoolbesturen, kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg), kinderen en u als ouder. Met elkaar werken we samen vanuit de kernpartneraanpak. Het samenwerkingsverband zet haar expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. De school kan de consulenten betrekken door het aanvragen van een startgesprek, waarmee elke vorm van ondersteuning begint. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een analyse en ondersteuningstraject (kortdurende en preventieve ondersteuning), een arrangement voor interne/externe ondersteuning of een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Voor meer informatie verwijzen we u naar graag naar de website van het samenwerkingsverband: www.swvutrechtpo.nl. Met elkaar bereiken we het beste voor de kinderen, daar zijn we van overtuigd!

Jeugd Gezondheidszorg

JGZ Bij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de gemeente Utrecht kunt u terecht met vragen over groei, ontwikkeling en opvoeding, tot en met vragen over pesten en seksualiteit. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en assistenten volgen het kind van geboorte tot 18 jaar. Onderzoek door JGZ gebeurt in de groepen 2 en 7. Het JGZ kijkt hoe uw kind zich lichamelijk en psychisch ontwikkelt. School kan en mag in overleg met de ouders ook zelf een onderzoek aanvragen. Het kan nodig zijn dat de arts of verpleegkundige overleg met de school heeft. Dit vindt uiteraard plaats na toestemming van de ouders. De JGZ is te vinden in het Julius Gezondheidscentrum, Utrechtse Heuvelrug 130-132, 3452 JA Vleuten, telefoon: 030-658 2140.

Buurtteam

In Utrecht zijn 18 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Buurtteams richten zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. U kunt zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school. Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt vanuit het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Als een kind zelf met een vraag bij het buurtteam komt, biedt het buurtteam een luisterend oor en kijkt samen met school en het kind hoe ouders betrokken kunnen worden. Hulp aan een kind kan pas starten nadat ouders hebben ingestemd met betrokkenheid van het buurtteam. Kindgesprekken met betrokkenen vanuit het buurtteam vinden alleen plaats als onderdeel van het gezinsplan. Als blijkt dat de hulp van het buurtteam onvoldoende is, kan het buurtteam een verwijzing voor specialistische hulp afgeven. Het buurtteam kunt u bereiken via hun website: https://www.buurtteamsutrecht.nl/vleuten/

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voorheen waren scholen verplicht een urentabel te volgen. Dit is nu losgelaten. Een school kan, mits voor de keuzes verantwoording afgelegd wordt, zelf een onderverdeling in maken.

Iedere leraar maakt voor de eigen groep een rooster. Scholen moeten uiteindelijk voldoen aan het behalen van alle kerndoelen. Afhankelijk van de behoefte van de leerlingen (instructie- en oefentijd) in een bepaalde groep kan meer of minder tijd aan bepaald vak in een bepaalde periode geschonken worden.

Bovenstaande is ook van toepassing op de groepen 3 t/m 8.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De toelichting van de groepen 1/2 is ook van toepassing op de groepen 3 t/m 8.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Deze rapportage beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Daarmee heeft dit document ook een functie voor het samenwerkingsverband, en voor ouders.

We staan open voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte, die in ons voedingsgebied wonen. Door middel van een voor hen passend aanbod willen wij hen in hun eigen sociale omgeving naar school laten gaan. Wij gaan daarbij uit van de mogelijkheden die school en team hebben om deze leerlingen te begeleiden. Door regelmatige evaluatie wordt bepaald of de mogelijkheden van de school nog voldoende voorzien in de behoefte van de leerling. Indien gewenst gaan we, samen met de ouders, op zoek naar een geschiktere onderwijsvoorziening.

De Willibrordschool heeft zich niet gespecialiseerd in onderwijs aan speciale doelgroepen.

Er is echter expertise op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen, lichte vormen van autisme, secundaire gedragsproblemen (teruggetrokken of opstandig gedrag dat is ontstaan door factoren uit de omgeving (thuis, school, buurt) van het kind). Zoals eerder omschreven kijken we altijd of school de vraag van het kind kan beantwoorden.

De school heeft geen speciale faciliteiten (gebouw of informatie) om extra aandacht aan een doelgroep te kunnen geven. Vraag en mogelijkheden worden altijd met ouders (en kind) besproken. Op basis van deze samenspraak worden de actie uitgevoerd.

De school onderhoudt duurzame samenwerkingsverbanden met regionale (overheids)instanties, bedrijven en/of zorgcentra ten behoeve van verrijkende (extracurriculaire) schoolactiviteiten. Door succesvolle samenwerkingen en de inzet van externe expertise zullen de leerlingen zich nog beter ontwikkelen.

In het schoolondersteuningsprofiel worden de mogelijkheden en de ontwikkelrichtingen van de school beschreven.

Indien u hierover meer informatie wilt ontvangen verwijs ik u naar de kwaliteitscoördinator van school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze visie is samen te vatten in een quote van Greg Ashman; Op de Willibrordschool passen we niet aan, op de Willibrordschool pakken we aan!

Alles is erop gericht om kinderen zo lang mogelijk 'op de bus' te houden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven