Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Willibrordschool verdelen we de kinderen zoals op het grootste deel van Nederlandse basisscholen wordt gedaan. Kleuters van 4, 5 en 6 jaar zitten in één groep bij elkaar (de heterogene groep 1-2). Vanaf groep 3 werken de kinderen meer vanuit een centrale instructie. We kunnen dit organiseren vanuit homogene klassen (leerlingen van eenzelfde leeftijd zitten bij elkaar in een klas), maar incidenteel ook vanuit combinatieklassen. In schooljaar 2023-2024 hebben we geen combinatiegroepen.
Het is onze opdracht een passend aanbod te geven aan de kinderen die ons zijn toevertrouwd.
Het samenwerkingsverband Utrecht PO
Het samenwerkingsverband ondersteunt scholen om voor ieder kind in Utrecht een passende onderwijsplek te kunnen bieden. Zij zijn een belangrijke partner in samenwerking met scholen, schoolbesturen, kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg), kinderen en u als ouder. Met elkaar werken we samen vanuit de kernpartneraanpak. Het samenwerkingsverband zet haar expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. De school kan de consulenten betrekken door het aanvragen van een startgesprek, waarmee elke vorm van ondersteuning begint. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een analyse en ondersteuningstraject (kortdurende en preventieve ondersteuning), een arrangement voor interne/externe ondersteuning of een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Voor meer informatie verwijzen we u naar graag naar de website van het samenwerkingsverband: www.swvutrechtpo.nl. Met elkaar bereiken we het beste voor de kinderen, daar zijn we van overtuigd!
Jeugd Gezondheidszorg
JGZ Bij de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de gemeente Utrecht kunt u terecht met vragen over groei, ontwikkeling en opvoeding, tot en met vragen over pesten en seksualiteit. Jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en assistenten volgen het kind van geboorte tot 18 jaar. Onderzoek door JGZ gebeurt in de groepen 2 en 7. Het JGZ kijkt hoe uw kind zich lichamelijk en psychisch ontwikkelt. School kan en mag in overleg met de ouders ook zelf een onderzoek aanvragen. Het kan nodig zijn dat de arts of verpleegkundige overleg met de school heeft. Dit vindt uiteraard plaats na toestemming van de ouders. De JGZ is te vinden in het Julius Gezondheidscentrum, Utrechtse Heuvelrug 130-132, 3452 JA Vleuten, telefoon: 030-658 2140.
Buurtteam
In Utrecht zijn 18 buurtteams actief. Deze teams spelen ook een belangrijke rol op de basisscholen in hun buurt. Buurtteams richten zich op ondersteuning van kinderen op het gebied van de sociaal- emotionele ontwikkeling, gedrag en zelfredzaamheid in de thuissituatie. U kunt zichzelf aanmelden bij het buurtteam in hun wijk of via school. Het buurtteam werkt graag nauw samen met de ouders en de school. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt vanuit het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Als een kind zelf met een vraag bij het buurtteam komt, biedt het buurtteam een luisterend oor en kijkt samen met school en het kind hoe ouders betrokken kunnen worden. Hulp aan een kind kan pas starten nadat ouders hebben ingestemd met betrokkenheid van het buurtteam. Kindgesprekken met betrokkenen vanuit het buurtteam vinden alleen plaats als onderdeel van het gezinsplan. Als blijkt dat de hulp van het buurtteam onvoldoende is, kan het buurtteam een verwijzing voor specialistische hulp afgeven. Het buurtteam kunt u bereiken via hun website: https://www.buurtteamsutrecht.nl/vleuten/
Voorheen waren scholen verplicht een urentabel te volgen. Dit is nu losgelaten. Een school kan, mits voor de keuzes verantwoording afgelegd wordt, zelf een onderverdeling in maken.
Iedere leraar maakt voor de eigen groep een rooster. Scholen moeten uiteindelijk voldoen aan het behalen van alle kerndoelen. Afhankelijk van de behoefte van de leerlingen (instructie- en oefentijd) in een bepaalde groep kan meer of minder tijd aan bepaald vak in een bepaalde periode geschonken worden.
Bovenstaande is ook van toepassing op de groepen 3 t/m 8.
De toelichting van de groepen 1/2 is ook van toepassing op de groepen 3 t/m 8.
Deze rapportage beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Daarmee heeft dit document ook een functie voor het samenwerkingsverband, en voor ouders.
We staan open voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte, die in ons voedingsgebied wonen. Door middel van een voor hen passend aanbod willen wij hen in hun eigen sociale omgeving naar school laten gaan. Wij gaan daarbij uit van de mogelijkheden die school en team hebben om deze leerlingen te begeleiden. Door regelmatige evaluatie wordt bepaald of de mogelijkheden van de school nog voldoende voorzien in de behoefte van de leerling. Indien gewenst gaan we, samen met de ouders, op zoek naar een geschiktere onderwijsvoorziening.
De Willibrordschool heeft zich niet gespecialiseerd in onderwijs aan speciale doelgroepen.
Er is echter expertise op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen, lichte vormen van autisme, secundaire gedragsproblemen (teruggetrokken of opstandig gedrag dat is ontstaan door factoren uit de omgeving (thuis, school, buurt) van het kind). Zoals eerder omschreven kijken we altijd of school de vraag van het kind kan beantwoorden.
De school heeft geen speciale faciliteiten (gebouw of informatie) om extra aandacht aan een doelgroep te kunnen geven. Vraag en mogelijkheden worden altijd met ouders (en kind) besproken. Op basis van deze samenspraak worden de actie uitgevoerd.
De school onderhoudt duurzame samenwerkingsverbanden met regionale (overheids)instanties, bedrijven en/of zorgcentra ten behoeve van verrijkende (extracurriculaire) schoolactiviteiten. Door succesvolle samenwerkingen en de inzet van externe expertise zullen de leerlingen zich nog beter ontwikkelen.
In het schoolondersteuningsprofiel worden de mogelijkheden en de ontwikkelrichtingen van de school beschreven.
Indien u hierover meer informatie wilt ontvangen verwijs ik u naar de kwaliteitscoördinator van school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze visie is samen te vatten in een quote van Greg Ashman; Op de Willibrordschool passen we niet aan, op de Willibrordschool pakken we aan!
Alles is erop gericht om kinderen zo lang mogelijk 'op de bus' te houden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.