Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de indeling van de leerlingen in groepen gaan wij uit van het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerlingen met leeftijdsgenoten vanaf groep 3 in één groep worden geplaatst. Op de Torenpleinschool hebben wij, met uitzondering van de groepen 1/2, van alle leerjaren twee groepen. Vanaf groep 3 blijven de groepen gedurende de rest van hun basisschoolperiode hetzelfde. In de schoolloopbaan van de individuele leerling kijken wij altijd naar de individuele behoeften van de leerling. Daarom behoort kleuterverlenging, doubleren of versnellen ook tot de mogelijkheden. Hierdoor kan de groepsgrootte na verloop van tijd wat variëren.
In de kleutergroepen hebben wij gekozen voor combinatiegroepen 1/2. De leerlingen kunnen zich in eigen tempo ontwikkelen, omdat er in iedere groep zowel ontwikkelingsmateriaal van groep 1 als van groep 2 aanwezig is. Snelle leerlingen kunnen doorgaan, andere leerlingen kunnen terugpakken (herhalen). De kleuters leren van en met elkaar en kunnen elkaar helpen en ondersteunen.
Vanuit de besturen en het Samenwerkingsverband was de wens om de Utrechtse Standaard en de basisondersteuning goed in beeld te krijgen en waar nodig, te herijken. Elke school heeft een vragenlijst van Perspectief op onderwijs (POS) ingevuld. Het resultaat is een Schoolondersteuningsprofiel (Sop) per school.
Hierin staat beschreven welke (extra) onderwijsondersteuning op de school geboden kan worden. In het Schoolondersteuningsprofiel van de Torenpleinschool hebben wij aangegeven, dat leerlingen op de Torenpleinschool kunnen rekenen op een brede basiszorg. Daarnaast hebben wij expertise in huis om op specifieke vlakken aanvullende ondersteuning te bieden.
In het Sop van de Torenpleinschool hebben we helaas wel moeten aangeven dat de school minder geschikt is voor leerlingen die (permanent) in een rolstoel zitten. Dit wordt veroorzaakt doordat de Torenpleinschool voor een groot deel gehuisvest is in een van origine oud pand. De benodigde aanpassingen en extra ruimte in de klaslokalen zijn niet (overal) beschikbaar.
Voor extra hulp en begeleiding wordt in overleg met ouder(s)/verzorger(s) de expertise vanuit het samenwerkingsverband, het buurtteam en/of de schoolarts gebruikt.
Samenwerkingsverband
Bij de invoering van de Wet Passend Onderwijs zijn door het ministerie zogenaamde Samenwerkingsverbanden aangewezen. In een Samenwerkingsverband werken schoolbesturen en scholen samen aan het invullen van de (extra) ondersteuningsvragen. De PCOU en dus ook de Torenpleinschool is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Utrecht. In dit Samenwerkingsverband werken 92 basisscholen, drie scholen voor speciaal basisonderwijs en zeven scholen voor speciaal onderwijs samen. Het Samenwerkingsverband biedt of organiseert begeleiding op scholen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Voor een aantal leerlingen zal speciaal onderwijs nodig blijven. Zie voor meer informatie over het Samenwerkingsverband: www.swvutrechtpo.nl.
Buurtteam
Buurtteams zijn door de gemeente Utrecht ingesteld om vanuit multidisciplinaire teams integraal en professioneel op zorgvragen (zeer breed en gevarieerd) in te kunnen springen. Bij hen kunnen de leerlingen en u terecht met vragen rond het opvoeden, opgroeien, echtscheiding, werkloosheid, huiselijk geweld, psychische problemen, schulden, eenzaamheid, overlast en meer. Het buurtteam bestaat uit professionele hulpverleners met veel ervaring. Zij werken nauw samen met ons, maar ook met consultatiebureaus, huisartsen en wijkverpleging. Zie voor meer informatie over het buurtteam: www.buurtteamsutrecht.nl
Schoolarts
In groep 2 en in groep 7 krijgen leerlingen een oproep van de GGD om bij de schoolarts te komen. De schoolarts controleert lengte en gewicht, let op de spraak, houding en motoriek en controleert of uw kind goed hoort en ziet. Soms krijgt uw kind een uitnodiging om nog een keer terug te komen. Een ogen- of gehoortest die in groep 2 niet helemaal goed ging, kan in groep 3 nog een keer worden overgedaan. Mocht de arts bijzonderheden vermoeden of constateren, dan zal zij deze altijd met u bespreken. De school krijgt hierover geen informatie, omdat het medische informatie betreft en dus valt onder de privacywet.
Logopedist
Elke jaar komt een logopedist op school om een logopedische screening af te nemen bij de leerlingen uit groep 2.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is ons streven om elke leerling te ondersteunen naar behoefte. De ondersteuning die er nu is willen wij graag behouden en blijven professionaliseren.
Onze school is geen VVE-school. Als een kind bij ons op school start zal er, indien het kind naar een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf gaat, een overdracht plaatsvinden door middel van een overdrachtsformulier. Indien noodzakelijk zal er een warme overdracht plaatsvinden met de intern begeleider van de school en de peuterspeelzaal en/of het kinderdagverblijf.