OBS Vleuterweide

Passiebloemweg 5 3452 CZ Vleuten

  • Schoolfoto van OBS Vleuterweide
  • Schoolfoto van OBS Vleuterweide
  • Schoolfoto van OBS Vleuterweide
  • Schoolfoto van OBS Vleuterweide
  • Schoolfoto van OBS Vleuterweide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op OBS Vleuterweide hebben wij een schoolweging van 28. De schoolweging is een getal tussen 20 (lichtste populatie) en 40 (meeste complexe populatie) en wordt door het CBS berekend en gepubliceerd als een driejaarsgemiddelde.

OBS Vleuterweide heeft daarnaast een spreidingsgetal van 7,5. Dit spreidingsgetal (veelal tussen 3 en 9) geeft de mate aan waarin de leerlingen in de school van elkaar verschillen. Hoe groter het getal, hoe heterogener de leerlingenpopulatie.

Gebaseerd op deze schoolweging en het spreidingsgetal worden er ambitieuze schooleigen normen geformuleerd. Voor rekenen, lezen en taalverzorging streven we naar het behalen van het fundamentele niveau 1F voor al onze leerlingen. De niveaus 2F (lezen en taalverzorging) en 1S (rekenen) willen we respectievelijk met 83% (lezen), 60% (taalverzorging) en 57% (rekenen) van onze leerlingen bereiken.

Deze doelen worden jaarlijks vergeleken met de resultaten van de eindtoets van groep 8 (IEP). Voor zowel de referentieniveaus 1F als 1S/2F ligt het driejaarsgemiddelde boven de signaleringsgrens van de inspectie. Het driejaarsgemiddelde van 1S/2F ligt boven het landelijk gemiddelde.

Het resultaat in 2022-2023: Lezen 78,57% (niet gehaald); Taalverzorging 67,86% (ruim gehaald); Rekenen 48,21 % (niet gehaald); gemiddeld 64,88% (net niet gehaald). De schooleigen normen moeten in 2024 herzien worden in het nieuwe schoolplan.

Alle opbrengsten worden ieder jaar uitgebreid met het hele schoolteam geanalyseerd. De acties en verbeterplannen die hieruit voorkomen worden in het schoolplan opgenomen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (Parnassys). De leerlingen worden planmatig getoetst met methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen (IEP). Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. 

Zie voor meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/ persoonsgegevens van uw kind in het hoofdstuk over privacy.

Tussentijdse resultaten  

Kijkend naar deze analyse zijn we tevreden over de stijgende resultaten voor begrijpend lezen, na het inzetten van een schoolbrede interventie onder leiding van onze taal/-leesspecialist. Bij werkwoordspelling zien we daarnaast een positieve trend in de groei van de midden- naar de eindtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

Vanaf eind groep 6 worden ouders meegenomen met deze procedure en de richting van de ontwikkeling van de leerling. Eind groep 6 wordt een doorstroomrichting gegeven en eind groep 7 volgt het voorlopig doorstroomadvies. Midden groep 8 volgt het voorlopig schooladvies. Ouders en de leerling zijn verantwoordelijk voor het kiezen van een passende school. Op OBS Vleuterweide hanteren we de POVO-procedure van Utrecht/Stichtse Vecht. Deze zijn te vinden op https://www.naarhetvo.nl/procedure/Onderdelen bepaling advies.

Het advies is een totaalpakket van kindkenmerken, sociaal-emotionele ontwikkeling, methodetoetsen en Citotoetsen. Het advies wordt binnen de school bepaald door de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8, IB en MT, de adviezen komen dus in samenwerking tot stand. We spreken dan ook van een schooladvies dat gedragen is door de gehele school. Het definitieve advies wordt door school gegeven en is bindend. Ouders en de leerling zijn verantwoordelijk voor het kiezen van een passende school die aansluit bij het gegeven advies.

Vanaf schooljaar 2023-2024 is er een landelijk vernieuwde procedure. In januari wordt het voorlopig schooladvies opgesteld door de school. Begin februari wordt bij alle leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen (IEP). Bij een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies wordt het voorlopig schooladvies in overleg met IB, leerkrachten en directie bijgesteld of nader toegelicht. Voor eind maand wordt het definitieve schooladvies afgegeven. Daarna worden de leerlingen door ouders aangemeld op de VO-school en volgt de plaatsing.

In het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs zitten 70,9% van onze oud-leerlingen op het gegeven advies. Dit is hoger dan vergelijkbare scholen. 29,1% van onze oud-leerlingen zitten na drie jaar boven het gegeven schooladvies (opgestroomd). Dit is hoger dan vergelijkbare scholen. 0% van de oud-leerlingen zitten na drie jaar onder het gegeven basisschooladvies (afgestroomd). Dit is lager dan vergelijkbare scholen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen kinderen leren om:

  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen
  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • open te staan voor verschillen tussen mensen.

Zie ook onderdeel Burgerschaponderwijs.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven