OBS Kees Valkenstein

Kortland 23 3451 VD Vleuten

  • Kees was een creatieve man, een schrijver. We hebben dan ook (veel) aandacht voor boeken (lezen én stellen!).
  • Kees was óók een creatieve man. We besteden aandacht aan het creatieve proces (muziek, beeldend, dans, drama).
  • We zijn in beweging, figuurlijk én letterlijk. Kinderen zijn actief in lessen én genieten van beweegactiviteiten tijdens de gym en buiten.
  • We hebben aandacht voor burgerschap en ondersteunen kinderen om democratische volwassenen te worden. We zijn een Vreedzame School.
  • We werken enerzijds methodisch en anderzijds thematisch (d.m.v. projecten). Kinderen leren op allerlei manieren!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de eindtoets lagen de afgelopen jaren op of boven de inspectienorm. In het schooljaar 2021-2022 werd de IEP eindtoets voor het eerst zowel op de Kees Valkensteinschool als op KC Haarzicht afgenomen - het resultaat op de toets viel iets tegen: hoewel we boven de signaleringswaarde uitkomen, zitten we net onder landelijk gemiddelde. De analyse van de eindtoets leidt tot acties in ons nieuwe jaarplan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys, KIJK/kleutergroep). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks landelijk genormeerde toetsen (Cito Leerling in Beeld) op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

We hebben de afgelopen jaren gezien dat de verschillen tussen onze kinderen toenemen. Dat versterkt onze ambitie om goed gedifferentieerd lesgeven verder te verstevigen. Ook hebben we gezien dat kinderen goed starten (positief scoren in groep 3), waarna ze in hogere groepen wat minder scoren (groep 5/6) om vervolgens weer 'bij te trekken'. We onderzoeken hoe we die kleine 'dip' kunnen voorkomen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs 
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.  Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat IEP. 

Eind groep 6 krijgen kinderen een pre-advies. We geven aan of we verwachten dat kinderen zullen uitstromen naar een meer praktische of meer wetenschappelijke VO-stroom. In juni/juli van groep 7 krijgen ze een voorlopig advies, dat we in groep 8 rond februari omzetten naar een definitief advies (na de doorstroomtoets). Dit advies baseren we niet alleen op de resultaten van toetsen (methode en Cito), maar vooral ook op kind-kenmerken. Op welk schooltype past het kind het best?
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Gert Biesta omschrijft in zijn boek 'het prachtige risico van onderwijs' drie domeinen waar het onderwijs zich op kan richten. Hoewel we op 'de Kees' invulling geven aan onze uitdaging om kinderen goed te leren lezen en rekenen (kwalificatie), richten we ons ook op subjectificatie (wie en hoe ben jij?) en socialisatie (hoe zijn wij?). We zien het als onze opdracht om kinderen toe te rusten op beroepen én een wereld waarvan we nu nog niet precies weten hoe ze er uit zien. We werken aan leerlijnen rekenen en spellen, maar willen ook structureel aandacht besteden aan samen werken en samen leven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven