Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben op dit moment heterogene kleutergroepen (1/2). Verder werken we in principe vanuit zogenoemde 'homogene' groepen. Kinderen zitten met leeftijdsgenoten in een basisgroep. Uitzondering vormen de combi-groepen 4/5, die we hebben samengesteld omdat er ongelijke groepen ontstonden (grootte, dynamiek).
Er wordt daarnaast ook samengewerkt door groepen. Dat kan tijdens het oefenen van een basisvaardigheid als begrijpend lezen zijn (om kinderen nóg beter op niveau te kunnen begeleiden) of juist tijdens thematisch werken.
De activiteiten in de onderbouw
Werken vanuit spelend leren met thema's
In de groepen 1/2 worden alle onderwijsactiviteiten georganiseerd rondom thema's. Kinderen en leerkrachten zorgen er samen voor dat deze thema's zichtbaar zijn in de school. Ook roepen zij met regelmaat de hulp van ouders in. Zo blijft de omgeving voor kinderen uitdagend. Vanuit spel komen kinderen tot leren. Tijdens het werken aan een thema kiezen de leerkrachten verschillende activiteiten die de diverse ontwikkelingsgebieden stimuleren. We zorgen dat er in een uitdagende speel/leeromgeving divers aanbod is. We vinden het erg belangrijk dat onze jongste kinderen leren door zelf dingen te ervaren en te ontdekken. Uitgangspunt bij het kiezen van thema's is ook altijd de belevingswereld van het kind. Kinderen in de groepen 1/2 leren door te doen!
In groep 3 is er ook ruimte voor thema's. Daarnaast wordt er gewerkt vanuit methodes. We gebruiken de methodes Veilig Leren Lezen, pennenstreken, Getal en Ruimte en Staal Spelling. Doordat we onze eigen draai geven aan de geplande lessen kunnen we aansluiten bij de groep.
De activiteiten in de midden- en bovenbouw
Spelend leren, maar dan anders
In de midden- en bovenbouw leren de kinderen rekenen, spellen, lezen en schrijven m.b.v. methodes. Deze methodes bieden ruimte voor 'spel'. Zo zijn er veel samenwerkingsopdrachten en kiezen we niet alleen voor verwerken in een werkschrift. De lessen uit de methode geven we op drie niveaus. Waar sommige kinderen direct zelf aan de slag kunnen, hebben anderen een korte of verlengde instructie nodig. In de midden- en bovenbouw (groep 4 t/m 8) werken we op onderdelen groep-doorbroken. Op die manier kunnen we kinderen nóg beter op niveau begeleiden.
We werken met de methodes Getal en Ruimte, Pennenstreken, Nieuwsbegrip, Staal (taal en spelling) en Da Vinci. Er is veel aandacht voor (samen)lezen, begrijpend lezen en teksten schrijven op de Kees Valkensteinschool. Uiteraard is er (vanaf groep 5 structureel) aandacht voor Engels (we gebruiken daarbij de methode 'Groove Me'). Ook hebben we aandacht voor verkeer (én we doen mee aan het praktisch en theoretisch verkeersexamen). Onze methode voor wereldoriëntatie biedt ons, net als in de onderbouw, thema's die we uitwerken. Ook werken kinderen wekelijks aan een weektaak. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen af en toe huiswerk mee. We vinden het belangrijk om kinderen inzicht te geven en werken aan zelfstandigheid en zelfsturing. We bespreken structureel wat we aan het doen en leren zijn, hoe we dat doen en waarom en oefenen zogenoemde 'executieve functies'. Chromebooks en laptops worden ingezet ter ondersteuning van ons aanbod. Bijvoorbeeld bij een thema óf om een basisvaardigheid extra te oefenen. De kinderen in de groepen 4 t/m 7 verwerken de rekenlessen digitaal.
Aandacht voor creativiteit
Kees Valkenstein was een eigenwijze, creatieve man. Op de Kees Valkensteinschool is dan ook aandacht voor creativiteit. We gebruiken de methode 123zing en maken met regelmaat muziek met de kinderen. Alle kinderen bezoeken jaarlijks een bijzondere locatie in de buurt (cultureel erfgoed, broederschap) en een voorstelling. We organiseren jaarlijks een schoolproject, dat zich bijvoorbeeld specifiek richt op dans of film. Komend schooljaar richten we ons op 'beeldend' én we gaan aan de gang met een leerlijn drama en dans. Aan het eind van groep 8 treden alle kinderen op in een eindmusical. Spelen op een andere manier!
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
De Kees Valkensteinschool biedt openbaar onderwijs aan kinderen van 4-12 uit de buurt. We zijn gewend om te gaan met verschillen. Kinderen hebben verschillende capaciteiten én ontwikkelen op eigen tempo. Er is veel expertise in huis om de leerkrachten te ondersteunen bij het omgaan met deze verschillen. We organiseren twee keer per jaar groepsbesprekingen in aanwezigheid van leerkracht, intern begeleider en directie. Dan bespreken we welke kinderen specifieke ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld rondom hun fysieke of sociaal-emotionele ontwikkeling, hun cognitieve ontwikkeling (hoogbegaafdheid). In bepaalde gevallen leggen we het ontwikkelingsperspectief (OPP) vast. Dit bespreken we uiteraard met u. Op het moment dat er intern onvoldoende expertise is leggen onze Intern Begeleiders - in overleg met u - contact met externe instanties.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl. Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht 030 303 6420 (info) info@swvutrecht.nl
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode. Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school (als kwaliteitskaart) aanwezig.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname (bijvoorbeeld in geval van diabetes), dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Kees Valkensteinschool heeft de afgelopen jaren allerlei expertise opgebouwd. Diverse collega's kunnen kinderen - ook wanneer ze een specifieke begeleidingsvraag stellen - begeleiden. We gaan hier de komende jaren nog meer team-expertise (i.p.v. individuele expertise) van maken.
Er is een peutergroep (VVE) in de school (Kind&Co) én ook in het gebouw direct naast ons (Gro-Up) is een peutergroep gerealiseerd.