Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In schooljaar 2021-2022 waren de scores van groep 8:
- 13 leerlingen boven de norm met bovengemiddelde groei;
- 4 leerlingen boven de norm met beneden gemiddelde groei;
- 5 leerlingen onder de norm met bovengemiddelde groei;
- 3 leerlingen onder de norm met ondergemiddelde groei.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Via de methodetoetsen en twee keer per jaar via een onafhankelijke, landelijke toets. Wij gebruiken de IEP toets en de AVI leestoetsen.
Wij gaan vanuit ons gedachtengoed Leren zichtbaar maken, in gesprek met de kinderen over de te behalen doelen, welke succescriteria hieraan vast zitten en wanneer ze hun doel hebben behaald. Daarnaast gaan we in gesprek over waarom ze iets aan het oefenen zijn, wat ze aan het leren zijn en wat ze hebben geleerd.
In februari wordt de tussenbalans opgemaakt, na de IEP toetsen. Het groepsplan wordt waar nodig aangepast na een analyse op groeps-en kindniveau. De Zorgcoördinatoren zijn hierin sturend. De kortere cyclus is n.a.v. de methodetoetsen. De aanpak van analyseren is hetzelfde.
Het MT organiseert voor elke groep een Groep in Beeld week, waarin dossieropbouw, analyses, zorgmap, dagmap, aanbod en leerkrachtvaardigheden worden doorgenomen, geobserveerd en gewaardeerd. Hier is een ondertekend verslag van in het persoonlijke kwaliteitsdossier van elke medewerker.
Zie voor de laatste uitstroomgegevens de schoolgids:
V.O verwijzing einde schooljaar 2021-2022:
- 1x praktijkonderwijs
- 1x VMBO kbl/bbl
- 2x VMBO kbl-LWOO
- 1x VMBO Kbl
- 7x VMBO TL
- 3x TL/HAVO
- 5x HAVO
- 4x VWO TTL
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Passend Onderwijs betekent voor ons dat kinderen in al hun verscheidenheid welkom zijn, indien ze de veiligheid zichzelf en van de ander niet in de weg zitten.
Elk schooljaar starten wij met de Gouden weken tot aan de herfstvakantie. De groepsvorming staat dan centraal en tevens wordt het omgangsprotocol in de groepen vastgelegd.
Na een traject met verbeterpunten hebben we planmatig gewerkt met een kwaliteitscultuur in de breedste zin van het woord.
Er zijn verschuivingen binnen het team van medewerkers geweest, er zijn diverse medewerkers bij gekomen en er is eenzelfde visie op Leren ontwikkeld. Het traject Leren Zichtbaar Maken is hier helpend in. Er zijn medewerkers die zich geschoold hebben tot lees of rekenspecialist en er is een cultuur van Samenwerken ontstaan. We zijn op de goede weg en denken voortdurend na of hoe we het beste kunnen handelen t.b.v. de ontwikkeling van kinderen. De medewerker staat bij ons centraal opdat hij/zij het grote verschil kan maken in de ontwikkeling van kinderen.