IKC Ambacht

Chrysantstraat 7 3135 HG Vlaardingen

Schoolfoto van IKC Ambacht

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen bij afwezigheid

  • Vervanging vanuit de flexpool
  • Interne vervanging
  • Verdelen van de kinderen over de andere groepen
  • Thuisonderwijs

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zie onze IKC-gids Ambacht

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg voor kinderen

Ieder kind binnen IKC Ambacht verdient onze zorg. De zorg bij opvang en onderwijs worden binnen IKC Ambacht op één manier vormgegeven.

Basiszorg

Dit is de zorg die we binnen IKC Ambacht binnen de groepen bieden aan alle kinderen. De kern wordt gevormd door de groep. Uitgangspunt is dat het kind zoveel mogelijk wordt opgevangen in de eigen groep. Voor alle vragen over de groep of individuele kinderen op didactisch en sociaal-emotioneel gebied kunnen de pedagogisch medewerkers en leerkrachten terecht bij de zorgcoördinatoren en de zorgspecialisten.

Breedtezorg

Dit is de zorg om het IKC heen. IKC Ambacht wil zelf de verantwoordelijkheid blijven dragen voor de opvang, het onderwijs, de zorg en de ontwikkeling van de kinderen, maar heeft daarbij soms hulp of advies van buitenaf nodig. Als voor een kind het niveau van de groep niet passend is, kan er een beroep worden gedaan op specialisten in of om het IKC. Is er geen verbetering of lukt er veel niet meer, dan kan het kind besproken worden in het zorgteam.

Het zorgteam bestaat uit de directeur en de zorgcoördinatoren. Uit het overleg komt een advies hoe verder te handelen. Wanneer er in het zorgteam overeengekomen wordt dat er meer ondersteuning nodig is, worden externe deskundigen ingeschakeld, met toestemming van de ouders. Het kind kan besproken worden in het ondersteuningsteam (OT) van ons IKC.

In het ondersteuningsteam zitten behalve de directeur en de zorgcoördinatoren ook de gezinsspecialist, de onderwijsspecialist, de schoolverpleegkundige en zo nodig de leerplichtambtenaar.

Kinderen die bovengemiddeld presteren kunnen na overleg geplaatst worden in de plusgroep. Er wordt uitdaging geboden in denken en leren. Bij aanmelding van een kind met een verstandelijke of lichamelijke beperking, zal er met ouders en hulpverleners gekeken worden of plaatsing op ons IKC haalbaar en verantwoord is.

Sommige kinderen hebben medicijnen nodig, daarvoor is een medicijnverstrekking opgesteld, zodat de medewerkers deze aan de kinderen kunnen geven/toedienen. Zie protocol. In de bijgevoegde medicijnverklaring kunt u toestemming geven daarvoor.

Ontwikkelperspectief

Voor kinderen die extra ondersteuning en een ander leerstofaanbod nodig hebben, maakt ons IKC een ontwikkelperspectief.  De inhoud hiervan is gericht op voor het kind bevorderende en belemmerende factoren in het leren, het einddoel binnen het onderwijs, de tussendoelen en de evaluatie- en bijstellingsmomenten.

Dieptezorg

Dit is de zorg in gespecialiseerde voorzieningen in het Samenwerkingsverband of in de regio, zoals het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. De verantwoordelijkheid voor het kind wordt overgedragen aan deze voorziening. We participeren in het samenwerkingsverband ‘Onderwijs dat past’. Onderwijsspecialist mw. Roos Drop is gekoppeld aan ons IKC en kan leerkrachten en de zorgcoördinatoren adviseren.

Heeft de hulp niet het beoogde effect, dan zal het zorgteam het kind bespreken in het ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam zoekt mogelijkheden om kinderen, ouders en leerkrachten te ondersteunen in uitdagende onderwijs- en opvoedsituaties. Wij maken ons samen met ouders sterk om aan te sluiten bij wat een kind nodig heeft. Meestal komt er een aanpak die werkt en gaat het beter met het kind.

Zorgplicht

Heel soms blijkt dat ondanks alle verrichte inspanningen de reguliere basisschool niet kan voorzien in de specifieke behoefte van een kind. Schoolbesturen hebben zorgplicht. Zorgplicht betekent dat scholen/IKC’s ervoor moeten zorgen dat iedere leerling die op hun IKC zit of zich bij hun IKC aanmeldt, een passende onderwijsplek binnen het samenwerkingsverband krijgt. Het bestuur moet eerst kijken wat het IKC zelf kan doen. Als het IKC vindt dat het kind het beste naar een andere school of IKC kan gaan, moet het IKC zorgen dat daar ook een goede plek beschikbaar is.

Voor informatie over plaatsing op speciaal (basis) onderwijs verwijzen wij naar de website van het Samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

/

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Stichting UN1EK biedt naast onderwijs ook opvang aan binnen de organisatie.

De pedagogisch medewerkers bieden op de dagopvang voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan. Zij organiseren activiteiten die, spelenderwijs maar structureel, zijn gericht op het stimuleren van de ontwikkeling en competenties van kinderen zoals de:

  • spraak-/taalontwikkeling
  • cognitieve ontwikkeling
  • sociale en emotionele ontwikkeling
  • tekenontwikkeling
  • motorische ontwikkelingen
  • spelontwikkeling

Startblokken

De pedagogisch medewerkers werken vanuit het VVE programma ‘Startblokken van basisontwikkeling’. In iedere periode staat een ander thema centraal. Bij ieder thema horen gesprekjes, spelletjes, boekjes, liedjes, etc. Zo leren kinderen spelenderwijs nieuwe woorden. Ook is er aandacht voor voorbereidend rekenen, lezen en schrijven. Uiteraard spelen de kinderen ook buiten of maken een uitstapje. De pedagogisch medewerkers richten themahoeken in. Zij betrekken ook ouders bij het thema en de activiteiten.

Doorgaande lijn met basisschool en buitenschoolse opvang (BSO)

Tijdens de periode dat uw kind de hele dagopvang bezoekt worden er observaties van uw kind gemaakt. Van 0 tot 4 jaar gebruiken wij hiervoor de observatiemethode BOSOS. Deze methode wordt ook in het onderwijs gebruikt.

De uitkomsten van de observaties worden rond de verjaardag van uw kind met u besproken. De gemaakte observaties worden overgedragen aan de leerkracht van de basisschool. Dit kan een warme of koude overdracht zijn. Een koude overdracht wil zeggen dat alle observatie papieren worden overgedragen aan de desbetreffende leerkracht. Bij een warme overdracht is er een persoonlijk contact met de leerkracht. Ouders zijn hier altijd van in kennis gesteld. Tevens vindt er een overdracht naar de BSO plaats.

Terug naar boven