Hieronder vindt u de algemene toelichting op de klachtenregeling van Wijzer in Opvang en Onderwijs. De volledige regeling kunt u vinden op de website van Wijzer.
Een klacht indienen?
Het is de bedoeling dat klachten over de gang van zaken op een locatie tussen kinderen, ouders, personeel en alle overige betrokken personen in eerste instantie tussen alle betrokkenen, op locatieniveau worden opgelost. De meeste klachten worden overigens op die manier naar tevredenheid afgehandeld. Als u er op de locatie met de medewerker en met de directeur niet uitkomt en de klacht naar uw mening niet naar behoren is opgelost, dan kunt u deze voorleggen aan het bestuur. Mocht dit ook niet naar wens zijn of is de klacht tegen het bevoegd gezag gericht, dan kunt u de klacht bij de Landelijke Klachtencommissie voorleggen.
Klachten kunnen betrekking hebben op de begeleiding van kinderen, het toepassen van strafmaatregelen, het beoordelen van leerlingen, de inrichting van de organisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. De klachtenregeling is niet van toepassing op klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bij een commissie bestaan. Deze klachten dienen langs die lijn worden afgehandeld. Zo kan een klacht m.b.t. schorsen en verwijderen niet via de Klachtenregeling onderwijs worden ingediend.
Op de website van Wijzer vindt u de volledige klachtenregeling en een schematische weergave van de te nemen stappen. Tevens kunt u kijken naar de bijlage Koninklijke Route waarin de verschillende soorten klachten worden beschreven.
Een luisterend oor en ondersteuning
U kunt tijdens de procedure, wanneer u ondersteuning nodig hebt een beroep doen op anderen: op schoollocatieniveau is dat de interne contactpersoon. Hij/zij kent de school goed en is goed op de hoogte van de klachtenprocedure. Hij/zij kan adviseren over de te nemen stappen. Ook kunt u een onafhankelijk advies inwinnen en ondersteund worden door een externe vertrouwenspersoon voor opvang en onderwijs. Hij/zij kan u adviseren over de te nemen stappen en staat u bij in het voorbereiden of voeren van gesprekken.
Namen en adressen
Bevoegd gezag
Dhr. J. Veenker
College van Bestuur Wijzer in Opvang en Onderwijs
Burgemeester van Lierplein 77 3134ZB Vlaardingen
[email protected]
Interne contactpersoon IKC Erasmus opvang en onderwijs
Mw. C. van Os
[email protected]
Externe Vertrouwenspersoon
Mw. A. Groen-Vendrig
CED – Groep 010-4071993
[email protected]
Landelijke Klachtencommissie Opvang Geschillencommissie
070-3105310
www.degeschillencommissie.nl
Centraal meldpunt Vertrouwensinspecteurs (Onderwijs)
Alleen voor klachten op het gebied van (seksueel) geweld, intimidatie, discriminatie, onverdraagzaamheid, radicalisering en dergelijke kunt u ook contact opnemen met het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs via 0900-1113111.