Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Van Kampen werken we in de onderbouw met een flexibele organisatie.
Dit is een adaptief systeem dat ons de kans geeft alle kinderen op hun eigen tempo de groepen 1 t/m 4 te laten doorlopen. Dit zonder dat er sprake is van doublure, frustratie of te weinig uitdaging. Deze flexibele organisatie vervangt het, in onze ogen, achterhaalde jaarklassensysteem waarbij kinderen per schooljaar een klas opschuiven. Wie het tempo niet kon bijhouden deed een heel jaar extra en wie sneller ging moest gelijk een heel jaar overslaan.
Centraal in de nieuwe organisatie staat dat niet meer de methode en het jaarsysteem bepalend zijn. Juist de leerling en zijn ontwikkeling staan centraal. Een kind schuift door naar de stof die aangeboden wordt in de volgende groep. Niet omdat het zomervakantie is geworden, maar omdat zijn instructiebehoefte past bij het niveau dat in de volgende groep geboden wordt.
Binnen de wet passend onderwijs geven we ondersteuning aan alle leerlingen.
We streven naar inclusief onderwijs. Hiervoor hebben we een heel breed zorgteam op het IKC aanwezig en kunnen we zeer passend onderwijs bieden voor alle kinderen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Intensieve samenwerking binnen de wijk
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.