Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op basis van CITO-toetsen, methode-toetsen, werkhouding, gedrag van meerdere jaren wordt een advies geformuleerd richting Voortgezet Onderwijs. Als eindtoets is tot en met schooljaar 2018-2019 de Centrale Eindtoets afgenomen. Met ingang van schooljaar 2019-2020 nemen we op De Schakel de IEP af. Op basis van de eindtoets kan een advies omhoog bijgesteld worden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op De Schakel willen we dat elk kind zich veilig voelt. Op De Schakel leren we kinderen dat iedereen ertoe doet. De ander is goed en welkom, ongeacht achtergrond of mogelijkheden. We leren kinderen samen leven. Door samen te leren, werken en ontwikkelen leren ze omgaan met anderen. Werkvormen nodigen uit tot samenwerken. Op De Schakel is elk kind welkom; we verwijzen liefst niet naar een andere vorm van onderwijs. We werken toe naar inclusie. Ieder kind heeft het recht erbij te horen.
Ieder kind is verantwoordelijk voor zichzelf, voor materiaal en omgeving maar vooral ook voor de ander. Omzien naar elkaar, rekening houden met elkaar maakt dat je die verantwoordelijkheid zichtbaar maakt en kunt waarmaken. Als we iets zien gebeuren wat niet past bij onze waarden dan spreken we de ander daarop aan. Ieder heeft daarin een rol.
Op De Schakel leren we kinderen respect voor anderen en materialen. We zijn zuinig op mensen, houden rekening met anderen, respecteren wie de ander is. Maar ook respect voor de omgeving en materialen is van belang.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.