De Pijlstaart

Pijlstaartlaan 7 3645 GR Vinkeveen

  • Speciale aandacht voor de groepsvorming na de zomervakantie.
  • Wij werken met boeken & schriften maar verrijken ons onderwijs met ChromeBooks, Ipads en speciale programma's.
  • Op de Pijlstaart werken wij met vakdocenten voor muziek, beeldende vorming en bewegingsonderwijs.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methodetoetsen

CITO LOVS

Groepsplannen

Leerlingbesprekingen

Opbrengstgerichten gesprekken

Gesprekkencyclys ouders-leerling-leerkracht

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023/2024 werken wij met de ‘doorstroomtoets’.

  • Ouders en kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2024 het voorlopig schooladvies. 
  • Het kind maakt vervolgens de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari 2024. 
  • Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangen wij de uitslag van de doorstroomtoets. 
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en kind het definitieve schooladvies van ons. Heeft het kind een hogere toetsscore op de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies? Dan zal er een heroverweging plaatsvinden en zal het schooladvies naar boven worden bijgesteld. Tenzij het bijstellen van het advies niet het in het belang van uw kind is, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Mocht dat het geval zijn worden ouders hierover geïnformeerd. 
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Door de invoering van een centraal aanmeldmoment (tussen 25 maart en 31 maart) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies. Voor leerlingen die de overstap maken naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs geldt de centrale aanmeldweek niet.

Leerkrachten observeren en beoordelen de prestaties van een leerling gedurende de gehele basisschoolperiode.Cito-toetsen of vergelijkbare gestandaardiseerde toetsen worden vaak afgenomen om de cognitieve vaardigheden van een leerling te meten.

Naast de Cito-toetsen kunnen ook methode-onafhankelijke toetsen worden gebruikt om een breder beeld te krijgen van de vaardigheden en capaciteiten van de leerling

Het leerlingvolgsysteem wordt regelmatig gebruikt om de ontwikkeling van een leerling in de gaten te houden en te evalueren

Leerkrachten voeren gesprekken met zowel de leerling als de ouders om meer inzicht te krijgen in de interesses, motivatie en mogelijkheden van de leerling

Niet alleen toetsresultaten, maar ook andere prestaties zoals gemaakte producten en vooral de werkhouding van een leerling worden meegenomen in de overweging

Leerkrachten komen samen om informatie te delen en te bespreken, en om tot een gezamenlijk advies te komen.Dit is ten alle tijde met de intern begeleider en directeur.

Op basis van de verzamelde informatie wordt een schooladvies geformuleerd. Dit advies geeft aan welk niveau het meest geschikt is voor de leerling in het voortgezet onderwijs.Communicatie met ouders:Het schooladvies wordt gecommuniceerd met de ouders, vaak tijdens een adviesgesprek. Hierbij wordt ruimte geboden voor vragen en verdere toelichting.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke werknemer op de Pijlstaart dient geschoold te zijn t.a.v. de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • 5 kernwaarden Kanjertraining
  • Veilig en open gemeenschap
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven