Wat is de klachtenregeling?
Hoe lossen we problemen op?
Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden. Als er te lang gewacht wordt kunnen negatieve effecten versterken. Hieronder volgt een stappenplan om te werken aan een vroegtijdige oplossing van een probleem.
• Spreek de juiste persoon aan, het personeelslid dat het meest direct betrokken is. In de meeste gevallen is dit de leerkracht.
• Wacht niet te lang met het signaleren van het probleem. Hoe eerder u aan de bel trekt, hoe beter dat is. Ook als de leerkracht nog weinig weet van het probleem, is het verstandig om actie te ondernemen. Wie kennis heeft van een probleem, zal er in ieder geval over na gaan denken. Dat is het begin van een oplossing.
• Maak snel een afspraak. Doe dat niet al te formeel; schiet degene met wie u wilt gaan praten bijvoorbeeld voor of na de les even aan om een afspraak te maken.
• Geef duidelijk aan wat het probleem is. Beperk u tot hoofdzaken, vermijd details.
• Voorkom machtsongelijkheid. De leerkracht met wie u praat is een deskundige op onderwijsgebied. U bent een deskundige op het gebied van het opvoeden van uw kinderen. Belangrijk is om vanuit deze gelijkwaardigheid het gesprek te voeren.
• Bedenk mogelijke oplossingen. Het probleem stellen is één; een oplossing aandragen is twee. Voorstellen voor oplossingen kunnen het gesprek in de goede richting duwen.
• Maak, als u er samen niet uitkomt, gebruik van een onafhankelijk persoon. Soms kunnen de emoties tijdens het gesprek hoog oplopen. Dan kan het verstandig zijn om samen af te spreken een neutraal, onafhankelijk persoon aanwezig te laten zijn bij uw gesprek. Houd bij wat is afgesproken. Een kort verslag van elk gesprek dat door beide partijen voor gezien getekend wordt, is belangrijk voor het vervolg van het gesprek. Leidt het gesprek met de betrokken medewerker niet tot resultaat, dan is het nodig een nieuwe stap te zetten. De directie is dan de volgende bij wie u uw probleem kunt neerleggen. Komt u er ook met de schoolleiding niet uit, dan is het College van Bestuur de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Leidt deze inzet niet tot overeenstemming met de school dan kunt u om een formele klacht indienen.
Klachtenregeling
Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt dan kunt u de zaak bespreken met de directeur of de Interne Contactpersonen/vertrouwenspersoon. Deze laatste zijn aangesteld door het bestuur van de school om ervoor te zorgen Rechten & Plichten dat klachten van ouders of kinderen altijd serieus worden genomen en op een passende manier worden aangepakt. De interne contactpersonen bij ons op school zijn Daniëlle Nethe en Cindy Rosenboom. Elke ouder of kind kan een beroep op hen doen als er problemen zijn, van welke aard dan ook, waar u of uw kind niet met iedereen over durft te praten of wil praten. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden. Als het nodig mocht zijn wordt een klacht doorverwezen naar de Externe Vertrouwenspersoon en/ of de onafhankelijke Klachtencommissie. Ons bestuur heeft het landelijk model klachtenregeling ondertekend. Deze regeling is in te zien bij de directie.