Op welke manier informeert deze school de ouders?
Contacten en informatievoorziening Parro
Wij maken gebruik van Parro :een ouder-school-communicatieapplicatie. Parro is AVG proof. Indien u niet de beschikking hebt over een mobiele telefoon met internet, dan willen we u vragen om hierover contact op te nemen met school. Ouders blijven zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat zij toegang krijgen tot informatie die de school voor alle ouders ter beschikking stelt. Parro is een makkelijk communicatie systeem dat uitnodigt om snel een gesprek te beginnen. Onze medewerkers zullen tijdens hun werkdagen, tijdens werkuren, proberen te reageren op de berichten. Bij spoed of als het complexer is, vragen wij u ons te bellen of langs te komen. Het goede gesprek vindt in onze ogen live plaats zodat we wederzijds af kunnen stemmen en niet via het schrift/ Parro.
Contactmomenten en gesprekken
- Startgesprekken in de eerste 3 weken van het schooljaar, ouders, kind en leerkracht maken kennis met elkaar.
- Ouder leerkracht gesprekken over de kinderen uit groep 1 t/m 3
- Ouder-kind-leerkrachtgesprekken voor de kinderen uit groep 4 t/m 8
- We zijn bezig met het doorontwikkeling van ons portfolio/rapport, zodat de ontwikkeling kinderen helder in beeld wordt gebracht. We willen u goed informeren over uw kinderen.
- instromers: Met de ouders van de leerlingen die instromen wordt een intakegesprek gehouden.
- Tijdens de gesprekken met of zonder kinderen is het portfolio leidend. Vanaf groep 4 zijn het kindgestuurde gesprekken, wat betekent dat het kind de leiding heeft en vertelt. Indien er informatie besproken dient te worden zonder het kind, dan wordt daarvoor altijd een afspraak gemaakt met alleen de ouders.
Hieronder ziet u het schema van de gesprekken die gedurende het jaar plaatsvinden. Uiteraard kunnen er meerdere gesprekken plaatsvinden, indien u of de leerkracht dat wenselijk vinden. Wilt u graag een gesprek met de directie, dan kunt u dat via Parro of telefonisch aangeven.
- September: Startgesprekken in alle groepen, met kind. Het gaat echt om kennismaking en weten wat het kind graag wil bereiken in het lopende schooljaar.
- November; Verplichte gesprekkenronde voor groep 7 m.b.t. oriënterende gesprekken over het voortgezet onderwijs. Facultatieve ronde voor groep 8 m.b.t. eventuele bijstelling schooladvies. * bij het schrijven van deze gids is nog niet duidelijk hoe dit komend jaar zal zijn ivm harmonisatie binnen Filios en de nieuwe doorstroomtoets.
- Februari/maart: portfolio met rapport gaat mee. Gesprekkenronde voor alle groepen.
- Juni; Het pré-advies voor leerlingen van groep 7 wordt op papier gedeeld met de ouders. Gesprekken mogelijk over pré-advies tijdens facultatieve gespreksronde juni. Portfolio met 2e rapport gaat mee voor de gesprekken.
- Juni; Facultatieve gesprekkenronde voor alle groepen.
- Protocollen die voor ouders van belang zijn:
Op onze website vermelden we alle actuele protocollen die voor u van belang zijn. Via deze link komt u direct op de websitepagina met protocollen.
Informatie aan gescheiden ouders:
Beide ouders hebben recht op informatie over hun kind(eren). De school zal deze informatie op verzoek aan de ouders geven, ook als zij gescheiden zijn en ook als een ouder niet het ouderlijk gezag heeft over het kind. Een ouder zonder ouderlijk gezag heeft dus in principe recht op dezelfde informatie (maar moet daar wel zelf om vragen!). Op de scholen van Filios Scholengroep hanteren we de afspraak om de ouder/verzorger bij wie het kind op het huisadres is ingeschreven “actief” te informeren, en de eventuele andere ouder “passief” te informeren. We hebben het hier over de informatie, brieven, rapporten e.d. Het is de bedoeling dat de ouder die de informatie ontvangt de andere ouder op de hoogte brengt van de informatie. Wanneer de ouder bij wie het kind ‘woont’ dit niet doet, dan kan de andere ouder zelf aan de school vragen om rechtstreeks geïnformeerd te worden. Ook kan deze ouder vragen om een apart (rapport)gesprek. Voor dit gesprek zal de ouder dan zelf een afspraak moeten maken met de leerkracht. We gaan er vanuit dat de ouder(s) ons tijdig en zo volledig mogelijk op de hoogte brengt/brengen over relevante informatie betreffende het kind dat op school zit, zoals bijvoorbeeld het ouderschapsplan en omgangsafspraken die van belang kunnen zijn voor de school. Wanneer één van beide ouders niet wil dat een ander dan zijnde wettelijke ouder bij een oudergesprek aanwezig is of informatie krijgt, zal deze ouder daar zelf bezwaar voor moeten indienen. Dit kan schriftelijk bij de directie van de school.
Dossier inzage:
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) hebben ouders recht op inzage in de persoonsgegevens van hun kind(eren) en het gebruik daarvan door de school. Het inzageverzoek dient schriftelijk of per e-mail te worden ingediend. U hoeft niet aan te geven waarom u inzage wilt. De school is verplicht om binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren. De school moet ouders op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie de gegevens eventueel zijn verstrekt. Ook moet de school betrokkene informeren over de herkomst van de gegevens, als deze bekend is. De persoonlijke werkaantekeningen die de leerkracht als geheugensteuntje gebruikt, vallen niet onder de reikwijdte van het inzagerecht. Ze mogen dan ook niet opgenomen worden in het dossier. Alle dossiers van leerlingen die vertrokken zijn, moeten wettelijk 5 jaar worden bewaard. Daarna worden ze vernietigd.