Egbertusschool school voor Basisonderwijs

Achterstraat 30 4132 VE Vianen (Utrecht)

Schoolfoto van Egbertusschool school voor Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen tweemaal per jaar methode-onafhankelijke toetsen af voor rekenen en wiskunde, taalonderdelen als woordenschat en (werkwoord)spelling en begrijpend lezen. De resultaten van de tussen- en eindtoetsen worden op kind-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd en op basis daarvan worden er afspraken gemaakt: wat doet de school; wat kunnen ouders doen en niet onbelangrijk: wat kan het kind doen? De afspraken worden in een Individueel/groepsplan vastgelegd en na een half jaar geëvalueerd, waarna de cyclus zich herhaalt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Egbertusschool werken we met de kwaliteitskaart 'advisering'. De vaardigheidsscores op de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8 worden gebruikt om tot een onderbouwd advies voor de leerlingen te komen. Er wordt ook breder gekeken; De sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, leren leren en motivatie gebaseerd op meerjarige observaties worden meegenomen in het advies. Er worden gesprekken gevoerd met leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie om zo tot een zorgvuldig afgewogen advies te komen. Bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften verzamelen we adequate aanvullende informatie ter onderbouwing van het advies. Midden groep 7 wordt een pre-advies gegeven en wanneer een leerling in groep 8 zit, zal er in januari een advies worden gegeven voor het voortgezet onderwijs. In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. In incidentele situaties kan n.a.v. de doorstroomtoets een heroverweging plaatsvinden van het advies na overleg tussen ouders en school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat van de school

Wij vinden het heel belangrijk, dat kinderen met plezier naar school gaan. Daartoe dient de school te zorgen voor een veilig klimaat. Een klimaat waarin je jezelf prettig voelt, waarin je ervaart dat je bij elkaar, waarin je goed kunt leren, waarin je fijn met anderen kunt spelen en samen kunt werken. Een klimaat waaraan je merkt dat je wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Een klimaat dat uitstraalt, dat het niet uitmaakt wie je bent of wat je doet, welke huidskleur je hebt, welke godsdienst je belijdt of uit welk een cultuur je komt. Kortom: een fijne school waarbij ouders, leerkrachten en kinderen zich betrokken voelen en waar verschillen worden gezien als een rijkdom voor de school!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Onderwijsbehoeften

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven