Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Voor de groepen 1 en 2 is het aantal uren niet uit te drukken. Dit heeft te maken met de verscheidenheid aan activiteiten.
Hieronder een overzicht van de activiteiten die in ieder geval elke dag ingeroosterd staan:
- taalontwikkeling
- voorbereidende rekenactiviteiten
- spelontwikkeling
- werken aan de weektaak
- buitenspelen
- sociaal emotionele ontwikkeling
- bewegingsonderwijs maakt daarnaast een aantal keren per week deel uit van het lesprogramma.
Bovenstaand aangegeven tijden zijn een richtlijn en kunnen afwijken. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de inhoud van de leerstof. Zo kunnen lessen soms iets langer of korter duren. Groep 3 maakt gebruik van de methode 'Lijn 3'.
Bij deze methode zijn technisch lezen en taal geïntegreerd. De uren die hiervoor gereserveerd zijn, zit u onder het kopje 'lezen'.
Alle kinderen hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Om tegemoet te komen aan de behoefte van de leerlingen om een kortere of juist langere uitleg te volgen, werken wij met drie instructieniveaus: basis, verdiept en intensief. Daarnaast krijgen leerlingen, indien nodig, extra ondersteuning van de eigen leerkracht, de onderwijsassistente, de intern begeleider of een andere leerkracht.
Soms heeft een leerling meer nodig voor een goede ontwikkeling. Dit kan gaan over de ontwikkeling van kennis, maar ook over de sociaal emotionele ontwikkeling. In een multidisciplinair overleg wordt samen met de ouders gekeken naar wat voor hun kind het beste is. In sommige gevallen kan dit een verwijzing naar een andere school inhouden.
Onze school heeft, binnen en buiten de school, diverse mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen. Wij werken samen met het samenwerkingsverband Profi Pendi, het Sociaal Team en Expertisecentrum De Brug.
De volgende specialisten zijn beschikbaar binnen de school:
- Intern begeleider
- Gedragsspecialist
- Remedial teacher
- Rots en Watertrainers
Via het samenwerkingsverband, het bestuur of derden
- Logopedist
- Consulent passend onderwijs
- Meer- en hoogbegaafdheidspecialist
- Orthopedagoog
- Kinderoefentherapeut
- Speltherapeut
- Taal/communicatie specialist
- Rekenspecialist
De school biedt de volgende voorzieningen:
- Project doorstroming PO/VO
- NT2 klas
- Observatieklas
- Hoogbegaafdheidklas (deeltijd)
- Time-out voorziening (met begeleiding)
Hoogbegaafdheidklas - A Day a Week School. Deze is bedoeld voor leerlingen van groep 5 t/m 8. Gedurende twee dagdelen per week worden leerlingen met gelijkgestemden uitgedaagd zich verder te ontwikkelen. Dit vindt plaats op een andere Fluentaschool binnen Vianen.
Er zijn veel leerkrachten binnen de school, die gecertificeerd zijn voor gebruik van verschillende methodieken. Zo ondersteunen wij leerlingen met sociaal emotionele problemen, denk aan faalangst en is er een training sociale vaardigheden en sociale veiligheid. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van bijv extra lees- en/of rekentraining.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.