Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes aanreiken. Hiermee volgt onze school of de individuele,- de groeps,- en schoolresultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.
De basisschool baseert het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7 en komt tot stand in overleg met de intern begeleider.
Voor het volgende schooljaar 2024-2025 zien de stappen er als volgt uit:
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari 2025 hun voorlopig schooladvies van de basisschool.
- Leerlingen maken tussen 27 januari en 16 februari 2025 de doorstroomtoets (de papieren toetsen zijn op 4 en 5 februari 2025).
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2025 van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart 2025 melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Uiterlijk op 12 mei besluit over toelating middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op school proberen we de leerlingen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te laten dragen voor hun leren en handelen. Eén van de doelen is de kinderen zelfrespect te laten ontwikkelen. Tegelijkertijd leggen we de nadruk op respect voor anderen. We schenken aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. De kinderen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen mogelijkheden en die van hun omgeving.
We leren kinderen samen te werken.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.