School aan de Vijver

Vijverhofstraat 2 5913 TV Venlo

Schoolfoto van School aan de Vijver

Het team

Toelichting van de school

Personeel is het kapitaal van de organisatie. Dat geldt uiteraard ook voor onderwijs. Tevens bepaalt de kwaliteit van de leerkracht ook voor een belangrijk deel de kwaliteit van de school. Op de School aan de Vijver werkt een team van leerkrachten en onderwijsassistenten die zeer betrokken zijn. We maken als team gebruik van elkaars kwaliteiten en competenties waardoor we een optimale leeromgeving kunnen waarborgen voor al onze leerlingen. De basis is daarmee als vanzelfsprekend op orde en is er tijd en ruimte om extra zaken aan te pakken om het onderwijs verder te verfijnen.

Groepsindeling leerkrachten: 

  • Groep 12a: juffrouw Rianne Baarslag en juffrouw Bernie Smits
  • Groep 12b: juffrouw Jessica van Wijlick
  • Groep 3a: juffrouw Mieke Hendrix en juffrouw Simone van Beek
  • Groep 3b: juffrouw Lisa van Veghel en Vacature
  • Groep 4: juffrouw Jacqueline Muijselaar en juffrouw Marleen Laarakker
  • Groep 4/5: juffrouw Maud Wolters
  • Groep 5: juffrouw Jennyfer Ludewig en meneer Wim de Bruijn
  • Groep 6: juffrouw Anne Peters
  • Groep 7: juffrouw Kyra Timmerman
  • Groep 8a: juffrouw Nina Stultjens en juffrouw Mariska Opheij
  • Groep 8b: Meneer Jasper Naus

Onderwijsassistenten:

  • Juffrouw Aniek Stout
  • Juffrouw Keely Feller
  • Juffrouw José Saris
  • Juffrouw Robin Hutjens

Vakdocenten:

  • Meneer Martijn van Ginkel (bewegingsonderwijs)
  • Juffrouw Maartje Kuijpers (beeldende vorming)

Ondersteuning:

  • Meneer Jac Driessen (conciërge)
  • Juffrouw Marian Noya (administratie)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek is of verlof heeft, wordt de vervanging ingevuld vanuit de vervangerspool van Stichting Fortior.

Via het administratiesysteem  "Clooser" wordt de vervangingsvraag en de beschikbare vervangers gematcht. 

In tweede instantie wordt binnen het eigen personeelsbestand gekeken wie de vervanging op zich kan nemen. Voorkeur gaat hierbij uit naar de duo-collega.

Is vervanging echt niet te regelen dan wordt de groep voor de betreffende dag opgesplitst. 

In het uiterste geval zal een groep de dag hierop volgend thuis blijven conform geformuleerd stichtingsbeleid (Zie Ouderportaal--> boekenkast--> vervanging bij ziekte en verlof).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zie SOP 2023-2024

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zorgstructuur 

Zodra de kinderen onze school bezoeken, hebben wij als school de 'zorg' voor deze kinderen. Deze zorg is een grote verantwoordelijkheid die op een zo goed mogelijke manier door ons wordt gedragen. leder kind is uniek, ieder kind komt uit een andere gezinssituatie waarin bepaalde normen, waarden, regels en afspraken gelden in de omgang met elkaar. Elk kind heeft zijn eigen talent en ontwikkelingsniveau. Het inspelen op de verschillen tussen kinderen is een onderdeel van onze zorg voor deze kinderen. Op al die verschillen moet de school attent zijn.  

De ontwikkeling van de kinderen volgen

Naast het dagelijks volgen van de ontwikkelingen van de kinderen door observatie en het beoordelen van het werk worden de ontwikkelingen van alle kinderen op school twee keer per schooljaar gevolgd met behulp van diverse toetsen, die door het CITO ontwikkeld zijn en waarbij de resultaten vergeleken kunnen worden met gelijke doelgroepen van heel Nederland.  

In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de kinderen middels het observatiesysteem van de Leerlijnen van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen toetsen op het gebied van spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Van al deze toetsen worden zowel groeps- als ook individuele overzichten gemaakt. Deze worden door de leerkrachten tezamen met alle andere relevante gegevens (leerlingbespreking, oudergesprek, onderzoek, toets-resultaten, rapporten, enz.) bewaard in het digitale leerling dossier.  

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen volgen we door middel van het volgsysteem Leerling in Beeld. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten van de groepen 3-8 de digitale vragenlijst in over elk kind. De kinderen van de groepen 5-8 vullen ook een leerlingenvragenlijst in. Aan de hand van de scores krijgt de leerkracht een goed beeld waar de sterke en aandachtspunten zitten van elk kind afzonderlijk en van de groep als geheel. Op basis daarvan kan de leerkracht individuele of groepsacties ondernemen. Hierbij maken we gebruik van de methode De Vreedzame school.

Drie keer per jaar, waarvan twee keer na afname van onafhankelijke toetsen, bespreken de leerkrachten samen met de teamleider de resultaten per groep en de vorderingen en ontwikkelingen van alle kinderen afzonderlijk. Deze momenten noemen we de analyse-gesprekken. In aansluiting daarop volgen twee keer per jaar de Max-gesprekken. Tijdens de Max-gesprekken worden de schoolopbrengsten met een externe partij (BCO) besproken met als doel om ons onderwijs continu te verbeteren. Voor specifieke vragen kunt u zich wenden tot de Teamleiders. Minimaal twee keer per schooljaar ontvangen alle ouders een uitnodiging voor minutengesprekken. Hier worden de ontwikkelingen en resultaten van de afzonderlijke kinderen besproken. Indien daartoe aanleiding is, worden ouders ook tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Op school hebben de leerkrachten de goede gewoonte om ouders meteen te informeren als leerlingen buiten de reguliere lessen om, extra aandacht krijgen. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek zijn zij natuurlijk altijd welkom.  

Tevredenheidsonderzoeken 

Om de zorg in de brede zin van het woord op een verantwoorde wijze vorm te geven, worden 3-jaarlijks tevredenheidsonderzoeken afgenomen. In een cyclisch proces komen medewerkers-, ouders- en leerling-tevredenheidsonderzoek aan bod. Deze zijn op school aanwezig ter inzage.  

Speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften 

We proberen alle kinderen de zorg te geven die ze nodig hebben. Hierbij gaan we te werk via een planmatige aanpak. Tijdens het overleg tussen leerkracht en teamleider, de zgn. analyse gesprekken, worden leerlingen die extra aandacht nodig hebben op een of meerdere leergebieden speciaal besproken. De resultaten van de toetsen (o.a. Cito) en de observaties van de vorderingen van het kind in de groep; het leergedrag en de resultaten worden zo in kaart gebracht. Soms krijgt het kind nog een extra toets, afgenomen door de leerkracht of teamleider om goed te weten welke (leer)-problemen er zijn. Hierna wordt een plan gemaakt en worden er activiteiten gepland, om de leerling zoveel mogelijk op maat te kunnen helpen. Dit plan van aanpak wordt door de leerkracht in de groep uitgevoerd, eventueel in samenwerking met de teamleider. Leerlingen waarbij deze extra hulp niet voldoende is, kunnen besproken worden tijdens de consultaties met de orthopedagoog van het Begeleidings Centrum Onderwijs en opvoeding.  Bij deze gesprekken zijn naast de teamleider en de groepsleerkracht ook vaak de ouders aanwezig. Indien uw kind in aanmerking komt voor een bespreking met het BCO, er sprake is van een leerachterstand en/ of er sprak is van een gedragsprobleem waarbij extra begeleiding met een plan van aanpak in de groep nodig blijkt, wordt u hiervan door de groepsleerkracht op de hoogte gesteld. De leerkracht zal u dan een keer extra op gesprek vragen om het een en ander met u te overleggen.  

Extra hulp in onze school kan betekenen dat: 

  • De groepsleerkracht individueel of in kleine groepjes extra werkt met uw kind; 
  • De leerling onder schooltijd speciale ondersteuning krijgt door de onderwijsassistent; 
  • Er een onderzoek door een medewerker van het BCO plaatsvindt; 
  • De leerling onder schooltijd speciale ondersteuning krijgt door een ambulant begeleider; 
  • Er eventueel verwezen wordt naar het Speciaal Basis Onderwijs (SBO), Speciaal Onderwijs (SO) of hulpverlenende instanties zoals bureau Jeugdzorg.                                                                                                                                                     

Handelingsplannen: 

Voor kinderen met speciale zorg schrijven we een handelingsplan (plan van aanpak). Hierin staat beknopt wat, hoe en wanneer we de komende periode extra zorg gaan verlenen. Om het aantal individuele handelingsplannen te beperken en het overzichtelijk te houden, werken we ook met groepshandelingsplannen. De kinderen worden hierbij in vier niveaus ondergebracht en bij elk niveau wordt aangegeven welke specifieke aandacht er de komende periode gegeven gaat worden. (plusniveau- basisniveau-basisniveau met verlengde instructie-eigen leerlijn).  

Meer-en hoogbegaafdheid

Op onze school besteden we in toenemende mate aandacht aan kinderen die meer aankunnen dan hetgeen er in de klas geboden wordt. Deze kinderen hoeven niet per definitie hoogbegaafd te zijn. Wij spreken liever van meerbegaafden, omdat onze doelgroep breder is dan enkel de hoogbegaafde leerling. Binnen onze school zijn er in elke klas meer-en hoogbegaafde kinderen aanwezig. Wij bieden deze kinderen extra uitdaging, verbreding, verdieping en verrijking. 

Wij maken geen onderscheid tussen leerlingen die moeite hebben met de lesstof en leerlingen waarbij het leren ze gemakkelijk af gaat. Elke leerling heeft recht op hetgeen ze nodig hebben, of dat nou aan de boven- of onderkant is. Daarom is er voor de leerling die gemakkelijk door de reguliere lesstof heen gaat, de mogelijkheid tot extra aanbod. Op het gebied van rekenen en taal werken we vanaf groep 1 met plusgroepen onder begeleiding van ouders of onze onderwijsassistentes. Leerlingen werken naast hun reguliere reken- en taalwerk, in een pluswerkboek waarbij het niveau hoger ligt dan de stof die ze in de eigen groep aangeboden krijgen. 

Leerlingen van groep 1 t/m 8 die in de volle breedte erg goed presteren, kunnen in aanmerking komen voor deelname aan "de Groeitijgers". Een tijger bijt zich ergens in vast, laat niet meer los en zal doorgaan tot hij zijn doel bereikt heeft. Een groeitijger doet dat ook, en zal daarbij mooie ontwikkelingen doormaken. Tijdens deze bijeenkomsten, die plaatsvinden onder begeleiding van een meer- hoogbegaafdheidsspecialist, leren de kinderen wie ze zijn en wat hun eigen kwaliteiten zijn. Daarnaast komt er ook een stukje psycholie bij kijken: kinderen krijgen inzicht in de werking van hun hersenen, leren met welke emoties ze te maken kunnen krijgen en hoe ze daar het beste mee om kunnen gaan. Het leren leren komt aan bod: hoe plan ik mijn taken, hoe leer ik voor een toets, hoe pak ik een taak aan en welke stappen moet ik daarvoor doorlopen. Doorzetten en niet opgeven staat vaak centraal. We bespreken met elkaar de leerkuil, waarbij kinderen als het even tegenzit de muur zullen moeten afbreken om weer verder te kunnen. Dit alles valt onder de executieve functies, die belangrijk zijn om in het dagelijkse leven te kunnen functioneren. De leerlingen werken aan projecten en spelen smartgames. 

Naast dit aanbod is er ook extra aanbod in de eigen groep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de inzet van Acadin of Languagenut.Acadin is een breed opgezette digitale leeromgeving die aansluit bij de interesses en beleving van het kind. Acadin helpt de leerkracht de leerling te prikkelen met leerstof waar ze hun tanden in kunnen zetten. De leerling werkt alléén of met een medeleerling aan een project, waarbij ze altijd samen met de leerkracht een geschikt project kiezen. Leren plannen is een belangrijk onderdeel, maar ook het evalueren komt telkens terug. Door middel van korte presentaties kunnen leerlingen in de klas laten zien waar ze aan gewerkt hebben. Languagenut is, net als Acadin, een digitale leeromgeving. Leerlingen loggen in via hun eigen account en maken door middel van oefeningen en leeropdrachten kennis met een vreemde taal. Denk bijvoorbeeld aan Duits, Frans of Spaans. 

Naast bovenstaand aanbod binnen onze school, bestaat er voor leerlingen uit groep 5-6-7 ook de mogelijk om deel te nemen aan de Talentengroep. Deze leerlingen gaan één dag in de week naar de Talentencampus, waar zij in een groep met andere meer- en hoogbegaafde leerlingen van Stichting Fortior aanbod krijgen dat past bij hun ontwikkeling en interesses. Voor leerlingen uit groep 8 bestaat er de Junior Masterclass. Éen dag per week, gedurende 17 weken, volgen zij samen met andere meer- en hoogbegaafde basisschoolleerlingen lessen op één van de drie middelbare scholen in Venlo. 

Doubleren 

Af en toe komen we tot de conclusie dat alle extra inzet onvoldoende effect heeft. Het kind moet op de tenen lopen en het welbevinden komt in het gedrang. Soms nemen we dan in overleg met de ouders het besluit om het kind een jaar over te laten doen. Het gebeurt vooral als een kind over de gehele linie achter blijft t.o.v. de klasgenootjes. Doel van dit extra jaar is, dat een kind daarna meer mogelijkheden heeft om de basisschool goed te doorlopen. Ze voor meer info: ouderportaal --> boekenkast --> schoolgids --> Beleid bij overgang naar een volgende groep.    

Eigen leerlijn 

Ook komt het voor dat we de afspraak maken dat een kind voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Het kind kan dan in eigen tempo zich verder ontwikkelen binnen dat vakgebied. Een eigen leerlijn is een uiterste maatregel en zal pas ingezet worden na groep 5. Voor kinderen die een eigen leerlijn krijgen wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief plan) opgesteld, dit wordt ook halfjaarlijks samen met ouders besproken en geëvalueerd.  

Verwijzing naar het Speciaal Basisonderwijs/ Speciaal Onderwijs

Soms verwijzen we een kind, in overleg met de ouders, naar het speciaal basisonderwijs. Aan zo'n verwijzing is een heel proces voorafgegaan. Allereerst bieden we zelf extra hulp. Heeft dit onvoldoende effect dan kan de hulp van het BCO/ ondersteuningsloket of andere instanties ingeroepen worden.     Incidenteel moeten er extra testen/onderzoeken afgenomen worden. Aan de hand van de testgegevens volgt er een verslag met adviezen voor de ouders en school. Er wordt gekeken naar de (haalbare) mogelijkheden voor deze leerling in het basisonderwijs. Een enkele keer volgt er een advies voor doorverwijzing naar het speciaal basisonderwijs. Ouders moeten hiervoor wel toestemming geven en worden vanzelfsprekend volledig meegenomen. Indien er verslagen gemaakt worden, zullen deze ook met ouders gedeeld worden. Het zorgplan dat wij op school hanteren is afgeleid van het zorgplan van onze stichting. 

Terugplaatsing vanuit Speciaal Basisonderwijs 

Soms worden er kinderen teruggeplaatst. Dit kan echter alleen indien de school voor Speciaal Onderwijs een positief advies afgeeft en dus de overtuiging heeft dat het kind al dan niet onder begeleiding het reguliere basisonderwijs weer kan volgen. 

Zie voor meer info: ouderportaal--> boekenkast--> schoolgids

  • Passend onderwijs
  • Bureau Jeugdzorg
  • Zorgstructuur passend onderwijs

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De teamleider onderbouw heeft een direct contact met kinderopvang en peuterspeelzalen. Voor de kinderen die vanuit de peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze school komen, kennen we een overdracht. Met toestemming van de ouders wordt de overdracht naar de basisschool overgedragen. 

Terug naar boven