Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen de Talentencampus Venlo wordt inhoudelijk door BAO, SBO, SO en Kinderopvang stevig samengewerkt. Binnen units zijn de collega's gezamenlijk verantwoordelijk voor het (onderwijs)proces, voor keuzes die gemaakt worden en bovenal voor alle leerlingen die (ook) een plaats hebben in de unit. De groepsleerkracht is natuurlijk de meest centrale persoon voor zowel kind als ouder: hij/zij heeft de directe verantwoordelijkheid over uw kind. Bijna alle contacten vanuit de school naar u als ouders lopen via hem of haar. De teamleider is nauw betrokken bij de realisatie van goede leerlingenzorg. Zij bespreekt de leerlingen met de leerkrachten en draagt er zorg voor dat de organisatie van de groepen recht doet aan de zorgbehoeften van alle kinderen. Onze school heeft een aantal collega's die een taak hebben als unitregisseur. De unitregisseur is een belangrijk spil tussen leerkrachten en management. Vakleerkrachten: alle vakleerkrachten verzorgen groepslessen én individuele sessies voor leerlingen die op deze manier leren om stappen te zetten in hun individuele (waar onder uiteraard ook hun sociaal-emotionele) ontwikkeling. Passend arrangeren: Op Talentencampus Venlo denken en handelen we vanuit het ontwikkelingsperspectief van elk kind. Het ontwikkelingsperspectief wordt gezien als de opdracht aan school, ouders én kind om samen een zo optimaal mogelijke leerontwikkeling te realiseren. Uit het ontwikkelingsperspectief komende onderwijsbehoeften van de leerling voort: wat heeft deze leerling nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Al naar gelang de onderwijsbehoeften volgt de leerling onderwijs binnen één van de vier expertises van Talentencampus Venlo. Elke leerling maakt deel uit van een basisgroep van één van de vier expertises. In deze basisgroep stemt de leerkracht af op de onderwijsbehoeften van de leerling door middel van handelingsgericht werken. Soms heeft een leerling een zodanige onderwijsbehoefte dat het aanbod voor een bepaald onderdeel in een andere groep beter aansluit. De betreffende leerling sluit voor dat deel aan bij de andere groep. Hiervoor wordt op Talentencampus Venlo de term passend arrangeren gebruikt. Er zijn twee mogelijkheden: -de leerling krijgt onderwijsaanbod in een lagere of hogere groep binnen de eigen expertise(verticaal passend arrangeren). -de leerling krijgt onderwijsaanbod in een andere expertise (horizontaal passend arrangeren). Er vindt ook samenwerking plaats tussen kinderopvang en basisonderwijs, tussen reguliere en speciale kinderopvang en tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs om tegemoet te komen aan de ontwikkelingsvragen van kinderen.
In leerjaar 1 en 2 is er gericht aanbod op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daarnaast is er een geïntegreerd, doelgericht en betekenis aanbod dat aansluit bij de belbevingswereld van het jonge kind. Onze visie op het onderwijs aan jonge kinderen is te vinden op onze website (schoolgids).
In leerjaar 3 vindt de overgang plaats van integraal aanbod spelend leren naar cursorisch aanbod in combinatie met lerend spelen.Lezen omvat de vakken technisch lezen en begrijpend lezen. Taal omvat de onderdelen spelling, stellen en taalbeschouwing. Overige kerndoelen taal komen aan bod tijdens begrijpend lezen. We werken met de methode Blink geïntegreerd voor wereldoriëntatie voor groep 1 t/m 8. Kennis, vaardigheden én houding zijn het uitgangspunt. Leerlingen leren om zelf na te denken en de wereld om zich heen te ontdekken. Zodat ze actief hun kennis vergroten. Er wordt een koppeling gemaakt met de creatieve vakken.
Doorontwikkeling onderwijs aan hoogbegaafden naar een expertisecentrum voor de regio.
Doorontwikkeling onderwijsaanbod jonge kind.
De kinderopvang en de psz zijn volledig geïntegreerd in onze school. Daarmee is er een nauwe samenwerking en een gezamenlijke scholing op inhoud.
Spring kinderopvang/peuterspeelzaal Talentencampus Venlo en de basisschool volgen kinderen op eenzelfde wijze. Hierdoor zijn de overdrachten ook inhoudelijk goed te realiseren in een doorlopende ontwikkellijn. We werken aan dezelfde inhoudelijke thema's en is er voor de kinderen veel herkenning door het hele gebouw.