School voor Speciaal Basisonderwijs De Schans

Albert Verweystraat 4 5921 AZ Venlo

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Schans

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de Schans werken we met Boom voor het methode onafhankelijk toetsen. Alle resultaten worden geanalyseerd en besproken met de groepsleerkrachten. Op basis van de conclusies worden er verdere acties uitgezet. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met één van de teamleiders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinds enkele jaren gebruiken we het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om kinderen te leren omgaan met emoties en moeilijke sociale situaties. 

In iedere groep wordt een Kanjer van de week gekozen. Deze leerling krijgt speciale aandacht en van alle klasgenootjes en de leerkracht complimenten. Op de speelplaats hebben we een aantal regels die bij alle leerlingen (Hazenkampbreed) bekend zijn; verder zijn er vaste plekken waar spelletjes gespeeld kunnen worden en daarnaast zijn de surveillanten herkenbaar aan de groene hesjes. Kinderen leren emoties te herkennen en te benoemen, zowel bij zichzelf als bij de ander. We merken sinds de invoering een duidelijke verbetering in het pedagogische klimaat op school. Met name het aantal conflicten in pauzesituaties is enorm verminderd. Uiteraard blijven we deze ingeslagen route volgen om er voor te zorgen dat dit nog verder verbeterd wordt.

In schooljaar 2016-2017 zijn we gestart met School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Dit is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag binnen school. Het doel van SWPBS: een positieve, sociale omgeving creëren die het leren bevordert en die gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen.

Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten en de bovenbouwleerlingen SCOL in. De Sociale Competentie ObservatieLijst is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. De uitkomsten helpen ons om de ontwikkeling van sociale competenties op groeps- of op schoolniveau planmatig aan te pakken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Vertrouwen
  • Respect en Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het najaar van 2019 heeft de inspectie een vierjarig onderzoek verricht met de volgende bevindingen:

SBO de Schans scoort goed op de punten: Zicht op ontwikkeling en begeleiding, Kwaliteitscultuur. Op het punt Didactisch handelen scoren we  voldoende. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. Het rapport van de Onderwijsinspectie treft u aan in de bijlage.

Terug naar boven