Basisschool De Springbeek

Hoverhofweg 35 5926 RC Venlo

Schoolfoto van Basisschool De Springbeek

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten volgen de leerlingen dagelijks in hun ontwikkeling.
Elk kind ontwikkelt zich op eigen wijze en tempo en daar wordt zo goed mogelijk bij aangesloten.
Wij werken binnen onze school steeds meer vanuit de (leer)doelen en helpen de kinderen inzicht te krijgen in de stand van zaken op bepaalde leer- en ontwikkelingsgebieden.
Wanneer leerlingen weten waar ze staan én waar ze naartoe kunnen werken, zijn ze gemotiveerder en leergieriger.
Leerlingen maken toetsen vanuit de methodes en zien daarmee welke leerstof nog geoefend kan worden en welke stof al beheerst wordt.
Daarnaast maken we in de groepen 3 t/m 8 gebruik van methode onafhankelijke toetsen de zogenaamde DIA toetsen. Deze worden tweemaal per jaar afgenomen en de gegevens die daar uitkomen, worden geautomatiseerd verwerkt in een opbrengst.
De resultaten worden besproken met de teamleiders en de leerkrachten en eventuele interventies gericht op leerlingen of groepen worden gepland en uitgevoerd.
In de kleutergroepen wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd via de leer- en ontwikkelingslijnen in ParnasSys, ons leerlingenadministratie en - volgsysteem.
In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de Doorstroomtoets. De voorgaande jaren werd de Route 8 eindtoets afgenomen, in schooljaar 2021-2022 zijn we overgestapt naar de DIA eindtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op 8 jaar basisonderwijs en naast opgedane kennis wordt ook de inzet en werkhouding meegenomen tijdens de totstandkoming van het advies.

Een eindtoets afnemen is verplicht.

Wij gebruiken de eindtoets DIA omdat dit een adaptieve toets is en deze goed aansluit bij onze manier van werken en ons schoolconcept.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken samen met de kinderen aan hun ontwikkeling en zorgen ervoor dat zij na acht jaar onderwijs op onze school weten: wie ze zijn (zicht hebben op de eigen persoonlijkheid en op kwaliteiten en talenten), wat ze kunnen (vaardigheden en leerstrategieën), wat ze weten (kennis is vergaard op betekenisvolle, passende wijze).

Daarnaast hebben wij veel oog en oor voor de kinderen, ze mogen er zijn. Wij vinden hun stem belangrijk. Een voorbeeld hiervan is de leerlingenraad. Maandelijks komt een vaste groep leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 bij elkaar en bespreken zij zelf ingebrachte onderwerpen. De vergaderingen worden begeleid door de teamleider. Op onze school gelden weinig ‘regels’, het belangrijkste uitgangspunt is ‘ieder kind komt graag naar school en daar zorgen wij allemaal samen voor’ en dat wordt door groot en klein nageleefd. 

Op onze school is eigenaarschap een groot goed, zowel voor leerlingen als voor medewerkers.

Er is eigenaarschap mogelijk wanneer aan een aantal interne en externe voorwaarden wordt voldaan.
Allereerst moet hetgeen je doet iets zijn wat je graag wil doen, wat je ook kunt en wat betekenis voor je heeft. Vrij vertaald naar de leerlingen betekent dit dat wij altijd bezig zijn om deze factoren te voeden. Uitleggen waarom we iets leren, wat je ermee kunt en zorgen dat het aantrekkelijk is om te leren. Daarnaast moet je voor de kinderen ook duidelijk zijn welk speelveld hiervoor geldt, wat kan wel en wat kan niet en welke invloed zij hierop hebben.
Met de onderleggers vertrouwen hebben en verbinding leggen met elkaar en onze omgeving ontstaat een klimaat waarin kinderen zichzelf mogen en kunnen zijn en meedenken in wat zijzelf en anderen nodig hebben. 
Wij zien en horen elkaar op onze school, weten dat we ertoe doen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven