<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool De Springbeek vinden wij totale ontwikkeling van alle kinderen erg belangrijk.
Niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar ook de creatieve en sociale kant doen er toe.
Vanuit die visie hebben wij de keuze gemaakt om structureel een vakdocent gymnastiek en een vakdocent muziek in te zetten.Muziek wordt door onze vakdocent muziek extra versterkt aangeboden binnen onze school, door gebruik te maken van de Impulsregeling Muziekonderwijs. Deze Impulsregeling stelt ons in staat om muziek in alle leerjaren op een nog hoger niveau aan te bieden, de vaardigheden van leerkrachten in het geven van muziekonderwijs te versterken en de binnen- en buitenschoolse muziekervaringen met elkaar te verbinden. Wij werken nauw samen met fanfare de Echo en maken gebruik van workshopaanbod van onder andere Philharmonie Zuid-Nederland en Stichting Poppodium Grenswerk.
In de groepen 5 en 6 wordt bovendien door de muziekdocent gewerkt met de methode Kodály. Hiermee leggen onze leerlingen een zeer sterke basis op het vlak van muzikaliteit!
In de groepen 1-2 wordt thematisch gewerkt. Binnen deze thema's worden veel vakgebieden geïntegreerd aangeboden en wordt er spelenderwijs en ontdekkend geleerd.
Vanuit de wet zijn scholen vrij hoe het aanbod per vak verdeeld wordt over de schoolperiode en hoeveel tijd per week aan een vak besteed wordt.
Scholen in het primair onderwijs hebben vanaf schooljaar 2023-2024 wel de wettelijke verplichting om ten minste twee lesuren per week bewegingsonderwijs aan hun leerlingen te geven door daarvoor bevoegde leraren.
Basisschool De Springbeek heeft voor groep 3 t/m 8, 2 keer per week een gymles ingeroosterd waarvan 1 les wordt gegeven door een vakdocent.
De Springbeek sluit niet bij voorbaat bepaalde doelgroepen in of uit, maar weegt per leerling de onderwijsondersteuningsbehoefte.
Er wordt bekeken wat de individuele leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen en of wij op school deze expertise in huis hebben of in huis kunnen halen.
Daarnaast wordt de leerling afgezet tegen de context van de groep waarin hij/zij geplaatst gaat worden om te bekijken of ook dat een kansrijk gegeven is. Wij willen immers voor alle leerlingen kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het kader van de IKC ontwikkeling en het bieden van een doorgaande lijn voor leerlingen van 0-12 jaar zal er verdere samenwerking en het opstellen van beleid rondom passend onderwijs worden ontwikkeld.
In de toekomst zal de samenwerking met het kinderdagverblijf intensiveren.
Vanuit het strategisch beleid van Kerobei en vanuit de ontwikkeling van nieuwbouw voor de school is de toekomstvisie gericht op het ontwikkelen van een IKC.
De eerste verkennende overleggen hebben plaatsgevonden. Daar zal een vervolg aan gegeven worden in de vorm van het opzetten van structureel overleg, gericht op samenwerking, en verdere betrokkenheid bij het ontwikkelen van de bouwplannen.