Basisschool De Springbeek

Hoverhofweg 35 5926 RC Venlo

Schoolfoto van Basisschool De Springbeek

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van groepsleerkrachten

Behalve van de eigen groepsleerkracht(en) zoals aangeduid bij onderwijsgevend personeel, zullen sommige groepen of delen van groepen ook les krijgen van andere leerkrachten, wegens uiteenlopende redenen.
U kunt bijvoorbeeld denken aan verlof voor ziekenhuisbezoek, bruiloft of uitvaart, studie of een andere bijzondere omstandigheid.
Met name het vervangen van leerkrachten bij ziekte levert ook voor onze regio een groot probleem op. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. 

Binnen de formatie van onze school hebben wij een flexibele schil opgenomen om intern vervangingen te organiseren. Ondanks dit gegeven kan het voorkomen dat wij geen vervanger/ster kunnen vinden. We worden dan geconfronteerd met het feit dat we een groep kinderen zonder leerkracht hebben.
We hanteren vervolgens de volgende stappen:

  1. Er wordt binnen school naar een verantwoorde oplossing gezocht; een collega vervangt in de groep
  2. Is er geen collega beschikbaar dan gaan de leerlingen maximaal 1 lesdag aan het werk met een dagtaak binnen een ander leerjaar. 
  3. Is te voorzien dat we de volgende dag geen oplossing hebben, dan hebben de kinderen van de betrokken groep die dag geen school.
  4. Wij delen dit met de ouders van die kinderen via Parro.
  5. Duurt dit probleem meerdere dagen, dan hebben telkens andere groepen kinderen geen school.

Dit protocol wordt gezien als een noodoplossing. Ook wij vinden de personeelssituatie (krapte) in het onderwijs een groot probleem, zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool De Springbeek vinden wij totale ontwikkeling van alle kinderen erg belangrijk.
Niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar ook de creatieve en sociale kant doen er toe. 
Vanuit die visie hebben wij de keuze gemaakt om structureel een vakdocent gymnastiek en een vakdocent muziek in te zetten.

Muziek wordt door onze vakdocent muziek extra versterkt aangeboden binnen onze school, door gebruik te maken van de Impulsregeling Muziekonderwijs. Deze Impulsregeling stelt ons in staat om muziek in alle leerjaren op een nog hoger niveau aan te bieden, de vaardigheden van leerkrachten in het geven van muziekonderwijs te versterken en de binnen- en buitenschoolse muziekervaringen met elkaar te verbinden. Wij werken nauw samen met fanfare de Echo en maken gebruik van workshopaanbod van onder andere Philharmonie Zuid-Nederland en Stichting Poppodium Grenswerk.
In de groepen 5 en 6 wordt bovendien door de muziekdocent gewerkt met de methode Kodály. Hiermee leggen onze leerlingen een zeer sterke basis op het vlak van muzikaliteit!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt thematisch gewerkt. Binnen deze thema's worden veel vakgebieden geïntegreerd aangeboden en wordt er spelenderwijs en ontdekkend geleerd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanuit de wet zijn scholen vrij hoe het aanbod per vak verdeeld wordt over de schoolperiode en hoeveel tijd per week aan een vak besteed wordt. 

Scholen in het primair onderwijs hebben vanaf schooljaar 2023-2024 wel de wettelijke verplichting om ten minste twee lesuren per week bewegingsonderwijs aan hun leerlingen te geven door daarvoor bevoegde leraren.

Basisschool De Springbeek heeft voor groep 3 t/m 8, 2 keer per week een gymles ingeroosterd waarvan 1 les wordt gegeven door een vakdocent. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Springbeek sluit niet bij voorbaat bepaalde doelgroepen in of uit, maar weegt per leerling de onderwijsondersteuningsbehoefte.

Er wordt bekeken wat de individuele leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen en of wij op school deze expertise in huis hebben of in huis kunnen halen.
Daarnaast wordt de leerling afgezet tegen de context van de groep waarin hij/zij geplaatst gaat worden om te bekijken of ook dat een kansrijk gegeven is. Wij willen immers voor alle leerlingen kwalitatief goed onderwijs kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het kader van de IKC ontwikkeling en het bieden van een doorgaande lijn voor leerlingen van 0-12 jaar zal er verdere samenwerking en het opstellen van beleid rondom passend onderwijs worden ontwikkeld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de toekomst zal de samenwerking met het kinderdagverblijf intensiveren.

Vanuit het strategisch beleid van Kerobei en vanuit de ontwikkeling van nieuwbouw voor de school is de toekomstvisie gericht op het ontwikkelen van een IKC.

De eerste verkennende overleggen hebben plaatsgevonden. Daar zal een vervolg aan gegeven worden in de vorm van het opzetten van structureel overleg, gericht op samenwerking, en verdere betrokkenheid bij het ontwikkelen van de bouwplannen.

Terug naar boven