Titus Brandsmabasisschool

1e Maasveldstraat 2 5921 JM Venlo

Schoolfoto van Titus Brandsmabasisschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school kennen we de voortgang van onze kinderen doordat leerkrachten op de hoogte zijn van de stappen die kinderen zetten. We bekijken voor ieder kind afzonderlijk hoe het zich ten opzichte van zichzelf ontwikkelt en welke stappen het zet. Dit doen we door een kind iedere dag te volgen en echt te zien en te horen. De methodegebonden toetsen helpen ons hierbij.

Kinderen vullen hun eigen portfolio. Ze verzamelen werk waar ze trots op zijn, waar ze moeite mee hebben gehad of werk dat anderszins inzicht geeft in de ontwikkeling die zij, volgens zichzelf, doormaken. Ze schrijven bovendien tweemaal per jaar een stukje (geholpen door onderzoeksvragen die ze van ons krijgen) over hun eigen ontwikkeling op sociaal emotioneel vlak. De leerkracht doet dit ook en we vragen de ouders dit ook te doen. Hierdoor zorgen we voor een 360 graden feedback voor het kind tweemaal per jaar in het portfoliogesprek.

Tweemaal per jaar nemen we de CITO toetsen in groep 3 t/ m 8 af, die ons informatie verschaffen over de effectiviteit van ons onderwijs. Wij leggen deze resultaten naast elkaar (schoolbreed) analyseren deze (schoolbreed, op groepsniveau en op kindniveau) en destilleren hieruit acties voor de komende planperiode op groeps- of leerlingniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

In schooljaar 2023-2024 zal de naam eindtoets veranderen in doorstroomtoets. Deze naam past een stuk beter bij het doel van de toets. De toets markeert namelijk niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van de basisschool naar de middelbare school. De toets zelf zal inhoudelijk nauwelijks veranderen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We hebben een duidelijk beeld van onze leerlingen. Door kindgesprekken, portfoliogesprekken met kind en ouders, gesprekken met ouders en observaties komen we tot een totaalplaatje waarbij we kunnen aansluiten in ons leerkrachthandelen en ons aanbod. Onze leerlingen komen veelal kansrijk binnen, ouders zijn betrokken en vinden ontwikkeling en leerprestaties belangrijk. Kwaliteiten en talenten van kinderen bepalen waarbij wij aansluiten en hoe we de creatieve vakken gaan aanpakken. We zorgen voor een veilig klimaat in onze school en zetten hierbij de SoEmO (methode voor sociaal emotionele ontwikkeling) kaarten in om meer expliciet in de klassen hieraan te werken. In kindgesprekken praten we met de leerlingen over hun welbevinden, hun plek in de groep en wat hen bezighoudt. Bovendien vindt in deze gesprekken de verkenning en verankering plaats resp. de te zetten stappen en de reeds gemaakte stappen in de ontwikkeling van de leerling. Hierdoor ontstaat meer eigenaarschap en reflecteren we op zowel cognitief als affectief gebied met kinderen.

Leerling in beeld en de leerlijnen van ParnaSsys gebruiken we vervolgens om de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen te monitoren, evenals het onderzoek naar de veiligheidsbeleving van kinderen op stichtingsniveau.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Samen
  • Ontwikkelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven