Titus Brandsmabasisschool

1e Maasveldstraat 2 5921 JM Venlo

Schoolfoto van Titus Brandsmabasisschool

Het team

Toelichting van de school

Het team op de Titus Brandsmaschool bestaat uit:

-21 groepsleerkrachten

-een onderwijsassistente

-een conciërge

-een administratief medewerker

-ambulante begeleiding

-vrijwilligers

-stagiaires Pabo, onderwijsassistent en leraarondersteuner

-onze school heeft een managementteam (MT) bestaande uit een directeur en twee teamleiders voor de onder-en bovenbouw.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen bs. Titus Brandsma werken we met een flexibele schil. De flexibele schil bestaat uit leerkrachten die op school aanwezig zijn en ingezet kunnen worden voor vervangingen. Dit geldt voor zowel de kortdurende als de langdurende vervangingen. Het kan voorkomen dat de flexibele schil niet toereikend is. We handelen dan volgens de volgende stappen: 

Vervanging op dag 1 van afwezigheid (indien ochtends pas bekend):

a. Mogelijke samenvoeging van (parallel)groepen.

b. Opdelen van de groep over de groepen 1 t/m 4 indien een leerkracht die ziek is uit een van deze groepen komt;

b Opdelen van de groep over de groepen 5 t/m 8 indien de leerkracht die ziek is uit een van deze groepen komt.

c Voor alle leerlingen is ten alle tijden duidelijk bij welke leerkracht ze worden opgevangen en wat van ze verwacht wordt. De leerkrachten hebben een lijst met de verdeling in de groepsklapper.

Als er op dag 2 van de ziekmelding geen vervanger beschikbaar is:

a De betreffende groep blijft op dag 2 thuis;

b Indien deze groep al vaker thuis is moeten blijven i.v.m. meerdere ziekmeldingen van de leerkracht uit deze groep, wordt via een roulatiesysteem (bijgehouden door het MT) bepaald welke groep er thuis blijft;

c De informatie voor ouders en team over het thuislaten van een groep wordt tenminste 12 uur voorafgaande aan via ISY gedeeld met ouders. Het MT is hiervoor verantwoordelijk.

Als er twee leerkrachten tegelijkertijd ziek zijn en in dezelfde bouwen ( 1 t/m 4 of 5 t/m 8) werkzaam zijn gaan we als volgt te werk:

a Op dag 1 worden ouders via ISY geïnformeerd over het feit dat de eigen groepsleerkracht ziek is, dat hier geen vervanging voor is en dat er buiten de eigen leerkracht nog een leerkracht ziek is waardoor het niet verantwoord en onmogelijk is om twee groepen over de andere groepen te verdelen.

b Ouders wordt via ISY gevraagd, daar waar mogelijk, hun kind thuis te laten. Kinderen die niet door ouders opgevangen kunnen worden, worden verdeeld over de groepen 1 t/m 4 of 5 t/m 8.

Als er op dag 2 van de ziekmelding wederom geen vervanger beschikbaar is:

a De betreffende groep(en) blijft op dag 2 thuis;

b Indien deze groep al vaker thuis is moeten blijven i.v.m. meerdere ziekmeldingen van de leerkracht uit deze groep, wordt via een roulatiesysteem (bijgehouden door het MT) bepaald welke groep er thuis blijft; 

c De informatie voor ouders en team over het thuislaten van een groep wordt tenminste 12 uur voorafgaande aan via ISY gedeeld met ouders. Het MT is hiervoor verantwoordelijk

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Behalve vakleerkrachten kunnen we bogen op een heleboel expertise in ons team. Binnen onze school worden de volgende functies vervuld:

  • leerkracht 
  • teamleider
  • directeur
  • deskundige bewegingsonderwijs
  • administratief medewerker
  • conciërge

Taken die worden uitgevoerd zijn: 

  • ICT- ambassadeurs
  • leraren met een speciale taak

In ons SOP (School Ondersteunings Profiel) staat hierover meer.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten, ondersteund door eigentijdse methodes. Hierdoor zorgen we voor basisaanbod dat recht doet aan het curriculum en de tule/SLO doelen, passend bij de aandacht per vakgebied en per groep die nodig is. Hierdoor kunnen wij verantwoord en beredeneerd variëren in onderwijstijd per vakgebied en houden wij ons niet aan een strak rooster.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten, ondersteund door eigentijdse methodes. Hierdoor zorgen we voor basisaanbod dat recht doet aan het curriculum en de tule/SLO doelen, passend bij de aandacht per vakgebied en per groep die nodig is. Wij gebruiken Cito-toetsen om het rendement van ons onderwijs te meten. Hierdoor kunnen wij verantwoord en beredeneerd variëren in onderwijstijd per vakgebied en houden wij ons niet aan een strak rooster.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij gaan in gesprek met ouders die hun kind graag bij ons op school zouden willen aanmelden, ongeacht de ondersteuningsbehoefte van het kind. In gesprek met ouders stemmen we af en bekijken we zorgvuldig of wij het onderwijs en de ondersteuning kunnen bieden die hun zoon of dochter nodig heeft. Indien dit niet het geval is, kijken we altijd samen met ouders naar een passend alternatief.

Bent u ook geïnteresseerd in het bestuursondersteuningsprofiel? Dat is te vinden op https://www.kerobei.nl/ouder-kind/passend-onderwijs

Het protocol schorsing en verwijdering kunt u vinden op https://www.kerobei.nl/ouder-kind/passend-onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ook dit schooljaar werken wij samen met BCO (Onderwijsadvies- en ondersteuning) om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden. Dit op basis van collegiale consultaties (periodiek), observaties en meedenken over de begeleiding in de groep. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met de peuterspeelzaal die in ons gebouw gehuisvest is. De teamleider van de onderbouw brengt observatiebezoeken aan de speelzaal en overlegt met de pedagogisch medewerkers. Uiteraard altijd in overleg met ouders.

Hierdoor kunnen we zo maximaal mogelijk aansluiten, vanaf dag 1, bij de leerlingen die onze school gaan bezoeken. Het overdrachtsgesprek vindt ook samen met de teamleider plaats, indien gewenst/mogelijk.

Terug naar boven